|
| Zmotoryzowany Polak za miesięczną pensję może kupić coraz mniej litrów paliwa. Dlatego stało się bardzo istotne, ile paliwa zużywają oferowane nam samochody z segmentu C.
W "Raporcie oszczędnej jazdy" przeprowadziliśmy porównanie samochodów najmniejszych (segmentu A) i nieco większych, należących do segmentu B - pod względem ilości zużywanego paliwa. Sądzimy, że porównanie takie jest przydatne dla tych, którzy przewidują nabycie pojazdu i biorą pod uwagę dość wysokie przecież koszty eksploatacji związane z zakupem paliwa.
Co to jest segment C
Kwalifikowanie pojazdu do jakiegoś segmentu jest trudne. Jest to bowiem bardzo umowna kwalifikacja, ale potrzebna, dająca pogląd o "wielkości" pojazdu.
Przyjęto, że do segmentu C zaliczać będziemy samochody mniejsze średnie. Takie, których długość całkowita wynosi od 4 do ok. 4,3 metra, napędzane silnikami o pojemności skokowej od 1200 do 1600 cm3
. Od tych kryteriów są oczywiście odstępstwa. Dlatego w zakwalifikowaniu do segmentu C będziemy się kierowali przynajmniej jednym z wyżej wymienionych parametrów. Niemcy np. nazywają segment C klasą VW Golfa, z racji w ich kraju dominującej pozycji tego modelu pojazdu.
Diesle segmentu C
Już w segmencie B mieliśmy kłopot z dieslami. One przecież powodowały, że nie można było zmieścić się w górnej granicy pojemności skokowej ustalonej na 1400 cm3
. Wynikało to stąd, że silniki tego rodzaju w dalszym ciągu mają dość niski, tzw. pojemnościowy wskaźnik mocy, utworzony liczbą koni mechanicznych uzyskiwanych z litra pojemności skokowej cylindrów. Wskaźnik ten staje się jednak coraz bardziej korzystny, ze względu na wprowadzenie silników nowej generacji, z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego.
Oszczędny diesel?
W segmencie C istnieje też problem, jak w przypadku mniejszych samochodów, ceny zakupu samochodu napędzanego dieslem. Taki samochód jest droższy niż jego odpowiednik tej samej marki wyposażony w silnik benzynowy.
Kiedy więc zwróci się nadpłata za diesel zużywający mniej paliwa? Często dopiero po 6-8 latach przy dużych przebiegach rocznych.
Interesujący wydaje się być zakup używanego samochodu z silnikiem diesla. Takie auto nie kosztuje dużo więcej niż jego benzynowy odpowiednik i zużywa mniej paliwa. My jednak zajmujemy się samochodami nowymi.
Wybieramy oszczędny samochód
Pojazdy segmentu C są bardzo popularne na zachodnioeuropejskich rynkach.
Kupuje się je bardzo chętnie, ponieważ w pewnym stopniu wyznaczają zamożność całego społeczeństwa danego kraju. U nas też były chętnie kupowane, co prawda przeważnie na kredyt. Teraz szukamy samochodów nie tylko tanich w zakupie, ale i tanich w eksploatacji. Dlatego pojazdy segmentu C, licznie oferowane na polskim rynku, podzieliliśmy na 3 grupy, zależnie od wielkości zużywanego paliwa przez ich silniki. Za oszczędne uznaliśmy te, które spalają do 7 l/100 km paliwa, za średnio oszczędne od 7,1 - 7,5 l/100 km i za mało oszczędne spalające więcej niż 7,5 l/100 km.
Wszystkie sklasyfikowane samochody występują w podstawowych odmianach nadwoziowych - hatchback i sedan. Nie braliśmy pod uwagę kombi i tzw. minivanów, czyli aut osobowych o zwiększonej objętości wnętrza. Z wymienionych powodów nie wykazaliśmy koreańskiego modelu Kia Rio, oferowanego tylko w wersji kombi.
Na podstawie naszych wykazów wybierzemy samochody napędzane silnikiem diesla - najekonomiczniejsze. Jednak, o czym już wspomnieliśmy, ich cena jest wyższa niż tych samych modeli z silnikami benzynowymi.
Pierwszy samochód z silnikiem benzynowym znalazł się dopiero na 9 pozycji, za wszystkimi "dieslami". Najekonomiczniejsze jednostki benzynowe spalają średnio o 1 l/100 km paliwa więcej, i to tego droższego, niż olej napędowy.
Wśród samochodów z silnikami benzynowymi na uwagę zasługuje pierwsza lokata Astry II. Opel zdecydował się wprowadzić do tego modelu silnik o małej pojemności skokowej, przewidziany do mniejszego modelu jakim jest Corsa. Przyświecała mu chęć zaoferowania pojazdu większego od Corsy, ale też oszczędnego. Wynik był zaskakujący, ten sam silnik wbudowany w Corsie i Astrze II zużywa jednakowe ilości paliwa. Trzeba się tylko pogodzić z mniejszą dynamiką Astry II niż ta, którą dysponuje jej mniejsza siostra. |
Zużycie paliwa samochodów segmentu B**Samochody oszczędne**
Marka | Zużycie w litrach na 100 km |
Seat Cordoba 1.9 Tdi Stella (90 KM) | 5.1 |
Seat Leon 1.9 Tdi - 90 | 5.3 |
Peugeot 307 2.0 Hdi (90 KM) | 5.5 |
Renault Megane 1.9 dCi | 5.5 |
Citroen Xsara 2.0 Hdi (90 KM) | 5.6 |
Ford Focus 1.8 Tdi | 5.6 |
Fiat Brava 105-1.9 JTD | 5.7 |
Renault Megane 1.9 dTi | 5.7 |
Opel Astra II 1.2 | 6.5 |
Hyundai Accent 1.3 | 6.7 |
Ford Focus 1.4 | 6.8 |
Seat Leon 1.4 16V | 6.8 |
Nissan Almera 1.5 | 6.9 |
Volkswagen Golf IV 1.4 | 6.9 |
Honda Civic 1.4 | 7.0 |
Peugeot 307 1.4 | 7.0 |
Renault Megane 1.4 | 7.0 |
Seat Cordoba 1.4 Stella | 7.0 |
Samochody średnio oszczędne
Marka | Zużycie w litrach na 100 km |
Citoren Xsara 1.4 | 7.1 |
Fiat Siena 75 - 1.2 | 7.1 |
Toyota Corolla 1.4 | 7.1 |
Audi A3 1.6 (102 KM) | 7.2 |
Citroen Xsara 1.6 | 7.2 |
Fiat Brava/Bravo 80 Stell - 1.2 | 7.2 |
Ford Focus 1.6 | 7.2 |
Opel Astra Clasic 1.6 | 7.2 |
Volkswagen Golf IV 1.6 (105 KM) | 7.2 |
Hyundai Accent 1.5 | 7.3 |
Opel Astra II 1.6 (100 KM) | 7.3 |
Renault Thalia 1.4 16V (98 KM) | 7.3 |
Daewoo Lanos 1.5 (86 KM) | 7.4 |
Opel Astra II 1.6 (85 KM) | 7.4 |
Renault Megane 1.6 | 7.4 |
Łada Samara 1.5 | 7.5 |
Opel Astra II 1.4 16V | 7.5 |
Peugeot 307 1.6 | 7.5 |
Renault Thalia 1.4 (75 KM) | 7.5 |
Samochody mało oszczędne
Marka | Zużycie w litrach na 100 km |
Mercedes A 160 1.6 | 7.6 |
Seat Cordoba 1.6 Stella (75 KM) | 7.6 |
Suzuki Baleno 1.6 | 7.6 |
Daewoo Lanos 1.6 (106 KM) | 7.7 |
Daewoo Lanos 1.5 (100 KM) | 7.8 |
Mazda 323 1.5 | 7.8 |
Fiat Brava 100 Stell - 1.6 | 7.9 |
Seat Leon 1.6 - 100 | 8.1 |
Fiat Siena 100 - 1.6 16V | 8.2 |
Alfa Romeo 147 1.6 16V (120 KM) | 8.6 |
Podajemy średnią wielkość z trzech rodzajów pomiarów: podczas jazdy z prędkością 90 km/h i 120 km/h oraz w tzw. teście miejskim. Podkreślamy jednocześnie, że pojęcie "testu miejskiego" nie należy utożsamiać z pomiarem
zużycia paliwa podczas jazdy w ruchu miejskim - jest to zużycie mierzone na stanowisku hamowni podwoziowej w warunkach laboratoryjnych, poprzez analizę chemiczną składu spalin.
Komentarz
Niekwestionowanymi liderami oszczędnej jazdy są samochody napędzane silnikami wysokoprężnymi. Tymi najnowszej konstrukcji z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego.
Dwie pierwsze lokaty zajęły hiszpańskie pojazdy wyposażone w diesle Volkswagena. Oba mają ten sam silnik. |
W jednakowe źródło napędu 2.0 Hdi z bezpośrednim wtryskiem typu comon-rail wyposażono Peugeota 307 i Citroena Xsarę. |
Podobny system wtrysku ma silnik 1.9 dCi firmy Renault. Udaną konstrukcją jest też fiatowski diesel 1.9 JTD. |
Oszczędne okazały się silniki fordowskie napędzające Focusa - ten wysokoprężny i benzynowy. |
Na końcowych miejscach naszego zestawienia znalazły się samochody koncernu Fiata. W przypadku Alfy 147 trudno się temu dziwić, gdyż jej silnik pracuje przy wysokich obrotach, nadając pojazdowi dobrą dynamikę. |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?