Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Zimowe opony

Data publikacji: Autor: Urszula Jankiewicz

Czym dla piechura wygodne buty, tym dla samochodu dobre opony. To one decydują nie tylko o komforcie jazdy, ale i o naszym bezpieczeństwie.

Przejdź do: Łańcuch na kołach | Testowane opony | Skuteczność hamowania | Cennik najpopularniejszych opon zimowych

Zalety opon zimowych odczuwają kierowcy już przy temperaturze siedmiu stopni powyżej zera. W tych warunkach mieszanka gumowa opony letniej zaczyna twardnieć, traci elastyczność. Dlatego najwyższa pora pomyśleć o zmianie opon z letnich na zimowe.

Dużo nacięć
Bieżnik zimowej opony jest ponacinany wieloma lamelkami. Stosowana mieszanka do jego produkcji (coraz częściej oparta na związkach krzemu) zachowuje miękkość również w niskich temperaturach. Nacięte lamelki tworzą ostre krawędzie styku opony z nawierzchnią. Taka konstrukcja zapewnia dobrą przyczepność na śliskiej i mokrej nawierzchni. Na przykład opona zimowa ma około 1700 nacięć, podczas gdy letnia 60 procent mniej. Szerokość bieżnika opon zimowych jest zwykle mniejsza niż letnich. Warto pamiętać, że opona zimowa powinna mieć co najmniej czteromilimetrową wysokość bieżnika. W przypadku opon letnich wartość ta wynosi 1,6 mm.

Kierunek rzeźby
Coraz bardziej popularne jest ogumienie o kierunkowej rzeźbie bieżnika. Zwykle cechuje się ono lepszymi, w porównaniu do podobnych opon bezkierunkowych, możliwościami odprowadzania wody spod bieżnika, czy też, w przypadku zimówek, lepszą przyczepnością na oblodzonej nawierzchni. Przeważnie symetryczna rzeźba bieżnika opon kierunkowych zapewnia także dobrą kierunkową stateczność w przypadku zablokowania kół w czasie hamowania.

Ważna konstrukcja
Przepisy w naszym kraju nie dopuszczają stosowania opon o różnej konstrukcji lub różnej rzeźbie bieżnika na kołach o tej samej osi. Mogłoby to bowiem spowodować ściąganie pojazdu na bok podczas hamowania.
Jeżeli opona ma kierunkową rzeźbą bieżnika, musi być montowana w taki sposób, aby kierunek zaznaczony na niej odpowiadał kierunkowi toczenia się podczas jazdy do przodu. Dopuszcza się montaż niektórych zimowych opon kierunkowych na osi nienapędowej w odwrotnym kierunku, ale tylko wtedy, gdy zaleca to producent ogumienia. Wynika to z kierunku pochylenia lamelek i związanego z tym polepszenia przyczepności podczas hamowania. Kierunkowość takich opon nie jest wywołana bezpośrednio układem klocków bieżnika, lecz kątem nacięcia lameli. Są one nacięte nie równolegle do promienia opony, jak ma to miejsce w typowych gumach, ale pod pewnym kątem do tego promienia.

W rękach fachowca
Najlepiej zmieniać opony letnich na zimowe w autoryzowanej stacji obsługi albo tam, gdzie kupiliśmy opony. Będziemy mieli pewność, że zostanie to wykonane fachowo, a komputerowe wyważenie kół zaprocentuje stabilną jazdą. Zamiast przekładać na felgi oponę letnią na zimową, co przyczynia się do mniejszej trwałości opon, o wiele korzystniej jest zaopatrzyć się w dwa komplety kół. Ale nie każdego na to stać...

Do początku artykułu

Łańcuch na kołach
W czasie dalszej podróży po kraju łańcuchy mogą się bardzo przydać. Na terenach wschodnich i północno-wschodnich drogi często bywają śliskie i zasypane kopnym śniegiem. Same opony zimowe wówczas nie pomagają. Łańcuchy nie muszą mieć polskich atestów i znaku bezpieczeństwa B. Dlatego najlepiej decydować się na wyroby renomowanych producentów. Kupując łańcuchy należy znać dokładne rozmiary opony.
W Polsce nie wolno używać opon z kolcami ze względu na ochronę nawierzchni dróg. Na takich oponach można jeździć w Skandynawii i w północnej Kanadzie.

Józef Stadnyk, przedstawiciel firmy Walesiak:- W tym roku sezon na zmianę opon z letnich na zimowe nieco się przesunął. W 2000 wielu kierowców już we wrześniu zmieniało ogumienie letnie na zimowe. Przewidujemy, że w tym roku nastąpi to dopiero w październiku. Odradzam odkładanie zmiany opon na ostatnią chwilę, gdyż wówczas będzie wydłużał się czas oczekiwania. W większości autoryzowanych serwisów nie pobiera się opłaty za zmianę ogumienia, w przypadku zakupu opony w ich firmie.

Testowane opony
Na rynku jest bogata oferta opon zimowych, zarówno krajowych jak i zagranicznych. Ceny są porównywalne. Zaczynają się od 99 złotych za najbardziej popularną oponę o rozmiarze 175/70 R 13.
W teście opon zimowych zorganizowanym przez redacje "Motomagazynu" i "Rzeczpospolitej" były badane opony o dość popularnym rozmiarze 195/65 TR 15. Program prób na każdym komplecie opon obejmował pomiar drogi hamowania (z włączonym układem ABS) z prędkości 60 km/h na suchym asfalcie i nawierzchni pokrytej śniegiem oraz z prędkości 50 km/h na płycie poślizgowej.

Skuteczność hamowania
Dane w procentach, wielkość powyżej 100 oznacza wynik lepszy od przeciętnej dla danej próby

Opona Asfalt Lód Śnieg
Continental TS 790 101,95 103,22 101,72
Dębica Frigo 96,56 97,24 99,13
Kleber Krisalp 3 103,13 101,18 98,99
Kormoran Winter 100,66 98,13 99,43

Cennik najpopularniejszych opon zimowych

Rozmiar auto, marka model opony Cena brutto* (zł)
135R12 Daewoo Tico
Fiat 126 p
Eco-Opony Winter 55
Dębica S-30 112
135/70R13 Cinquecento 700 Eco-Opony Winter 59
Kormoran S-100 105
155/70R13 Citroen Saxo
Fiat Punto
Ford Fiesta
Ford Ka
Nissan Micra
Opel Corsa
Peugeot 106
Renault Clio
Renault Twingo
VW Polo
Eco-Opony Winter 83
Sava Eskimo S3 129
Dębica Frigo Directional 134
Kormoran Snowpro 135
Kleber Krisalp 3 142
Goodrich Winter 2 147
175/70R13 Honda Civc
Daewoo Lanos
Daewoo Nexia
Ford Escort
Hyundai Accent
Mazda 323
Nissan Almera
Peugeot 206
Renault Megane
Seat Ibiza
Toyota Corolla
VW Passat
Eco-Opony Winter 89
Sava Eskimo S3 158
Kormoran Snowpro 172
Dębica Frigo Directional 182
Kleber Krisalp 186
Goodrich Winter 195
Goodyear Ultra Grip 6 260
Michelin Alpin XSE 280
185/70R13 Polonez
VW Passat
Eco-Opony Winter 92
Kormoran S-100 181
Dębica Frigo Directional 188
Kleber Krisalp 3 192
185/65R14 Daewoo Nubira
Fiat Brava
Ford Focus
Nissan Primera
Opel Astra
Renault Laguna
Rover 400
VW Passat
Volvo 480
Eco-opony Winter 95
Sava Eskimo S3 190
Kleber Krisalp S3 212
Kormoran Snowpro 215
Dębica Frigo Directional 225
Goodrich Winter 2 235
Goodyear Ultra Grip 6 320
Michelin Alpin 380
195/65R15 Mercedes C
Opel Omega
Opel Vectra
Rover 800
Seat Toledo II
Skoda Octavia
Sava Eskimo S3 235
Kormoran Snowpro 246
Kleber Krisalp 3 258
Dębica Frigo Directional 262
Goodrich Winter 265
Goodyear Ultra Grip 6 365
Michelin Alpin 370

* średnie ceny detaliczne w regionie warmińsko-mazurskim

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości