Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zima na drodze: które opony wybrać?

Materiał Partnera Zewnętrznego
sklepopon.com
sklepopon.com
Opony zimowe czy wielosezonowe? Wybór ogumienia to odwieczny dylemat kierowców. Jeden jest tańszy w użytkowaniu, bo nie wymaga częstych wymian; drugi jest bardziej bezpieczny, bo w końcu dostosowany jest do określonych warunków. W takim razie, co wybrać, by nie stracić na bezpieczeństwie, jednocześnie żeby portfel nie został pusty?

 

Na naszych drogach coraz większą popularnością cieszą się opony całoroczne. Każdy producent ogumienia posiada je w swojej ofercie. Wydają się tańsze w użytkowaniu, nie wymagają tak częstej wymiany jak modele sezonowe, nie trzeba martwić się o ich przechowywanie. Jednak czy w zimowych warunkach radzą sobie równie dobrze jak zimowe? Zanim zdecydujesz się na wymianę swoich gum na całoroczne, sprawdź dla kogo i w jakich sytuacjach najlepiej się sprawdzą. Dopiero potem zadecyduj: opony zimowe czy całoroczne?

 

 

Koszt nowego kompletu opon

Wybór pomiędzy oponami całorocznymi a zimowymi zwykle koncentruje się na aspekcie finansowym, a dokładniej na kosztach związanych z wymianą opon co pół roku. Jednak to nie jedyny wydatek. Oczywiście, wybierając ogumienie wielosezonowe kupujemy tylko jeden zestaw na kilka lat. W przypadku sezonowego: dwa komplety. To już zwiększa koszt. 

Cena opony całorocznej jest wyższa niż modelu zimowego. Trzeba jednak pamiętać, że wielosezonowe ogumienie premium ma osiągi porównywalne do opony zimowej średniej jakości. Oszczędzanie na jakości nie ma więc tutaj sensu. Dodatkowo tylko modele całoroczne z najwyższej półki gwarantują stabilną i komfortową jazdę, bez nadmiernej emisji hałasu. Jeżeli więc stawiasz na wygodę, to w przypadku wielosezonowych opon, nie ma miejsce na oszczędność. 

Wymiana opon i przechowywanie

Średnia cena wymiany opon zazwyczaj wynosi od 80 zł-150 zł. Zależy ona od rozmiaru kół, rodzaju felg czy czujników ciśnienia w kołach. Do tego mogą jeszcze dojść nieplanowane opłaty, na przykład za wywarzenie kół. Modele sezonowe wymieniamy dwa razy w roku. Jeden komplet wystarcza na około 4 lata. Sama obsługa związana z przekładaniem kół wiosną i jesienią przez okres użytkowania tych samych kompletów opon wynosi +/- 1000 zł! Do tego należy doliczyć koszt ich przechowywania w warsztacie wulkanizacyjnym, jeżeli nie mamy możliwości schowania ich u siebie.

Pod tym względem opony całoroczne zdecydowanie są tańsze w utrzymaniu niż sezonowe. Powyższych kosztów możemy uniknąć lub przynajmniej je zminimalizować, samodzielnie wymieniając opony i przechowując je w swoim pomieszczeniu. W tym przypadku musimy jednak pamiętać, że pomieszczenie, którym trzymamy nasz zimowy komplet musi być chłodne. W wysokich temperaturach ogumienie traci swoje właściwości, nawet jeżeli nie jest użytkowane. 

Wytrzymałość

Jeśli nadal wahasz się czy wybrać opony całoroczne czy zimowe, prześledźmy parametry – a dokładniej wytrzymałość na zużycie. Ponieważ modele wielosezonowe jeżdżą przez cały rok, muszą być częściej wymieniane niż zimowe. Zużywają się one szybciej o nawet 30%. Niski w wyniku zużycia bieżnik można wykorzystać jeszcze latem, natomiast nie nadaje się on już do zimowych wojaży.

W takim razie kiedy warto wybrać modele całoroczne? Producenci opon zakładają, że ich użytkownikami są głównie mieszkańcy miast, którzy samochód wykorzystują na krótkich trasach, a ich przebieg w ciągu roku wynosi od 5-7,5 tys. km. Wówczas jeden komplet powinien wystarczyć na 4 lata. 

Przyczepność i hamowanie na śniegu

A czy opony wielosezonowe są dobre na zimę? Póki co nie ma na rynku opony całorocznej, która w warunkach zimowych osiągałaby takie same wskaźniki bezpieczeństwa jak modele zimowe. Nie oznacza to jednak, że gorzej się sprawują. Nasz klimat w ciągu ostatnich lat uległ ociepleniu. Zimy nie są już takie mroźne jak kiedyś, coraz rzadziej zdarzają się też silne opady śniegu. Dodatkowo drogi – zwłaszcza w miastach – są regularnie odśnieżane i posypywane. To powoduje, że ogumienie wielosezonowe również bardzo dobrze sprawdza się w takich warunkach. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku zaśnieżonych lub oblodzonych nawierzchni, żaden model wielosezonowy nie osiągnie tak dobrych parametrów jak opona zimowa, a zwłaszcza jeżeli chodzi o przyczepność w zakrętach i skrócenie drogi hamowania.

Pomijając aspekt finansowy, to na które ogumienie się zdecydujemy wynika jeszcze z kilku czynników: od jakości zim, stylu jazdy i przejechanych kilometrów. Jeżeli nasz styl jazdy jest spokojny, wówczas modele całoroczne bardzo dobrze poradzą sobie z zimowymi warunkami. W sytuacji kiedy oczekujemy od samochodu sportowego zacięcia, z którego nie chcemy rezygnować również zimą, wielosezonowe opony mogą się nie sprawdzić. 

Transport zimą

Opony wielosezonowe sprawdzają się w miejskich warunkach zimowych, podczas regularnej jazdy. Jeżeli jednak jeździsz dużo, prowadzisz firmę, w której transport samochodowy ma znaczenie, jeździsz dużo i w dalekie podróże, wówczas postaw na model zimowy. W przypadku floty pojazdy te zazwyczaj jeżdżą pod dużym obciążeniem, narażone są na szybkie zużycie. Jednocześnie ciężkie pojazdy muszą nadal doskonale radzić sobie w pokrytych śniegiem zakrętach i skutecznie hamować. Opona całoroczna będzie wymagała częstych wymian oraz zużyje się dużo szybciej niż zimowa.

„Wielosezonówki” a przepisy

Co na to wszystko prawo? Według przepisów prawnych opona zimowa musi posiadać odpowiednie oznaczenie 3PMSF, które przyznawane jest jej po spełnieniu określonych warunków. Każda opona wielosezonowa je posiada. Formalnie więc modele całoroczne są oponami zimowymi. W wielu krajach zimą wymagane jest ogumienie zimowe. Opony wielosezonowe są tam dopuszczone do ruchu i można legalnie na nich jeździć.

W Polsce dopuszczalna jest jazda na modelach całorocznych, jednak pod jednym warunkiem. Opony te charakteryzują się obniżonym indeksem prędkości, ponieważ klasyfikowane są jako zimowe. Jeżdżąc na takim ogumieniu, informację o obniżonym indeksie prędkości należy umieścić w widocznym dla kierowcy miejscu, wewnątrz samochodu. W wielu innych krajach stosuje się podobne rozwiązanie. Wynika ono z tego, że opony wielosezonowe traktowane jako modele zimowe, mogą mieć niższy indeks prędkości niż wynikałoby to z osiągów samochodu. Nieważne jednak czy wybierzesz opony całoroczne czy zimowe, formalnie są one dopuszczone do ruchu.

Opony wielosezonowe czy zimowe

Podsumowując: zarówno opony zimowe, jak i całoroczne sprawdzają się na polskich drogach w czasie zimy. Wielosezonowe modele to rozwiązanie idealne dla miejskich kierowców, w codziennym dojeżdżaniu do pracy. W takich warunkach wybór ogumienia wielosezonowego pozwala zaoszczędzić, bez straty bezpieczeństwa. 

Zimowe opony są doskonałym wyborem dla kierowców, którzy dużo jeżdżą bez względu na porę roku. Modele te sprawdzają się zarówno w mieście, jak i na zaśnieżonych, terenowych nawierzchniach. To także jedyne ogumienie odpowiednie dla samochodów transportowych. W takim wypadku nie ma miejsca na kompromis. Opony zimowe są również dedykowane kierowcom ze sportowym zacięciem. Podczas szybkiej i dynamicznej jazdy spiszą się doskonale.

Nie ważne czy wybierzesz opony zimowe czy całoroczne. W każdym przypadku niezawodny jest zdrowy rozsądek na drodze. Tak naprawdę nasze podejście w dużej mierze gwarantuje bezpieczeństwo. Bez niego żadna opona się nie sprawdzi.  

Zobacz ofertę modeli zimowych: https://www.sklepopon.com/opony/zimowe

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty