Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Zmiany w przepisach dla kierowców w 2016 roku

Data publikacji: Autor: Regina Skibińska

Fot. Archiwum Straż miejska bez fotoradarów i wyższe mandaty – to niektóre ze zmian czekających kierowców w nowym roku.

Fot. Archiwum Rewolucja w ruchu drogowym czekająca młodych kierowców odsunęła się w czasie, ale w styczniu 2016 r. wchodzą w życie inne zmiany przepisów ruchu drogowego.

Fotoradary nie dla straży miejskiej

Od nowego roku straż gminna i miejska będzie musiała ograniczyć się do kontroli ruchu drogowego wobec kierującego niestosującego się do zakazu ruchu w obu kierunkach i wobec kierowcy, który naruszy przepis o zatrzymaniu lub postoju pojazdów. W ramach kontroli będzie mogła zatrzymać kierującego pojazdem i wylegitymować go.

Skończy się natomiast używanie fotoradarów przez straż gminną (miejską), gdyż przepis o używaniu urządzeń rejestrujących przez te podmioty został uchylony. Strażnicy nie będą mogli używać ani urządzeń przenośnych, ani zainstalowanych w swoich pojazdach. Kontrola prędkości będzie od stycznia domeną jedynie Inspekcji Transportu Drogowego oraz policji.

Rosną mandaty i punkty karne

Od 4 stycznia 2016 r. kierowcy nie przestrzegający przepisów ruchu drogowego będą surowiej karani, gdyż zmienia się taryfikator mandatów i liczba punktów karych, które są przewidziane za konkretne wykroczenia.

Kierowca, który zbiegł z miejsca wypadku, straci prawo jazdy na co najmniej 3 lata.  Niedostosowanie się do tymczasowego lub stałego zakazu prowadzenia pojazdów skutkować będzie karą co najmniej 2 lat pozbawienia wolności.

Naruszający przepisy drogowe kierowcy zostaną bardziej uderzeni po kieszeni. Mandat za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h wyniesie 760 zł, podobnie jak wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Mandaty będą naliczane w inny sposób niż do tej pory i będą zależeć od średniej pensji liczonej według GUS. Przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym będzie liczone podwójnie, a czterokrotne przekroczenie w przeciągu ostatnich 12 miesięcy to kolejne 50 proc. Mandaty będą ściągały urzędy skarbowe.

Łatwiej będzie też uzbierać 24 punkty karne, gdyż zwiększą się sankcje za poszczególne wykroczenia. A po przekroczeniu 24 punktów kierowca będzie musiał odbyć specjalny kurs. Kolejne przekroczenie limitu punktów w ciągu 5 lat skutkować będzie automatyczną utratą prawa jazdy.

Taryfikator mandatów wzbogaci się też o nowe naruszenia. Spowodowanie zagrożenia poza drogą publiczną karane będzie 6 punktami, a recydywista złapany na jeździe po pijanemu dostanie 10 punktów. Taka sama sankcja grozić będzie za przekroczenie prędkości o 50 km i więcej w obszarze zabudowanym.

Surowsze kary za prowadzenie auta po alkoholu

Przepisy przewidują zaostrzenie sankcji za prowadzenie pojazdów w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odurzających. Kierowcy, którzy zostaną na tym przyłapani, stracą prawo jazdy co najmniej na 3 lata.

Za popełnienie w tym stanie przestępstwa, którego skutkiem jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu, grozi kara dożywotniej utraty prawa do prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • janek (gość)

    do pasozytow zdajacy na prawo jazdy powini zdawac ustnie a nie wymyslaja pojeby pytania nic nie maja wspolnego z kierowaniem pojazdu te przepisy to tylko robienie kasy nic dobrego dlaczego pasozyty zlodzieje zydowskie lamia prawo isa bez karni zyd zlodziej rostowski na foto radar zarobil w itd 28mln pln przybleda zmafi kopacz tuska do ruchu drogowego tylko powinna byc polcja do przewozow towarow itd ale w tym zydowskim kraju zaklamanym jest jedno okradac polakow zniewalac na kazdym kroku mafia przy korycie nie tykalna powinien byc trybunal egzekucyjny zeby zmafi rzadzacej zaden z sejmu nie uszedl zlodziej bez kary pasozyty tylko kombinuja jak zniewalac polakow okradac a moze jak wyjedziesz na ulice odrazu prawo zabrac i do wiezienia mafia tylko moze jezdzic okradac polakow bez karna no i emerytura wysoka bydlakom

  • Mareczek (gość)

    Zmiany są dobre, na szczęście niektóre firmy zdają się wiedzieć że warto się doszkalać http://www.gowork.pl/opinie_czytaj,1005729 poczytajcie tylko opinie

  • Arthur (gość)

    nie czytam waszego gówna dorze ze nie przeczytałem ne lubie widzieć tego rodzai spamu , warto się zapoznać !

  • Jurek (gość)

    Od 32 lat nie istnieje w "kodeksie " termin terenu zabudowanego ,ale wszelkiej maści specjaliści opisują co tam wolno a co nie.Wezcie się sami za naukę zanim innych będziecie pouczać i straszyć.

  • Obserwator (gość)

    Pani Redaktor! Trochę dociekliwości! Aby opisane zmiany postępowania z kierowcami "zbierającymi punkty" weszły w życie, działać musi CEPiK, któremu do uruchomienia daleko! Przeniesienie danych z bazy policyjnej do CEPiK jest praktycznie niemożliwe!

  • sti (gość)

    Jurek, jaki termin barani łbie? Każde dziecko wie że to obszar od znaku do znaku, takiej białej tablicy z czarnymi zabudowaniami. Więc zanim zaczniesz wypisywać banialuki, sam się dokształć

  • all (gość)

    Wjazd na czerwonym świetle,przy żółtym trwającym 2sek w tym kraiku teoretycznym jest nieunikniony.Tu chodzi nie o bezpieczeństwo tylko o kasę.Tam gdzie włodarze dbają o bezpieczeństwo na sygnalizatorach zabudowane są czasomierze.

  • Piotr (gość)

    Najlepiej smakuje okradanie ludzi z różnych aspektach życiowych nzkazuw i zakazie na które niema się wpływu aż doprowadzi to do buntu społeczeństwa i tak skończy się bezprawie i wyudzanie pieniędzy od obywateli

  • jozek (gość)

    Chory kraj- takiej opresyjności, wyzysku, totalnego gnębienia obywatela nie było nigdy. Pamiętam czasy tzw komuny, też były przepisy i kary. Jednak co innego jest kara za wykroczenie a co innego zemsta!! - to co obserwujemy obecnie to nic innego jak jakiś totalny atak... Każdy użytkownik drogi publicznej to wróg państwa, przeciw któremu to państwo wysyła swój aparat, wyposażony w sprzęt, urządzenia i aż nadto uprawnień. O ironio.. wszystko to rzekomo dla naszego dobra i za nasze pieniądze. Zastanawiam się - czy jesteśmy tak głupi ad urodzenia? czy zrobiono z nas głupców.

  • ZEUS (gość)

    Owszem karać powinni ale z głową i tak jak wspominano powinien ujrzeć światło dzienne powinna ustawa CEPIK - żeby jasne było co komu wolno oraz druga sprawa (egzamin praktyczny-elementy które nigdy nie powinny mieć miejsca ze względu , że nigdy się tego nie stosuje w rzeczywistości np. jazda psem ruchu do przodu i do tyłu oraz trzy wersje parkowania tj parkowanie równoległe ,skośne i prostopadłe - to powinien być jeden manewr a nie element rozdrobniony oraz tzw koperty gdzie powinno być określone jasno kto może z nich korzystać -jak to mówią prawo swoje rzeczywistość swoje -chodzi o nadmierne łamanie tych przepisów zwłaszcza w obrębie hipermarketów galerii itp "policja tam rzadko zagłada bo to teren prywatny"i na koniec powiano się skierować osoby ubiegające się o prawo jazdy do ośrodków specjalistycznych gdzie się "uczy" jak się zachowuje podczas dachowania pojazdu człowiek zderzenia bez zapiętych pasów itp. -uwagi uczestników proszę kierować na ;promar82@o2.pl

  • qwerty (gość)

    jozek (gość) 2015-12-29 16:26 - Popieram. To święta prawda!

  • paweł (gość)

    Jeżeli chodzi o zaostrzenie kar za jazdę po alkoholu, to utrata prawa jazdy powinna być tylko jedna- dożywotnia utrata uprawnień. Gdy pijany kierowca zabije człowieka to powinien spędzić resztę życia w więzieniu, bez względu na okoliczności wypadku, a zabranie prawa jazdy dożywotnio i 2-3 lata więzienia to farsa. Każdy kto straci kogoś bliskiego w takich okolicznościach, wie że taki sk.....syn powinien być od razu wyeliminowany . Czerwone światło ,czasomierze, nic nie pomoże jeżeli kierowcy będą jezdzić z nadmierną prędkością. Jeżeli dojeżdżasz do skrzyżowań ze światłami czy bez to powinno się uważać. Pozdrawiam Myślących

  • catolic (gość)

    "Niedostosowanie się do tymczasowego lub stałego zakazu prowadzenia pojazdów skutkować będzie karą co najmniej 2 lat pozbawienia wolności." Buhaha, buhaha co najmniej 2 lata a ile najwiecej? 15? Co za debil to wypisuje????

  • Historyk (gość)

    Dzisiejsze drogi egzystuja od stuleci (oprocz autostrad) kiedys to byly zwykle polne i lesne wydeptane chodniki, pozniej rozjezdzone bryczkami, ale zawsze ludzie starali sie te drogi utwardzic, zeby jezdzilo sie lepiej. Do czego zmierzam, kiedys kupcy przemierzajacy tymi szlakami placili clo dla krola lub danego zarzadcy ziem przez ktore wiodla droga, dzisiaj ci kupcy (spedycje) rowniez musza placic za uzywanie drog. ALE podrozujacy byli wtedy tez okradani przez tak zwanych ZBUJI. A dzisiaj te ZBUJE to PANSTWO a policja musi za nich tych biednych okrasc.

  • Komentarz usunięty.
  • ja (gość)

    janku gościu Celowo z małej litery... Odkąd mamy internet możesz sobie ulżyć... To przykre że tak się męczysz... żal mi ciebie..

  • trakerr (gość)

    i bedzie dużo bezpieczniej na polskich drogach:)

  • Rembertów (gość)

    A co z cwaniakami jeżdżącymi nie przerejestrowanymi samochodami? Oni jak nie płacili tak nie będą płacić żadnych mandatów bo zwyczajnie żaden urząd ich nie namierzy wg tablic, a w umowie kupna/srzedaży wpisują fikcyjny adres. Np w Warszawie ryzyko rutynowej kontroli jest ZEROWE, znam takich co od lat tak jeżdżą i śmieją się z fotoradarów i kamer.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości