Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Zima na łańcuchu

Data publikacji: Autor: (w)

Zimą nawet opony zimowe nie zawsze są zdolne do pokonania niektórych odcinków dróg. Często - zwłaszcza w górach - niezbędne są łańcuchy przeciwśnieżne.

Są dwa podstawowe rodzaje łańcuchów: najazdowe i do szybkiego montażu. Łańcuchy najazdowe rozkłada się przed kołami napędowymi, najeżdża na nie, następnie montuje. W drugim przypadku nie jest wymagane ruszanie samochodu, a montaż jest mniej kłopotliwy.

Występują trzy wzory łańcuchów: drabinkowe, rombowe i Y.

Drabinka jest wzorem podstawowym, polecanym przede wszystkim kierowcom, którzy będą używać łańcuchów sporadycznie i posiadają samochody o mniejszych mocach.

Wzór rombowy, dzięki stałemu kontaktowi łańcucha z podłożem, zapewnia najlepsze właściwości trakcyjne, przez co zapobiega uślizgom bocznym.

Wzór Y to kompromis między wzorami opisanymi wyżej.

Ogniwa łańcucha powinny być wykonane z materiału odpornego na ścieranie i rozerwanie. Jest to zwykle stal manganowa lub niklowo-chromowo-molibdenowa. Ogniwa dobrych łańcuchów mają przekrój litery D, co zapewnia ostre krawędzie zewnętrzne powodujące lepszą pracę łańcucha na śniegu i lodzie.

Łańcuchy powinny mieć blokady łańcuszka napinającego; jej brak powoduje poluzowanie łańcucha i jego zerwanie.

Niektóre samochody mają mały prześwit między elementami zawieszenia a kołami. Należy wówczas stosować łańcuchy odstające od koła maksymalnie na 9 mm (najpopularniejsza wartość to 12 mm). Łańcuchy 9-milimetrowe powinny być wykonane z bardziej wytrzymałych materiałów; ze względu na swą konstrukcję wywołują mniejsze wibracje koła, co zalecane jest do samochodów wyposażonych w układ ABS.

W ostatnich latach pojawiły się na rynku łańcuchy samonapinające, które nie wymagają ponownego dociągnięcia po przejechaniu kilkudziesięciu metrów. Poza tym zapewniają samoczynne centralne układanie się łańcuchów na kołach.

Zależnie od modelu i wielkości, komplet łańcuchów przeciwśnieżnych do samochodów osobowych to przeważnie wydatek od 100 do 300 zł.

Do samochodów terenowych, dostawczych i ciężarowych należy używać łańcuchów o wzmocnionej konstrukcji, przez co ich ceny są o kilkadziesiąt procent wyższe.

Należy wiedzieć, że:

  • polski kodeks drogowy dopuszcza używanie łańcuchów tylko na drogach ośnieżonych i oblodzonych,
  • jazda po asfalcie powoduje przyspieszone niszczenie nawierzchni, opon i łańcuchów,
  • kupując łańcuchy, należy zwrócić uwagę na ich jakość. Zerwany łańcuch może spowodować uszkodzenia nadkola,
  • rozmiar łańcuchów trzeba dostosować do wymiaru koła,
  • łańcuchy montuje się na kołach napędzających,
  • podczas jazdy nie należy przekraczać prędkości 50 km/h. Trzeba też unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania,
  • po zakończeniu eksploatacji łańcuchy należy wypłukać w ciepłej wodzie i wysuszyć.
  • Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

    Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

    Tagi:

    Brak komentarzy - napisz pierwszy

    Najnowsze motofakty

    Wszystkie artykuły

    Motofakty mazowieckie

    Top 5 motofaktów

    Testy i porównania

    Premiery i nowości