Zbyt dużo na rekompensaty?
Data publikacji: Autor: (mp)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wyraził wątpliwości co do mechanizmu rekompensowania koncesjonariuszom autostrad strat z tytułu zwolnienia właścicieli samochodów ciężarowych z opłat za przejazd.
Zdaniem UOKiK istnieje możliwość, że proponowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zmiany w ustawie o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym „mogą spowodować przekazanie koncesjonariuszom środków przewyższających
wartość przychodów przez nich utraconych. Oznaczałoby to niedozwoloną pomocą publiczną dla tych przedsiębiorców”.
Konieczność zniesienia opłat za przejazd autostradami przez samochody ciężarowe wynika z przepisów Unii Europejskiej. Obowiązek wykupienia karty opłaty drogowej tzw. winiety i jednoczesnego płacenia za przejazd autostradą jest niezgodny z prawem wspólnotowym. Ministerstwo Infrastruktury i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiły o pozostawieniu winiet.
Zgodnie z założeniami przyjętymi w projekcie opracowanym przez GDDKiA, środki na rekompensaty dla koncesjonariuszy pochodziłyby z opłat winietowych przeznaczanych na remonty dróg krajowych. Generalna Dyrekcja zaplanowała przekazanie 330 mln zł rocznie. To większość z przewidywanych na 2005 r. 460 mln zł wpływów z opłat winietowych.