Zmęczenie za kierownicą. Jak podróżują Polacy?

(ip)
Fot. Arciwum
Fot. Arciwum
Jak wynika z raportu pt. „Komfort jazdy”, przeprowadzonego na zlecenie Kongsberg Automotive Pruszków, aż 92% Polaków stwierdza, że zmęczenie podczas jazdy jest istotną przyczyną wypadków na drodze. Co drugi Polak przyznaje że był zmuszony do przerwania jazdy samochodem z powodu zmęczenia. Mimo to w trasie zatrzymujemy się rzadko i na krótko. Tylko co 10 kierowca zatrzymuje się już po 1 godzinie, a blisko połowa badanych robi przerwy rzadziej niż co 3 godziny.

Według statystyk policji i opublikowanego raportu „Wypadki drogowe w 2015 roku”, z winy kierujących pojazdami powstało aż 27 307 wypadków (co stanowi 82,8% ogółu). W wyniku tych zdarzeń śmierć poniosło 2 010 osób, z czego aż 85 osób zginęło z powodu zmęczenia/zaśnięcia (w 549 wypadkach), a 864 zostało rannych. Zdaniem specjalistów, element relaksu i odprężenia w długich trasach jest wskazany. A to ze względu  na komfort kierowcy oraz jego zdrowie. – Według światowych badań kierowca, który zapada w mikrosen przy prędkości 110 km/h i traci świadomość na 3 sekundy, przejedzie w tym czasie aż 100 metrów. Normy
dla kierowców zawodowych podają, że dzienny okres prowadzenia pojazdu to nie dłużej niż 9 godzin na dobę i tego powinniśmy się trzymać. Jednak nawet te 9 godzin może okazać się zbyt długie, w przypadku złych warunków lub braku komfortu – podkreśla Krzysztof Hauk, Dyrektor Generalny Kongsberg Automotive Pruszków.

Niemalże 70% respondentów badania, najczęściej podróżuje w towarzystwie członka rodziny. Ponad ¾ z nich stanowią kobiety. Na pytanie, jak często robią przerwy w czasie długiej jazdy, blisko połowa badanych robi je rzadziej niż co 3 godziny. Tylko co 10. osoba przyznała, że zatrzymuje się po już 1 godzinie jazdy samochodem. Co czwarty badany planuje postój w połowie trasy wyznaczonej do pokonania, a jedynie 5 % przyznaje, że może jechać cały dzień lub całą noci nie odczuwa zmęczenia.

Ponad połowa respondentów badania gotowa jest kontynuować podróż już po niespełna 15 minutowym odpoczynku. Zaledwie 3 na 100 badanych osób robi dłuższe, bo ok 1-godzinne przerwy. W większości są to mężczyźni pomiędzy 35 a 44 rokiem życia. Natomiast aż 5% z nas nie robi przerwy w ogóle. W wyniku badań, okazało się też, że najczęstszym motywem, aby odpocząć w trakcie długiej jazdy samochodem, est znużenie podróżą.

Skoda Octavia 2017. Silnik 1.0 TSI i adaptacyjne zawieszenie DCC

Według „Analizy wpływu zmęczenia kierowców na ryzyko wypadków na drogach krajowych”

[i]

najczęściej występujące rodzaje wypadków drogowych związanych ze zmęczeniem kierowców, jako główną przyczyną, to m.in.: najechanie na przeszkodę (drzewo czy słup), zderzenia czołowe z innymi pojazdami, wywrócenie się pojazdu czy zderzenie z innym pojazdem. Najwięcej wypadków i ofiar (40–42%) w ciągu roku występuje w letnich miesiącach: czerwcu, lipcu oraz sierpniu i związane to jest, m.in. z wydłużaniem się czasu jazdy. Eksperci alarmują – wybierając się w długą wakacyjną podróż powinniśmy zatrzymywać się w trasie co najmniej co trzy godziny.

- Przedstawione wyżej dane nie zaskoczyły mnie. Wydaje się, że fakt wpływu zmęczenia/znużenia na bezpieczne prowadzenie pojazdów jest bezsprzeczny. Niezwykle istotne przyczyną są znaczne różnice osobnicze kierowców w zakresie tolerancji na szereg czynników wywołujących zmęczenie i pogarszających ich sprawność  psycho-fizyczną. Wydaje się, że problem jest mniejszy w przypadku kierowców, którzy wyraźnie odczuwają narastanie zmęczenia, co pozwala im na podjęcie świadomej decyzji o zrobieniu przerwy w podróży.  W tym przypadku odpowiednio prowadzone kampanie informacyjne mogą wpłynąć pozytywnie na poprawę bezpieczeństwa. Sytuacja jest trudniejsza w przypadku kierowców, którzy z narastania zmęczenia i wpływu tego stanu na ich sprawność nie zdają sobie sprawy. W tym przypadku, istotnym rozwiązaniem wydaje się być opracowanie (co od dłuższego czasu jest już przedmiotem prac badawczych) i wdrożenie do seryjnie produkowanych aut, automatycznych systemów wykrywających w obiektywny sposób symptomy zmęczenia i alarmujących kierowcę – komentuje dr hab. inż. Cezary Rzymkowski, Zakład Teorii Maszyn i Robotów, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej


[i]

Opracowanej w 2012 r. przez Kazimierza Jamroza oraz Leszka Smolarka z Katedry Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej oraz opublikowanej na łamach pisma „Drogownictwo” 4/2012

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty