Wszystko
o samochodach

Porady / Opony

Zmiana opon na letnie. Kiedy najlepiej dokonać?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Krzysztof Szymczak Przed nami okres wymiany opon z zimowych na letnie. Kluczowym wyznacznikiem kiedy dokonać zmiany powinna być temperatura.

Producenci opon przyjęli zasadę, że graniczną temperaturą, która umownie rozdziela stosowanie bieżników zimowych jest średniodobowa temperatura powietrza powyżej 7 stopni Celsjusza. Jeśli przez okres 1-2 tygodni temperatura w nocy utrzymuje się powyżej 4-6 stopni Celsjusza, warto wyposażyć pojazd w opony letnie.

Redakcja poleca:

Filtr cząstek stałych. Planowane kary za usuwanie DPF
Prawo. Duże zmiany dla kierowców
Sposób na tańsze naprawy pojazdów

Od właściwego doboru opon zależy nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. Sam skład mieszanki gumowej z większą ilością kauczuku sprawia, że letnie ogumienie jest twardsze i odporniejsze na zużycie latem. Wzór bieżnika opony letniej charakteryzuje mniejsza liczba rowków i nacięć, co zapewnia oponie większą powierzchnię styku z suchą nawierzchnią i lepsze hamowanie. Specjalnie zaprojektowane kanały odprowadzają wodę i pozwalają zachować kontrolę nad pojazdem na mokrej nawierzchni. Letnie ogumienie zapewnia też niższe opory toczenia,i sprawiając, że opony są cichsze.

W wyborze optymalnych opon letnich pomagają umieszczane na produktach etykiety, informujące o najważniejszych parametrach ogumienia takich jak przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu generowanego przez oponę. Dobrze dobrane opony to ich odpowiedni rozmiar, ale także właściwe indeksy prędkości i ładowności. O tym jak czytać etykiety więcej informacji znajdziesz tutaj

zobacz także tutaj.

Warto także sprawdzić najnowsze wyniki testów letnich opon. Wystarczy kliknąć tutaj

zobacz także tutaj.

Zobacz także: Jak dbać o opony?

O czym pamiętać?

1. Sprawdźmy kierunek toczenia opon letnich
Montując opony należy stosować się do oznaczeń wskazujących prawidłowy kierunek toczenia i zewnętrzną stronę opony. To szczególnie istotne w przypadku ogumienia kierunkowego i asymetrycznego. Ogumienie należy montować zgodnie ze strzałką wytłoczoną na jego boku i oznaczeniem "Outside/Inside”. Opona zamontowana odwrotnie szybciej się zużyje i będzie głośniej pracowała. Nie zapewni też dobrej przyczepności. Sposób montażu jest nieistotny tylko w przypadku opon symetrycznych, w których bieżnik jest identyczny po obu stronach.

2. Śruby mocujące koło dokręćmy z wyczuciem
Koła są narażone na duże przeciążenia, dlatego zbyt lekko przykręcone mogą odpaść w czasie jazdy. Nie wolno także przykręcić ich zbyt mocno. Po sezonie zapieczone nakrętki mogą nie dać się odkręcić. W takich sytuacjach nierzadko potrzebne jest rozwiercanie śrub, które czasami kończy się koniecznością wymiany piasty i łożyska.

Do przykręcenia trzeba użyć klucza w odpowiednim rozmiarze, zbyt duży może uszkodzić nakrętki. Aby nie przekręcić gwintu najlepiej użyć klucza dynamometrycznego. W przypadku małych i średnich samochodów osobowych zaleca się ustawienie na kluczu momentu na poziomie 90-120 Nm. Dla samochodów terenowych i SUV-ów ok. 120-160 Nm, a dla busów i pojazdów dostawczych 160-200 Nm. Aby uniknąć problemów z odkręceniem śrub lub szpilek, przed przykręceniem warto je delikatnie natłuścić smarem grafitowym lub miedziowym.

3. Wyważenie kół
Nawet jeśli posiadamy dwa komplety kół i przed rozpoczęciem sezonu nie musimy przekładać opon na felgi, pamiętajmy o ponownym wyważeniu kół. Opony i felgi odkształcają się i z biegiem czasu przestają się równomiernie toczyć. Przed montażem zawsze należy sprawdzić na wyważarce, czy wszystko jest w porządku. Dobrze wyważone koła to komfortowa jazda, niższe zużycie paliwa i równomierne zużycie opony.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • To jest takie PiSiorskie (gość)

    Znowu propaganda , najlepsze opony to czterosezony.

  • letni samobójca (gość)

    kiedy zakładać ? - nigdy W naszym klimacie tylko wielosezonowe.

  • tobby (gość)

    Też mam w korando całoroczne i sie spisują po mieście, może jakbym gdzieś w górach mieszkał to co innego ale u mnie jest praktycznie non stop czarna nawierzchnia to po co przepłacać na 2 komplety

  • Daniel (gość)

    Ja jednak jestem zwolennikiem opon letnich i zimówek. Wielosezonówki raczej nie... Na ten sezon już zamówiłem drugi komplet BluEarth AE 50 od Yokohamy. Jeździ się na prawdę dobrze, fajna przyczepność. A zmiana kiedy? Pewnie po świętach jak będzie pogoda..

  • Dominik (gość)

    Ja jednak uważam, że jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego i opony i na zimę i na wiosnę potem zmieniam jednak na przeznaczone do danej pory roku, teraz do wiosny z resztą w ogóle większe przygotowania samochodu czekają i w chemiczna-hurtownia szampon i wosk już zamówiłem, żeby się za to zabrać- jednak zima pod chmurką odcisnęła na lakierze swoje piętno

  • betterdanmi (gość)

    Dobrze zrobić to możliwie jak najwcześniej, ja przed świętami wymieniłem, płaciłem za opony do forda focusa w ASO forda 219 złotych za oponę już z montażem. Nie wyszło mnie to wcale drogo.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości