Zielona Skoda Fabia

Janusz Steinbarth
W sieci dealerskiej Skody dostępne są już dwa modele z serii GreenLine: Fabia i Superb. Czeska marka dołączyła w ten sposób do coraz szerszego grona producentów ekologicznych samochodów.

W sieci dealerskiej Skody dostępne są już dwa modele z serii GreenLine: Fabia i Superb. Czeska marka dołączyła w ten sposób do coraz szerszego grona producentów ekologicznych samochodów.
 

 

Fot. Skoda
Fot. Skoda

Seria GreenLine cechuje się niższym współczynnikiem oporu powietrza, co udało się uzyskać obniżając zawieszenie Fabii o 1,5 cm i montując spoiler na pokrywie bagażnika. W samochodzie zastosowano także 14-calowe obręcze kół ze stopów lekkich i opony o niższym oporze toczenia firmy Dunlop, zrezygnowano też z tradycyjnego koła zapasowego zastępując je zestawem naprawczym.

 

Wydłużono również przełożenia w skrzyni biegów, tak aby jazda była bardziej płynna. Dopłata do Fabii GreenLine w porównaniu z wersją Style - na której oparta jest ekologiczna odmiana tego modelu - wynosi 3 600 zł z nadwoziem hatchback i 4 200 zł w wersji kombi.

 

Fabia GreenLine 1.4 TDI DPF z filtrem cząstek stałych w obu wersjach nadwozia zużywa średnio 4,1 litra oleju napędowego na 100 km, natomiast emisję dwutlenku udało się ograniczyć do

Fot. Skoda
Fot. Skoda

edwie 109 g/km. Warto zwrócić uwagę, iż Parlament Europejski zakłada, że emisje pochodzące od nowych samochodów osobowych od roku 2015 nie będą przekraczać poziomu 125 g CO2/km, a w roku 2025 zejdą do 70 g CO2/km.

 

Fabia GreenLine oferowana jest w dwóch rodzajach nadwozia - hatchback i combi z silnikiem 1.4 TDI DPF oraz manualną, pięciostopniową skrzynią biegów.

 

Fabią GreenLine przejechaliśmy ponad 600 km, ale w zupełnie różny sposób. Pierwszy, 300-km etap pokonaliśmy

Fot. Skoda
Fot. Skoda

przestrzegając maksymalnie zasad EcoDrivingu, czyli jazdy ekologicznej.

 

Prowadząc samochód nie szybciej niż 70 km/h i zmieniając biegi możliwie szybko, aby jechać wyłącznie na "piątce" udało się nam się zredukować zużycie paliwa do 3,4 l/100 km. Nie była to jednak jazda dynamiczna, ani komfortowa.

 

Fabia miała problemy z podjechaniem pod nawet niewielkie wzniesienie. Druga część testu odbyła się na autostradzie, gdzie auto nabrało wreszcie skrzydeł, a przy prędkości 120 km/h i wyższych obrotach silnik przestał drżeć i zrobił się zdecydowanie cichszy. Po przejechaniu 340 km na komputerze pojawiło się średnie zużycie 3,9. Różnica w zużyciu paliwa wyniosła zatem 0,5 litra w przeliczeniu na 100 km.

 

Oprócz Fabii GreenLine Skoda oferuje w Polsce jeszcze drugi tego typu model Superb GreenLine. Na początku przyszłego roku ofertę uzupełni ekologiczna Octavia.

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika    

Diesel

Liczba cylindrów/zwaworów

3/12

Pojemność skokowa (cm3)

1442

Moc maksymalna (KM/obr./min)

59/4000

Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)

195/2200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,2

Prędkość maksymalna (km/h)

170

Zużycie paliwa średnie  (l/100 km)

4,1

Masa własna  (kg)

1120

Cena (zł)

53 600

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty