Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Zużycie paliwa w segmencie C

Data publikacji: Autor: Zdzisław Podbielski

 Przedstawiliśmy samochody nie tylko tanie w zakupie, ale i tanie w eksploatacji.

Przejdź do: Wybieramy oszczędny samochód | Zużycie paliwa | Komentarz

Zmotoryzowany Polak za miesięczną pensję może kupić coraz mniej litrów paliwa. Dlatego stało się bardzo istotne, ile paliwa zużywają oferowane nam samochody z segmentu C.

W "Raporcie oszczędnej jazdy" przeprowadziliśmy porównanie samochodów najmniejszych (segmentu A) i nieco większych, należących do segmentu B - pod względem ilości zużywanego paliwa. Sądzimy, że porównanie takie jest przydatne dla tych, którzy przewidują nabycie pojazdu i biorą pod uwagę dość wysokie przecież koszty eksploatacji związane z zakupem paliwa.

Co to jest segment C
Kwalifikowanie pojazdu do jakiegoś segmentu jest trudne. Jest to bowiem bardzo umowna kwalifikacja, ale potrzebna, dająca pogląd o "wielkości" pojazdu.
Przyjęto, że do segmentu C zaliczać będziemy samochody mniejsze średnie. Takie, których długość całkowita wynosi od 4 do ok. 4,3 metra, napędzane silnikami o pojemności skokowej od 1200 do 1600 cm3 . Od tych kryteriów są oczywiście odstępstwa. Dlatego w zakwalifikowaniu do segmentu C będziemy się kierowali przynajmniej jednym z wyżej wymienionych parametrów. Niemcy np. nazywają segment C klasą VW Golfa, z racji w ich kraju dominującej pozycji tego modelu pojazdu.

Diesle segmentu C
Już w segmencie B mieliśmy kłopot z dieslami. One przecież powodowały, że nie można było zmieścić się w górnej granicy pojemności skokowej ustalonej na 1400 cm3 . Wynikało to stąd, że silniki tego rodzaju w dalszym ciągu mają dość niski, tzw. pojemnościowy wskaźnik mocy, utworzony liczbą koni mechanicznych uzyskiwanych z litra pojemności skokowej cylindrów. Wskaźnik ten staje się jednak coraz bardziej korzystny, ze względu na wprowadzenie silników nowej generacji, z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego.

Oszczędny diesel?
W segmencie C istnieje też problem, jak w przypadku mniejszych samochodów, ceny zakupu samochodu napędzanego dieslem. Taki samochód jest droższy niż jego odpowiednik tej samej marki wyposażony w silnik benzynowy.
Kiedy więc zwróci się nadpłata za diesel zużywający mniej paliwa? Często dopiero po 6-8 latach przy dużych przebiegach rocznych.
Interesujący wydaje się być zakup używanego samochodu z silnikiem diesla. Takie auto nie kosztuje dużo więcej niż jego benzynowy odpowiednik i zużywa mniej paliwa. My jednak zajmujemy się samochodami nowymi.

Wybieramy oszczędny samochód
Pojazdy segmentu C są bardzo popularne na zachodnioeuropejskich rynkach.
Kupuje się je bardzo chętnie, ponieważ w pewnym stopniu wyznaczają zamożność całego społeczeństwa danego kraju. U nas też były chętnie kupowane, co prawda przeważnie na kredyt. Teraz szukamy samochodów nie tylko tanich w zakupie, ale i tanich w eksploatacji. Dlatego pojazdy segmentu C, licznie oferowane na polskim rynku, podzieliliśmy na 3 grupy, zależnie od wielkości zużywanego paliwa przez ich silniki. Za oszczędne uznaliśmy te, które spalają do 7 l/100 km paliwa, za średnio oszczędne od 7,1 - 7,5 l/100 km i za mało oszczędne spalające więcej niż 7,5 l/100 km.
Wszystkie sklasyfikowane samochody występują w podstawowych odmianach nadwoziowych - hatchback i sedan. Nie braliśmy pod uwagę kombi i tzw. minivanów, czyli aut osobowych o zwiększonej objętości wnętrza. Z wymienionych powodów nie wykazaliśmy koreańskiego modelu Kia Rio, oferowanego tylko w wersji kombi.

Na podstawie naszych wykazów wybierzemy samochody napędzane silnikiem diesla - najekonomiczniejsze. Jednak, o czym już wspomnieliśmy, ich cena jest wyższa niż tych samych modeli z silnikami benzynowymi.
Pierwszy samochód z silnikiem benzynowym znalazł się dopiero na 9 pozycji, za wszystkimi "dieslami". Najekonomiczniejsze jednostki benzynowe spalają średnio o 1 l/100 km paliwa więcej, i to tego droższego, niż olej napędowy.

Do początku artykułu

Wśród samochodów z silnikami benzynowymi na uwagę zasługuje pierwsza lokata Astry II. Opel zdecydował się wprowadzić do tego modelu silnik o małej pojemności skokowej, przewidziany do mniejszego modelu jakim jest Corsa. Przyświecała mu chęć zaoferowania pojazdu większego od Corsy, ale też oszczędnego. Wynik był zaskakujący, ten sam silnik wbudowany w Corsie i Astrze II zużywa jednakowe ilości paliwa. Trzeba się tylko pogodzić z mniejszą dynamiką Astry II niż ta, którą dysponuje jej mniejsza siostra.

Zużycie paliwa samochodów segmentu B

Samochody oszczędne

Marka Zużycie w litrach na 100 km
Seat Cordoba 1.9 Tdi Stella (90 KM) 5.1
Seat Leon 1.9 Tdi - 90 5.3
Peugeot 307 2.0 Hdi (90 KM) 5.5
Renault Megane 1.9 dCi 5.5
Citroen Xsara 2.0 Hdi (90 KM) 5.6
Ford Focus 1.8 Tdi 5.6
Fiat Brava 105-1.9 JTD 5.7
Renault Megane 1.9 dTi 5.7
Opel Astra II 1.2 6.5
Hyundai Accent 1.3 6.7
Ford Focus 1.4 6.8
Seat Leon 1.4 16V 6.8
Nissan Almera 1.5 6.9
Volkswagen Golf IV 1.4 6.9
Honda Civic 1.4 7.0
Peugeot 307 1.4 7.0
Renault Megane 1.4 7.0
Seat Cordoba 1.4 Stella 7.0

Samochody średnio oszczędne

Marka Zużycie w litrach na 100 km
Citoren Xsara 1.4 7.1
Fiat Siena 75 - 1.2 7.1
Toyota Corolla 1.4 7.1
Audi A3 1.6 (102 KM) 7.2
Citroen Xsara 1.6 7.2
Fiat Brava/Bravo 80 Stell - 1.2 7.2
Ford Focus 1.6 7.2
Opel Astra Clasic 1.6 7.2
Volkswagen Golf IV 1.6 (105 KM) 7.2
Hyundai Accent 1.5 7.3
Opel Astra II 1.6 (100 KM) 7.3
Renault Thalia 1.4 16V (98 KM) 7.3
Daewoo Lanos 1.5 (86 KM) 7.4
Opel Astra II 1.6 (85 KM) 7.4
Renault Megane 1.6 7.4
Łada Samara 1.5 7.5
Opel Astra II 1.4 16V 7.5
Peugeot 307 1.6 7.5
Renault Thalia 1.4 (75 KM) 7.5

Samochody mało oszczędne

Marka Zużycie w litrach na 100 km
Mercedes A 160 1.6 7.6
Seat Cordoba 1.6 Stella (75 KM) 7.6
Suzuki Baleno 1.6 7.6
Daewoo Lanos 1.6 (106 KM) 7.7
Daewoo Lanos 1.5 (100 KM) 7.8
Mazda 323 1.5 7.8
Fiat Brava 100 Stell - 1.6 7.9
Seat Leon 1.6 - 100 8.1
Fiat Siena 100 - 1.6 16V 8.2
Alfa Romeo 147 1.6 16V (120 KM) 8.6

Podajemy średnią wielkość z trzech rodzajów pomiarów: podczas jazdy z prędkością 90 km/h i 120 km/h oraz w tzw. teście miejskim. Podkreślamy jednocześnie, że pojęcie "testu miejskiego" nie należy utożsamiać z pomiarem zużycia paliwa podczas jazdy w ruchu miejskim - jest to zużycie mierzone na stanowisku hamowni podwoziowej w warunkach laboratoryjnych, poprzez analizę chemiczną składu spalin.

Komentarz
Niekwestionowanymi liderami oszczędnej jazdy są samochody napędzane silnikami wysokoprężnymi. Tymi najnowszej konstrukcji z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego.

Dwie pierwsze lokaty zajęły hiszpańskie pojazdy wyposażone w diesle Volkswagena. Oba mają ten sam silnik.

W jednakowe źródło napędu 2.0 Hdi z bezpośrednim wtryskiem typu comon-rail wyposażono Peugeota 307 i Citroena Xsarę.

Podobny system wtrysku ma silnik 1.9 dCi firmy Renault. Udaną konstrukcją jest też fiatowski diesel 1.9 JTD.

Oszczędne okazały się silniki fordowskie napędzające Focusa - ten wysokoprężny i benzynowy.

Na końcowych miejscach naszego zestawienia znalazły się samochody koncernu Fiata. W przypadku Alfy 147 trudno się temu dziwić, gdyż jej silnik pracuje przy wysokich obrotach, nadając pojazdowi dobrą dynamikę.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości