Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Zawieszenie MagneRide z Krosna

Data publikacji:

 W sportowym Audi R8 zastosowano techniczne rozwiązania auta wyścigowego, mającego na swoim koncie 5-krotne zwycięstwo w Le Mans.

W nowym sportowym modelu Audi R8, który pojawi się wkrótce na drogach, zastosowano techniczne rozwiązania auta wyścigowego, mającego na swoim koncie pięciokrotne zwycięstwo w rajdzie Le Mans.

 

Audi A8 dołączy do modelu Audi TT i będzie kolejnym pojazdem wyposażonym w MageRide – technologię zawieszenia opracowaną przez Delphi. Audi R8 znajdzie się w sprzedaży pierwszej połowie 2007 roku.

Technologia Audi Magnetic Ride zapewnia ciągłą kontrolę nad zawieszeniem, reagując w czasie rzeczywistym na warunki drogowe. W porównaniu z systemami zawieszenia sterowanymi zaworami, system umożliwia zwiększoną możliwość sterowania, duży zakres tłumienia i szybsze reagowanie na warunki drogowe.

Audi Magnetic Ride daje lepszą dynamikę jazdy i skuteczniej tłumi drgania pojazdu spowodowane nierównościami drogi. Ponadto, za pomocą dwupozycyjnego przełącznika zamontowanego na desce rozdzielczej kierowcy mogą wybrać jeden z dwóch programów, w zależności tego, czy chcą w sposób maksymalny „czuć drogę”, czy raczej kładą większy nacisk na komfort jazdy.

 

Jak to działa?

 

Pół aktywne zawieszenie MagneRide to rozwiązanie bazujące na płynie magnetyczno-reologicznym dającym zmienne, „bezstopniowe” tłumienie drgań w czasie rzeczywistym. System reaguje na warunki drogowe w oparciu o dane z czujników monitorujących ruchy karoserii i kół. W polu magnetycznym drobne cząstki żelaza umieszczone w oleju amortyzatorów ustawiają się zgodnie z kierunkiem strumienia magnetycznego. Cewkę elektromagnetyczną zintegrowano z tłokiem amortyzatora w taki sposób, aby po jej uruchomieniu strumień magnetyczny miał kierunek dokładnie poprzeczny do otworów wlotowych w tłoku. Kiedy tłok przesunie się, ustawione cząsteczki żelaza stwarzają opór dla przepływu płynu.

Im większa energia i silniejsze pole magnetyczne, tym większa jest siła przyciągania pomiędzy drobinkami żelaza, a zatem większy opór i siła tłumienia. Energia jest zależna od dynamiki jazdy i drgań pochodzących z drogi. W praktyce oznacza to, że można znaleźć optymalną siłę tłumienia drgań dla każdej sytuacji na drodze. Siła tłumienia daje – według producenta – albo jazdę bardziej komfortową, albo bardziej sportową.

Sterowanie amortyzatorami odbywa się przy użyciu elektronicznego sterownika, komunikującego się z czujnikami zainstalowanymi w pojeździe i innymi sterownikami umieszczonymi w nadwoziu, zdolnymi określić warunki panujące na drodze w czasie tysięcznych części sekundy.

 

Praktyczne zastosowanie

 

Audi stosuje magnetyczno-reologiczne amortyzatory dla obu typów jazdy: komfortowej i sportowej. W trybie podstawowym zawieszenie daje większy komfort podróżowania, a po naciśnięciu guzika, przejście na tryb sportowy umożliwia bardziej dynamiczną jazdę. Ponieważ w trybie podstawowym większy nacisk jest położony na komfort jazdy, możliwe jest osiągnięcie maksymalnego komfortu podczas jazdy na długich trasach lub na nierównych drogach.

Większy nacisk w trybie sportowym na bardziej czułe reagowanie, umożliwia lepszą kontrolę na pojazdem. Amortyzatory w sposób optymalny zwiększają „trzymanie się”

drogi na zakrętach.

 

Bezpiecznie i komfortowo

 

Ponieważ tłumienie drgań przy użyciu zaworów zostało wyeliminowane i zastąpione płynem magnetyczno–reologicznym, umieszczonym w amortyzatorze, technologia cechuje się bardzo krótkim czasem reakcji. Siła tłumienia zależy jedynie od energii dostarczonej do płynu magnetyczno–reologicznego, która może być regulowana nawet 1000 razy na sekundę. Energia zmienia się bezstopniowo, więc ilość ustawień siły tłumienia jest nieograniczona. Oznacza to, że amortyzatory magnetyczno-reologiczne reagują na drgania z drogi niemalże w czasie rzeczywistym i z dużą czułością.

Pętla sterowania z algorytmami Skyhook zapewnia największy możliwy do osiągnięcia kontakt opon z asfaltem przy pokonywaniu nierówności i minimalizuje przenoszenie drgań na karoserię. Dla Audi dodatkową korzyścią jest niskie zużycie energii przez układ. Amortyzator potrzebuje średnio 5 W mocy elektrycznej (maksimum 25 W). Jednorurowy magnetyczno-reologiczny amortyzator Delphi zajmuje mniej więcej tyle samo miejsca, co amortyzator konwencjonalny lub kolumna MacPhersona.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości