Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Zmieniamy opony

Data publikacji: Autor: pim

Przy wymianie opon najlepiej trzymać się zaleceń producenta. Przesada w zmienianiu rozmiarów i wysokości profilu może powodować więcej kłopotów niż korzyści.

Dobór opon zależy od wielkości silnika. Im większy, mocniejszy silnik, tym wyższe są stosowane indeksy prędkości. Z kolei im wyższy indeks prędkości tym niższy jest profil opony, i tym twardsza mieszanka gumy. Najprościej mówiąc opony o wyższych indeksach prędkości są mniej komfortowe. - Opony o indeksach do P czy S są bardzo komfortowe, opony indeksów H, a zwłaszcza V są już bardzo twarde. Poza tym, są znacznie droższe, a nie zawsze takie wydatki są potrzebna – mówi Jerzy Stolorz, właściciel serwisu opon.

Wielkość i profil opony można zmienić w niewielkim stopniu. Większe zmiany mogą już prowadzić do kłopotów przy eksploatacji. Dotyczy to zwłaszcza zmian w rozmiarach kół. - Producenci, stosują zwykle większe koła do wersji napędzanych mocniejszymi silnikami, do których w związku z tym potrzebują większych tarcz hamulcowych. Wielu młodych ludzi stara się poprawić wygląd swoich samochodów, maksymalnie obniżając opony i powiększając koła, a za to trzeba później płacić - przekonuje Jerzy Stolorz. W tej chwili najczęściej montowane przez producentów koła mają piętnastocalowe felgi. Według Jerzego Stolorza zmienianie ich na większe nie ma w tej chwili sensu.

Młodzi kierowcy czasami zakładają zbyt szerokie felgi, przez co zmniejsza się promień skrętu samochodu, bo przy skręcaniu kół opona zaczyna haczyć o nadkola. Przede wszystkim jednak, im szersze opony, tym droższa jazda. Szerokie opony mają bowiem większe opory toczenia, a co za tym idzie zwiększa się zużycie paliwa.

Jerzy Stolorz, właściciel serwisu opon:
- Ostatnio producenci zaczynają odchodzić od opon kierunkowych. Okazało się, że taka rzeźba bieżnika powoduje szybsze, "schodkowe" zużycie się opony. Nierównomiernie starty bieżnik zaczyna huczeć i dudnić podczas jazdy. Jest to uciążliwe zwłaszcza w przypadku aut, które mają być komfortowe. W najbliższym czasie więcej będzie opon asymetrycznych, które mają inną rzeźbę bieżnika po każdej stronie, bo inaczej opony pracują na prostej, a inaczej w zakręcie.

Terenowe czy asfaltowe
Dobierając opony do samochodów terenowych trzeba przede wszystkim zastanowić się, jak auto będzie eksploatowane. Jeżeli nie zamierzamy zjeżdżać na bezdroża, możemy kupić opony z mniejszym bieżnikiem, przez co koła będą toczyć się lżej i ciszej. Niektóre opony dla samochodów terenowych mają bieżnik przypominający niskoprofilowe opony do samochodów sportowych. Osoby wyjeżdżające często w teren powinny raczej poszukać bieżnika, który lepiej radzi sobie w piasku czy błocie. Na asfalcie będzie on jednak głośniejszy i nie będzie dawał takiej precyzji i szybkości reakcji, jak sportowe bieżniki z centralnymi żebrami. To różnice zauważalne głównie przy większych prędkościach.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości