Zgodnie ze zmianami, które zostały wprowadzone w egzaminie na prawo jazdy w styczniu 2013 roku, Wojewódzkie Ośrodki
Ruchu Drogowego miały wybrać dostawców programu komputerowego na bazę pytań do egzaminu. System dla WORD-ów przygotowywały dwie firmy: Instytut Transportu Samochodowego (ITS) i Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW). W rezultacie w poszczególnych województwach wybrano różnych dostawców i różne bazy pytań. Egzamin na prawo jazdy nie jest zatem jednolity. Ma to się jednak zmienić.
Jednolity system pytań i jednolity system teleinformatyczny mają zostać wprowadzone jeszcze do końca listopada tego roku. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego mogłyby stosować go od przyszłego roku. Ma być on połączony z systemem wydawania uprawnień do kierowania pojazdami, funkcjonującym w starostwach na terenie kraju. W ten sposób zapewniony zostanie w pełni elektroniczny obieg informacji. Nowe regulacje przewidują, że połowa pytań ma być jawna dla zdających, a podczas egzaminu teoretycznego nadal będzie wymagane uzyskanie co najmniej 68 punktów na 74 możliwych.
Nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami zakłada, że egzaminy na „prawko” będzie można zdawać także w większej ilości miast. Do tej pory było to możliwe jedynie w miastach wojewódzkich i miastach na prawach powiatu. Ustawa nie zakłada tworzenia nowych WORD-ów, ale mogą powstawać punkty egzaminacyjne. O ich lokalizacji zadecydują marszałkowie województw. Z danych Biura Analiz Sejmowych wynika, że w Polsce istnieje ograniczona, w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej, dostępność ośrodków zdawania egzaminów na prawo jazdy. Jeden ośrodek egzaminacyjny obsługuje ok. 700 tys. mieszkańców. Dla porównania w Holandii jeden ośrodek dostępny jest dla 300 tys. mieszkańców, w Wielkiej Brytanii dla 150 tys. mieszkańców, a w Irlandii dla 90 tys.
Niewykluczone, że już niedługo, aby zdobyć prawo jazdy, kandydat na kierowcę będzie musiał także zaliczyć egzamin z pierwszej pomocy. Politycy argumentują, że zmiany związane są z tym, że wiele ofiar wypadków drogowych miałoby szansę przeżyć, gdyby skutecznie udzielono im pierwszej pomocy W uzasadnieniu projektu czytamy, że w niewielkim odsetku wypadków, pomoc medyczna przybywa na miejsce zdarzenia przed upływem pierwszych czterech minut od zgłoszenia. Jest to czas, w którym po zatrzymaniu krążenia należy podjąć akcję reanimacyjną. Zmiany mogłyby wejść w życie za rok od uchwalenia przepisów. Projekt nowelizacji ustawy o ruchu drogowym już wkrótce będzie miał pierwsze czytanie w Sejmie.
Za to po raz kolejny opóźniło się wprowadzenie „zielonego listka” dla młodych kierowców. 22 lipca 2013 roku weszły w życie zmienione przepisy o rejestracji i oznaczaniu pojazdów. Zgodnie z nowymi regulacjami, świeżo upieczony kierowca będzie musiał obowiązkowo oznakować prowadzony przez siebie pojazd nalepką z „zielonym listkiem”. Przepis ten będzie obowiązywał jednak dopiero od 2016 roku. W tym samym czasie w życie wejdą także regulacje dotyczące obowiązku odbycia jazd doszkalających pomiędzy czwartym, a ósmym miesiącem od uzyskania prawa jazdy, a także odbycie kursu reedukacyjnego dla osób, które popełnią dwa wykroczenia w okresie próbnym. Przypominamy, że także od 2016 r. po zgromadzeniu więcej niż 24 punktów w ciągu roku, kierowca nie straci prawa jazdy, tylko trafi na specjalny kurs. Potem jednak nie będzie mógł uzbierać więcej niż 24 punktów w ciągu pięciu lat.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?