Wszystko
o samochodach

Porady / Opony

Zmiana opon. Czy warto zmieniać opony na zimowe, gdy nie ma śniegu?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Pixabay.com Niebezpiecznym mitem jest wiara w to, że ze zmianą opon letnich na zimowe powinno się czekać aż spadnie śnieg. Hamując na mokrej drodze z 80 km/h nawet przy +10ºC zimówki poradzą sobie lepiej niż opony letnie – w takich warunkach samochód na oponach zimowych zatrzyma się 3 metry wcześniej. Co więcej – w momencie, kiedy auto na zimówkach już się zatrzyma, samochód na oponach letnich będzie jeszcze jechał z prędkością 32 km/h. Osiągi opon letnich pogarszają się wraz ze spadkiem temperatury.

Fot. materiały prasowe Zastosowana w zimówkach bardziej miękka i elastyczna mieszanka gumowa bieżnika lepiej sprawdza się już przy +7/+10ºC. Ma to szczególne znaczenie na mokrej nawierzchni, gdy opona letnia z twardym bieżnikiem nie zapewnia w takiej temperaturze właściwej przyczepności. Droga hamowania znacznie się wtedy wydłuża – dotyczy to także wszystkich SUV-ów z napędem 4x4!

Zobacz także: Czarna lista stacji paliw

O czym trzeba pamiętać? Przy zdejmowaniu opon z felgi łatwo uszkodzić stopkę opony czy warstwy wewnętrzne – gdy używa się starych, nieserwisowanych narzędzi albo bagatelizuje wymogi producentów opon.

– Jadąc na mokrej i śliskiej drodze ważne jest zachowanie ostrożności, dostosowanie prędkości do warunków, ale także zadbanie o odpowiednie opony – bez tego nie ma mowy o bezpiecznej podróży. Nowoczesne opony zimowe renomowanych producentów zapewniają bezpieczeństwo w szerokim zakresie warunków pogodowych, dlatego zmieniajmy ogumienie na zimowe lub całoroczne z homologacją zimową, gdy tylko temperatura rano regularnie spada poniżej +7°C. – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • mori (gość)

    NIemcy uważają, że nie warto. Długość zatrzymania zależy od wielu czynników, sprawność układu hamulcowego, opony, warunki . Inną drogę zatrzymania będzie mieć audi r8 a inną vw golf 8. Nadto czasami może się okazać, że jazda na zimowych spowoduje więcej szkód i pożytku. Dlaczego. Ponieważ kierowca myśli tak mam zimowe więc mogę jechać szybciej. Czy warto wymieniać na zimowe w Polsce. Zależy. Mam 2 samochody peugeot 207 na zimowych alpin (jeżdżę cały rok) i peugeot rcz r na letnich kapciach (jeżdżę cały rok). Który szybciej się zatrzyma oczywiście że rcz r, pomimo tego, że będzie miał letnie kapcie i będzie -10. Oczywiście chodzi mi o drogę bez śniegu tylko suchą.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości