|
|
| Zalety opon zimowych odczuwają kierowcy już przy temperaturze siedmiu stopni powyżej zera. W tych warunkach mieszanka gumowa opony letniej zaczyna twardnieć, traci elastyczność. Dlatego najwyższa pora pomyśleć o zmianie opon z letnich na zimowe.
Dużo nacięć
Bieżnik zimowej opony jest ponacinany wieloma lamelkami. Stosowana mieszanka do jego produkcji (coraz częściej oparta na związkach krzemu) zachowuje miękkość również w niskich temperaturach. Nacięte lamelki tworzą
ostre krawędzie styku opony z nawierzchnią. Taka konstrukcja zapewnia dobrą przyczepność na śliskiej i mokrej nawierzchni. Na przykład opona zimowa ma około 1700 nacięć, podczas gdy letnia 60 procent mniej. Szerokość bieżnika opon zimowych jest zwykle mniejsza niż letnich. Warto pamiętać, że opona zimowa powinna mieć co najmniej czteromilimetrową wysokość bieżnika. W przypadku opon letnich wartość ta wynosi 1,6 mm.
Kierunek rzeźby
Coraz bardziej popularne jest ogumienie o kierunkowej rzeźbie bieżnika. Zwykle cechuje się ono lepszymi, w porównaniu do podobnych opon bezkierunkowych, możliwościami odprowadzania wody spod bieżnika, czy też, w przypadku zimówek, lepszą przyczepnością na oblodzonej nawierzchni. Przeważnie symetryczna rzeźba bieżnika opon kierunkowych zapewnia także dobrą kierunkową stateczność w przypadku zablokowania kół w czasie hamowania.
Ważna konstrukcja
Przepisy w naszym kraju nie dopuszczają stosowania opon o różnej konstrukcji lub różnej rzeźbie bieżnika na kołach o tej samej osi. Mogłoby to bowiem spowodować ściąganie pojazdu na bok podczas hamowania.
Jeżeli opona ma kierunkową rzeźbą bieżnika, musi być montowana w taki sposób, aby kierunek zaznaczony na niej odpowiadał kierunkowi toczenia się podczas jazdy do przodu. Dopuszcza się montaż niektórych zimowych opon kierunkowych na osi nienapędowej w odwrotnym kierunku, ale tylko wtedy, gdy zaleca to producent ogumienia. Wynika to z kierunku pochylenia lamelek i związanego z tym polepszenia przyczepności podczas hamowania. Kierunkowość takich opon nie jest wywołana bezpośrednio układem klocków bieżnika, lecz kątem nacięcia lameli. Są one nacięte nie równolegle do promienia opony, jak ma to miejsce w typowych gumach, ale pod pewnym kątem do tego promienia.
W rękach fachowca
Najlepiej zmieniać opony letnich na zimowe w autoryzowanej stacji obsługi albo tam, gdzie kupiliśmy opony. Będziemy mieli pewność, że zostanie to wykonane fachowo, a komputerowe wyważenie kół zaprocentuje stabilną jazdą. Zamiast przekładać na felgi oponę letnią na zimową, co przyczynia się do mniejszej trwałości opon, o wiele korzystniej jest zaopatrzyć się w dwa komplety kół. Ale nie każdego na to stać...
Łańcuch na kołach
W czasie dalszej podróży po kraju łańcuchy mogą się bardzo przydać. Na terenach wschodnich i północno-wschodnich drogi często bywają śliskie i zasypane kopnym śniegiem. Same opony zimowe wówczas nie pomagają. Łańcuchy nie muszą mieć polskich atestów i znaku bezpieczeństwa B. Dlatego najlepiej decydować się na wyroby renomowanych producentów. Kupując łańcuchy należy znać dokładne rozmiary opony.
W Polsce nie wolno używać opon z kolcami ze względu na ochronę nawierzchni dróg. Na takich oponach można jeździć w Skandynawii i w północnej Kanadzie.
Józef Stadnyk, przedstawiciel firmy Walesiak:- W tym roku sezon na zmianę opon z letnich na zimowe nieco się przesunął. W 2000 wielu kierowców już we wrześniu zmieniało ogumienie letnie na zimowe. Przewidujemy, że w tym roku nastąpi to dopiero w październiku. Odradzam odkładanie zmiany opon na ostatnią chwilę, gdyż wówczas będzie wydłużał się czas oczekiwania. W większości autoryzowanych serwisów nie pobiera się opłaty za zmianę ogumienia, w przypadku zakupu opony w ich firmie.
Testowane opony
Na rynku jest bogata oferta opon zimowych, zarówno krajowych jak i zagranicznych. Ceny są porównywalne. Zaczynają się od 99 złotych za najbardziej popularną oponę o rozmiarze 175/70 R 13.
W teście opon zimowych zorganizowanym przez redacje "Motomagazynu" i "Rzeczpospolitej" były badane opony o dość popularnym rozmiarze 195/65 TR 15. Program prób na każdym komplecie opon obejmował pomiar drogi hamowania (z włączonym układem ABS) z prędkości 60 km/h na suchym asfalcie i nawierzchni pokrytej śniegiem oraz z prędkości 50 km/h na płycie poślizgowej.
Skuteczność hamowania
Dane w procentach, wielkość powyżej 100 oznacza wynik lepszy od przeciętnej dla danej próby
Opona | Asfalt | Lód | Śnieg |
Continental TS 790 | 101,95 | 103,22 | 101,72 |
Dębica Frigo | 96,56 | 97,24 | 99,13 |
Kleber Krisalp 3 | 103,13 | 101,18 | 98,99 |
Kormoran Winter | 100,66 | 98,13 | 99,43 |
Cennik najpopularniejszych opon zimowych
Rozmiar | auto, marka | model opony | Cena brutto* (zł) |
135R12 | Daewoo Tico Fiat 126 p | Eco-Opony Winter | 55 |
Dębica S-30 | 112 | ||
135/70R13 | Cinquecento 700 | Eco-Opony Winter | 59 |
Kormoran S-100 | 105 | ||
155/70R13 | Citroen Saxo Fiat Punto Ford Fiesta Ford Ka Nissan Micra Opel Corsa Peugeot 106 Renault Clio Renault Twingo VW Polo | Eco-Opony Winter | 83 |
Sava Eskimo S3 | 129 | ||
Dębica Frigo Directional | 134 | ||
Kormoran Snowpro | 135 | ||
Kleber Krisalp 3 | 142 | ||
Goodrich Winter 2 | 147 | ||
175/70R13 | Honda Civc Daewoo Lanos Daewoo Nexia Ford Escort Hyundai Accent Mazda 323 Nissan Almera Peugeot 206 Renault Megane Seat Ibiza Toyota Corolla VW Passat | Eco-Opony Winter | 89 |
Sava Eskimo S3 | 158 | ||
Kormoran Snowpro | 172 | ||
Dębica Frigo Directional | 182 | ||
Kleber Krisalp | 186 | ||
Goodrich Winter | 195 | ||
Goodyear Ultra Grip 6 | 260 | ||
Michelin Alpin XSE | 280 | ||
185/70R13 | Polonez VW Passat | Eco-Opony Winter | 92 |
Kormoran S-100 | 181 | ||
Dębica Frigo Directional | 188 | ||
Kleber Krisalp 3 | 192 | ||
185/65R14 | Daewoo Nubira Fiat Brava Ford Focus Nissan Primera Opel Astra Renault Laguna Rover 400 VW Passat Volvo 480 | Eco-opony Winter | 95 |
Sava Eskimo S3 | 190 | ||
Kleber Krisalp S3 | 212 | ||
Kormoran Snowpro | 215 | ||
Dębica Frigo Directional | 225 | ||
Goodrich Winter 2 | 235 | ||
Goodyear Ultra Grip 6 | 320 | ||
Michelin Alpin | 380 | ||
195/65R15 | Mercedes C Opel Omega Opel Vectra Rover 800 Seat Toledo II Skoda Octavia | Sava Eskimo S3 | 235 |
Kormoran Snowpro | 246 | ||
Kleber Krisalp 3 | 258 | ||
Dębica Frigo Directional | 262 | ||
Goodrich Winter | 265 | ||
Goodyear Ultra Grip 6 | 365 | ||
Michelin Alpin | 370 |
* średnie ceny detaliczne w regionie warmińsko-mazurskim
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?