Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Zawieszenie wielowahaczowe

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. VW: Przykład zawieszenia wielowahaczowego tylnej osi. Ideą zawieszenia wielowahaczowego jest stosowanie kombinacji wahaczy wzdłużnych, poprzecznych, skośnych i drążków. Celem ich stosowania jest zapewnienie wysokiego komfortu jazdy i jednocześnie dob Nowe konstrukcje samochodów pozwalają sądzić, że nieskomplikowane układy zawieszenia powoli odchodzą w przeszłość.

Coraz więcej aut ma zawieszenie wielowahaczowe.

 Fot. VW: Klasyczna belka skrêtna ³±cz±ca wahacze wzd³u¿ne powoli odchodzi w przesz³o¶æ. Chc±c zapewniæ zbli¿one w³asno¶ci jezdne do zawieszenia wielowahaczowego trzeba zwiêkszaæ sztywno¶æ zawieszenia (elementów t³umi±cych) kosztem komfortu jazdy.

Najbardziej rozpowszechnionym zawieszeniem tylnym jest tzw. belka poprzeczna i szczególny jej przypadek- belka skrętna. Jest to zawieszenie tzw. półzależne. A kiedy będzie niezależne? Jeżeli tę belkę przetniemy na pół, a wtedy pionowe ruchy jednego koła nie będą miały żadnego wpływu na ruch drugiego koła. Co więcej, bez względu na sytuację drogową (szybka jazda w zakręcie, ostre hamowanie) koło jezdne nie powinno zmieniać swojego położenia. W przypadku belki skrętnej jest to trudne do osiągnięcia.

 

Celem stosowania zawieszeń wielowahaczowych jest zapewnienie wysokiego komfortu jazdy i jednocześnie dobrych własności jezdnych pojazdu. Charakterystyka elementów tłumiących nie musi być bardzo twarda, by nie obniżać komfortu jazdy, a mimo to, uzyskamy dobre własności jezdne. Przy belce skrętnej, chcąc zapewnić zbliżone własności jezdne trzeba zwiększać sztywność zawieszenia (elementów tłumiących). 

 Fot. VW: Przyk³ad zawieszenia wielowahaczowego tylnej osi. Ide± zawieszenia wielowahaczowego jest stosowanie kombinacji wahaczy wzd³u¿nych, poprzecznych, sko¶nych i dr±¿ków. Celem ich stosowania jest zapewnienie wysokiego komfortu jazdy i jednocze¶nie dob

Ideą zawieszenia wielowahaczowego jest stosowanie kombinacji wahaczy wzdłużnych, poprzecznych, skośnych i drążków. Każdy producent stosuje własne rozwiązania. Częstym  rozwiązaniem jest układ dolnego wahacza wzdłużnego i dwóch drążków poprzecznych: dolnego i górnego. Do dolnego drążka przymocowany jest amortyzator ze sprężyną. Takie prowadzenie koła zapobiega zmianom kąta jego zbieżności i pochylenia. Chodzi o to, by zawieszenie tylne w jak najmniejszym stopniu zmieniało te kąty pod wpływem zmian obciążenia pojazdu i jego ruchu.

 

Zawieszenie wielowahaczowe tylnej osi mają auta klasy wyższej (Mercedes-Benz klasy S, Renault Vel Satis), coraz więcej aut klasy średniej (Opel Vectra, Ford Mondeo), a nawet klasy kompaktowej (Alfa Romeo 147, Ford Focus, VW Golf). Elementy zawieszenia (wahacze, drążki) z reguły mocowane są do ramy pomocniczej, a ta - do nadwozia pojazdu.

 

Oponenci zarzucają zawieszeniom wielowahaczowym zwiększenie masy nieresorowanej, skomplikowaną, a więc drogą konstrukcję. To prawda, jednak w przyszłości można się spodziewać odchodzenia producentów od prymitywnej belki skrętnej, ze względu na niezaprzeczalne zalety zawieszenia wielowahaczowego. Jest ono również coraz częściej stosowane w zawieszeniu przednim.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Ten kto wie to wie! (gość)

    To samo co audi A4 rok 96-2000 zawiecha do dupy!

  • wisielec (gość)

    Miałem kiedyś (1995r)zawieszenie wielowahaczowe w SAMOCHODZIE. Udałem sie do ASO bo coś zaczęłow nim stukać. Jakież było moje zdziwienie, kiedy panowie w ASO oświadczyli, że przy zawieszeniu to oni tylko potrafią dopompować koła pod warunkiem, że KLIENT ma własny kompresor i czujnik ciśnienia. Cała POLSKA nasza. Pozdrawiam.

  • maniek (gość)

    Niektórzy producenci aut odchodzą od zawieszenia wielowahaczowego. Np. Toyota Corolla modele do 2002 roku do E11 włącznie miały z tyłu zawieszenie wielowahaczowe (tutaj wielodrążkowe), a od modelu E12 2002 prościutką belkę skrętną. Rozwiązanie tańsze w produkcji i naprawach. Jak ktoś chce szaleć niech kupi auto sportowe.

  • Krystianek

    @maniek - kroki takie jak zmiana wielowahaczowego na zależne jest krokiem wstecz i ma na celu jedynie zmniejszyć cenę samochodu nic więcej. OD razu wywalmy klimy z samochodów ponieważ jest to kolejny element w samochodach, który może ulec awarii oraz podnosi koszty utrzymania samochodu. Wielowahaczowe jest to jedyna dzisiaj słuszna droga.

  • joka (gość)

    Japończycy własnie odchodza od tych waszych wielowachaczy coś o tym musi swiadczyc , a na pewno nie jest to oszczednosc bo Japonczycy nie uznaja kompromisów

  • as (gość)

    Niestety ale to jest tylko i wyłącznie oszczędność, bo Japończycy równają jakością w dół, chcąc sprzedawać tyle nowych aut co np. Skoda. A Szkoda.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości