Wszystko
o samochodach

Porady / Samochód latem

Zimujemy "kemping"

Data publikacji: Autor: (kof)

 Chociaż nie ma formalnego obowiązku wykonywania przeglądów rejestracyjnych, nie znaczy to jednak, że urządzenia przyczepy nie wymagają konserwacji.

W karcie rejestracyjnej przyczepki wpisane jest słowo "bezterminowo", a więc nie ma formalnego obowiązku wykonywania przeglądów rejestracyjnych. Nie znaczy to jednak, że urządzenia przyczepy nie wymagają konserwacji.

Pewne czynności są niezbędne, by służyła ona długo i bezpiecznie. Dotyczy to każdej przyczepki, zwłaszcza kempingowej, dla której sezon się skończył, a kolejny zacznie się dopiero na wiosnę. Właściciele z reguły odstawiają jesienią kempingowe pojazdy na parkingi i nie interesują się nimi przez długie miesiące. Rzeczywiście, nie wymaga ona większej troski. Jednak sposób przechowywania przez okres zimy, wbrew pozorom ma wpływ na trwałość przyczepy i niezawodność eksploatacji.
Przede wszystkim, zostawiając ją na zimę, należy starannie umyć nadwozie i podwozie. Przyczepa nie powinna stać na kołach, lecz na podporach, aby ogumienie nie dotykało podłoża. Zresztą koła najlepiej zdjąć. Gniazdo zaczepu kulowego powinno być nasmarowane smarem. Jeśli "kemping" posiada urządzenie najazdowe, należy je sprawdzić, by nie mieć kłopotów przed wyjazdem. W przypadku stwierdzenia luzów na zaczepie, koniecznie trzeba go wymienić. Szczęki hamulcowe, cięgna też wymagają uwagi, bo w czasie eksploatacji zużywają się. Pamiętajmy też o likwidacji luzów łożysk i ich smarowaniu.

Większość przyczep zimuje pod gołym niebem, stanowiąc pokusę dla złodziei. Lepiej więc wyjąć z przyczepy całe ruchome wyposażenie. Zresztą przechowywana w niej pościel może ulec zawilgoceniu, a gąbki szybciej się starzeją. Dobrze więc zabrać je do suchego pomieszczenia. Znacznie lepiej, gdy przyczepka stoi w garażu. Wówczas nie zamykamy wywietrznika na dachu, dzięki czemu możliwa jest cyrkulacja powietrza.

Niektóre przyczepy eksploatowane są długo. Po 10-12 latach używania wymagają już większych napraw. Następuje np. starzenie się gąbki, którą wyłożone są ściany przyczepki. Jej trwałość zależy w dużej mierze od eksploatacji i sposobów przechowywania. W stojących pod gołym niebem te procesy przebiegają szybciej, gąbka zaczyna się kruszyć i należy ją wymienić. To samo jest z materacami.

Niewiadów posiada w kraju 33 punkty serwisowe. Drobnych napraw przyczep dokonują też dealerzy fabryki, których jest ponad 50.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości