Audi R8 e-tron ustanawia rekord świata

(ip)
Audi R8 e-tron ustanawia rekord świata: w 8:09,099 minuty wokół toru Nürburgring, Fot: Audi
Audi R8 e-tron ustanawia rekord świata: w 8:09,099 minuty wokół toru Nürburgring, Fot: Audi
Audi R8 e-tron osiągnęło na Północnej Pętli toru Nürburgring, będącej najtrudniejszym odcinkiem testowym świata, najlepszy czas w historii seryjnych pojazdów z napędem elektrycznym. Kierowca wyścigowy Markus Winkelhock, prowadzący sportowe Audi o dużej mocy, napędzane wyłącznie elektrycznie, pokonał tą trudną pętlę o długości 20,8 km w czasie 8:09,099 min. Dzięki temu osiągnięciu i dzięki zwycięstwom w dwudziestoczterogodzinnych wyścigach na torach Le Mans i Nürburgring, Audi osiągnęło kolejny kamień milowy w swojej historii.

„Audi R8 e-tron w pięknym stylu udowodniło swój potencjał na najtrudniejszym torze wyścigowym świata“ – powiedział Michael

Audi R8 e-tron ustanawia rekord świata: w 8:09,099 minuty wokół toru Nürburgring, Fot: Audi
Audi R8 e-tron ustanawia rekord świata: w 8:09,099 minuty wokół toru Nürburgring, Fot: Audi

Dick, członek Zarządu ds. Rozwoju Technicznego AUDI AG. Michael Dick, który sam odbył krótką jazdę za sterami Audi R8 e-tron, dodał jeszcze: „Jazda uwieńczona rekordem potwierdziła, że jesteśmy na właściwej drodze. Mobilność elektryczna w żadnym przypadku nie oznacza dla nas konieczności wyrzeczeń i poświęceń, wręcz przeciwnie – oznacza emocje, sportową rywalizację i radość z jazdy.“

Jak imponujący jest czas przejazdu: 8:09,099 min., pokazuje porównanie z najlepszym jak dotąd czasem toru, osiągniętym przez pojazd napędzany silnikiem spalinowym.

Audi R8 e-tron ustanawia rekord świata: w 8:09,099 minuty wokół toru Nürburgring, Fot: Audi
Audi R8 e-tron ustanawia rekord świata: w 8:09,099 minuty wokół toru Nürburgring, Fot: Audi

Wynosi on 7:11,57 min., a jego zdobywcą jest Gumpert Apollo Sport, napędzane benzynowym silnikiem Audi V8 o mocy 515 kW (700 KM).

Napęd Audi R8 e-tron, za kierownicą którego Markus Winkelhock ustanowił rekord na Pętli Północnej, w każdym detalu odpowiada napędowi w modelu seryjnym, który pod koniec roku pojawi się na rynku. Jego oba silniki elektryczne generują łącznie moc 280 kW i moment obrotowy 820 Nm. Ponad 4900 Nm. jest przenoszone na tylne koła podczas ruszania tego samochodu z miejsca.

Od 0 do 100 km/h Audi R8 e-tron przyspiesza w ciągu 4,6 sek. Najwyższa prędkość auta jest zwykle ograniczona do 200 km/h. Podczas bicia rekordu podwyższono ją do 250 km/h.

Audi R8 e-tron ustanawia rekord świata: w 8:09,099 minuty wokół toru Nürburgring, Fot: Audi
Audi R8 e-tron ustanawia rekord świata: w 8:09,099 minuty wokół toru Nürburgring, Fot: Audi

Litowo-jonowy akumulator Audi R8 e-tron magazynuje 49 KWh energii elektrycznej, co wystarcza na ok. 215 km jazdy. Kształt akumulatora, w formie litery T, pozwala na zamontowanie go w tunelu środkowym, pomiędzy przedziałem pasażerskim, a tylną osią. Podczas hamowania, akumulator jest ładowany metodą rekuperacji. Ultralekką karoserię Audi R8 e-tron zbudowano głównie z aluminium i z CFRP, co sprawia, że to sportowe auto o wysokiej mocy, mimo stosunkowo dużego akumulatora, waży jedynie 1 780 kg.

Audi R8 e-tron ustanawia rekord świata: w 8:09,099 minuty wokół toru Nürburgring, Fot: Audi
Audi R8 e-tron ustanawia rekord świata: w 8:09,099 minuty wokół toru Nürburgring, Fot: Audi

By zaakcentować znaczenie modelu R8 e-tron dla przyszłej produkcji oraz podkreślić wydajność zastosowanej w nim technologii napędu, obok „wykręcenia” najlepszego czasu jednokrotnego okrążenia Pętli Północnej, Audi ustanowiło również inny rekord. Zaraz po zwycięskim przejeździe, Markus Winkelhock za kierownicą innego Audi R8 e-tron, którego prędkość maksymalną ograniczono do 200 km/h, zrobił dwie szybkie rundy. Ich czasy wyniosły kolejno 8:30,873 i 8:26,096 min, czyli wyraźnie poniżej progu dziewięciu minut.

„Taka jazda na czas to dla mnie niezwykłe przeżycie” - powiedział Markus Winkelhock. 32-letni kierowca, mieszkający w pobliżu Stuttgartu, ma spore doświadczenie pozwalające mu na prowadzenie porównań. Razem z Markiem Bassengiem, Christopherem Haase i

Audi R8 e-tron ustanawia rekord świata: w 8:09,099 minuty wokół toru Nürburgring, Fot: Audi
Audi R8 e-tron ustanawia rekord świata: w 8:09,099 minuty wokół toru Nürburgring, Fot: Audi

Frankiem Stipplerem siedział za sterami Audi R8 LMS ultra, które wygrało 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring kilka tygodni temu.

„Audi R8 e-tron jest rzecz jasna autem seryjnym, a nie autem wyścigowym z aerodynamicznymi dodatkami“ - podkreśla Markus Winkelhock. „Ale dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości i odpowiedniemu dociążeniu tylnej części pojazdu, posiada cechy samochodu sportowego. Moment obrotowy, dzięki któremu silniki elektryczne dają mu taką moc, bije osiągnięcia wszystkich innych aut jakie znam, a to, że nie wydają przy tym żadnych dźwięków, było dla mnie zupełnie nowym doświadczeniem.” – podkreśla

Audi R8 e-tron ustanawia rekord świata: w 8:09,099 minuty wokół toru Nürburgring, Fot: Audi
Audi R8 e-tron ustanawia rekord świata: w 8:09,099 minuty wokół toru Nürburgring, Fot: Audi

Winkelhock. „W chwilach, gdy potrzebna była dobra przyczepność, pomagał mi Torque Vectoring, czyli system selektywnego rozdziału momentu obrotowego na wszystkie koła.“ – dodaje.

Michael Dick z dumą dokonuje podsumowania po biciu rekordu  na torze Nürburgring: „W ciągu paru tygodni podjęliśmy szereg wyzwań i pokazaliśmy przy tym, że z wszystkimi naszymi koncepcjami napędu jesteśmy w ścisłej światowej czołówce. W maju nasze Audi R8 LMS ultra z dziesięciocylindrowym silnikiem wygrało 24-godzinny wyścig na tym samym torze. W połowie czerwca Audi R18 e-tron quattro odniosło triumf podczas dwudziestoczterogodzinnego wyścigu Le Mans, co było pierwszym zwycięstwem auta z napędem hybrydowym, odniesionym podczas najtrudniejszej na świecie imprezy tego typu. Teraz Audi R8 e-tron, napędzane wyłącznie elektrycznie, ustanowiło kolejny rekord na najbardziej wymagającym torze wyścigowym świata.“

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty