Zimowe "buty" dla aut

Krzysztof Franek
Prezentujemy najpopularniejsze opony zimowe oraz ich ceny.

Gdyby wymienić wszystkie dostępne na naszym rynku opony najbardziej znanych dziesięciu firm oponiarskich, to lista zawierałaby parę tysięcy pozycji o różnych rozmiarach, bieżnikach i kodach prędkości. Koszt nowej opony mieści się w granicach od stu do kilkuset zł, a w niektórych przypadkach trzeba liczyć nawet w tysiącach. Ta sama opona ponadto może różnić się ceną w górę i w dół w zależności od miejsca zakupu. Dlatego prezentujemy
tylko najpopularniejsze i ich ceny.


Zimowe

Dębica
Ponad 50 proc. kierowców, używających zimowego ogumienia, korzysta
z ofert Dębicy, a konkretnie z Frigo do małych i średnich samochodów oraz
Frigo Directional do średniej i wyższej klasy, a także dla aut dostawczych
i minibusów - Quartet Frigo. Wszystkie one zaprojektowane zostały w europejskim
centrum Goodyeara w Luksemburgu. Dębica jest największą z 15 europejskich
fabryk tego koncernu i 4. co do wielkości wśród 85 w świecie.
Frigo sprawdza się we wszystkich warunkach zimowych. Odprowadzanie wody,
śniegu i błota zapewnia otwarta rzeźba bieżnika, podzielona trzema rowkami
obwodowymi i wieloma poprzecznymi, a liczne nacięcia klocków zapewniają
maksymalną przyczepność na śniegu. Kierunkowy bieżnik Frigo Directional
poprawia odporność na poślizg dzięki rowkom poprzecznym i wokół opony,
a dzięki dużej liczbie nacięć ma dobrą przyczepność na śniegu i lodzie.
Z wymiarami 145/70 R13 kosztuje 110 zł za oponę, 175/70 R 13 - 170 zł,
a 195/65 R15- 245 zł.

Zimowe

Fulda
Kristall Montero jest zimową oponą niemieckiego producenta do samochodów
niższej i średniej klasy. Cechuje ją bardzo dobra przyczepność na śniegu
i lodzie, a także zwiększona odporność oraz wysokie przebiegi. To wynik
gęstego pokrycia bieżnika licznymi rowkami promieniowymi. Montero o wymiarach
165/70 R14 T kosztuje około 220 zł, a 195/65 R15 T - 285 zł.

Zimowe

Dunlop
SP Winter Sport M3 przeznaczona jest dla preferujących szybką, fantazyjną
jazdę samochodami klasy średniej i wyższej. Oponę oferuje się w 89 rozmiarach,
na koła o średnicy 13 do 19 cali z najwyższymi indeksami prędkości. Nowa
konstrukcja bieżnika jeszcze sprawniej odprowadza wodę spod kół, a wysoką
przyczepność zapewnia mieszanka gumowa o podwyższonej zawartości krzemionki
aktywowanej. Innowacją techniczną jest bezstykowy pas z nylonu, w części
barkowej opony. Model M3 o rozmiarach 185/65 R14 T kosztuje około 325 zł,
a 195/60 R15 T - 350 zł.

Zimowe

Goodyear
Ultra Grip 6 tej marki jest oponą zimową dla kierowców wymagających
maksymalnych parametrów bezpieczeństwa oraz komfortu w różnorodnych warunkach
pogodowych i terenowych. Ma specjalnie wzmocnioną środkową część bieżnika,
co pozwala na redukcję oporów toczenia i ułatwia utrzymanie stabilności
przy jeździe z dużą prędkością. Unikatowa mieszanka zwiększa przyczepność.
Temu też celowi służy system 3D-BIS, polegający na trójwymiarowym blokowaniu
wzajemnych pozycji klocków bieżnika oraz technologia V-TRED w rzeźbie bieżnika,
dzięki czemu opona odprowadza wodę oraz rozmokły śnieg błyskawicznie.
Guma 175/70 R13 kosztuje około 250 zł, a 195/65 R15 T przeszło 350 zł.
Natomiast Eagle Ultra Grip GW-3 Goodyeara, która służy autom najszybszym,
z najwyższymi parametrami bezpieczeństwa i przyczepności w każdych warunkach
poniżej 7 st. C, w rozmiarach 185/65 R15 H kosztuje około 350 zł, a 205/55
R16 H - ponad 600 zł.

Zimowe

Pirelli
Ta firma oponiarska cieszy się opinią producenta gum dla samochodów
jeżdżących szybko i sportowo. Najtańszą jest SnowControl z indeksem Q i
rozmiarami 145/70 R13. Kosztuje przeszło 170 zł. Prawie 5 razy drożej zapłacimy
za SnowSport z indeksem prędkości H i rozmiarami 235/45 R17. Jej symetryczne
lamele dopasowują swoje położenie do warunków jazdy "z włosem i pod włos".
Winter SnowControl opracowano według technologii dla ciężkich warunków
zimowych i aut wysokiej klasy, ale przeznaczono dla samochodów średnich
i małych. Zastosowano tu wiele innowacji, m.in. chroniony patentem kierunkowy
wzór bieżnika. Wykorzystując fakt, że siła tarcia między śniegiem a śniegiem
jest większa niż między śniegiem a mieszanką gumową, umieszczono w bieżniku
pułapki zatrzymujące więcej śniegu niż klasyczne lamele, stosowane w oponach
zimowych, co poprawia przyczepność na ośnieżonych nawierzchniach. W bieżniku
SnowControl zastosowano 3 polimery, łączące przyczepność w warunkach zimowych
i śniegowych, z jezdniami suchymi i mokrymi oraz ograniczającymi zużywanie
opon w zimie.

Zimowe

Michelin
Największy w Europie producent ogumienia dla samochodów zadomowił się
w Polsce od lat z wyrobami z napisem Michelin, ale także innych wytwórni,
należących do tego koncernu. Najnowszym uzupełnieniem gamy tej marki jest
opona zimowa najwyższej klasy - nowa Pilot Alpin z maksymalnymi indeksami
prędkości, ale też kosztująca w rozmiarze 235/45 R17 V około 900 zł z montażem
i wyważeniem. Jej cechą jest system automatycznie blokujących się lamel
dwukierunkowych. Najtańsza Alpin A2 o symbolach 175/65 R14 kosztuje z obsługą
ponad 300 zł. W sprzedaży są również nadal Alpiny pierwszej generacji,
z których najtańsza z obsługą kosztuje około 215 zł (XM+S 155/80 R13).

Zimowe

Kormoran
Propozycją tej marki na zaczynającą się zimę jest snowpro. Właściwości
trakcyjne na ośnieżonej i oblodzonej drodze zachowuje dzięki szerokiemu
bieżnikowi centralnemu i licznym lamelom oraz szerokim rowkom poprzecznym
i podłużnym. Rozmiar 145/70 R13 z obsługą można nabyć za mniej niż 110
zł, a 175/70 R13 za około 160 zł. Dla lekkich samochodów dostawczych Kormoran
proponuje Winter CS20.

Zimowe

BFGoodrich
Winter G pojawiła się w gamie produktów zimowych już w ubiegłym roku,
z przeznaczeniem dla kierowców użytkujących auta klasy średniej i wyższej
oraz lubiących szybką jazdę. Przy konstruowaniu jej bieżnika połączono
charakterystyczny wygląd (tzw. pazury) z dobrymi właściwościami jezdnymi
także przy szybkiej jeździe. Model 145/70 R13 wraz z montażem to koszt
około 210 zł, zaś za 195/65 R15 z indeksem prędkości H trzeba w tych samych
warunkach zapłacić około 300 zł. Dla bardziej sportowej jazdy firma proponuje
Winter 2 T/A, a dla terenowych - Winter Slalom.

Zimowe

Kleber
Marka ta, należąca też do koncernu Michelin, ma w Polsce, poza rodzimą
Francją, największy rynek zbytu. Krisalp HP należy w ofercie marki do opon
o wysokich osiągach. Zapewnia przyczepność, a dzięki niej dobre prowadzenie
na każdym rodzaju nawierzchni w zimie. Najtańsze opony o tym symbolu, dostępne
u nas, zaczynają się na rozmiarze R14 i kosztują wraz z obsługą ponad 220
zł. Wcześniejszą Krisalp 3 o kierunkowej rzeźbie bieżnika i z indeksem
prędkości do 190 km/h w popularnym rozmiarze 155/80 R13 można nabyć wraz
z montażem za około 150 zł.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty