Auta użytkowe. Rejestracje we wrześniu 2020 r.

Stanisław Rochowicz/ SAMAR
Wrzesień przyniósł wzrost liczby rejestracji pojazdów użytkowych w Polsce. Wynik był większy zarówno w stosunku do sierpnia tego roku, jak i września roku ubiegłego. Na koniec III kwartału 2020 r. rynek nadal był jednak na sporym minusie.Fot. Łukasz Gdak
Wrzesień przyniósł wzrost liczby rejestracji pojazdów użytkowych w Polsce. Wynik był większy zarówno w stosunku do sierpnia tego roku, jak i września roku ubiegłego. Na koniec III kwartału 2020 r. rynek nadal był jednak na sporym minusie.Fot. Łukasz Gdak
Wrzesień przyniósł wzrost liczby rejestracji pojazdów użytkowych w Polsce. Wynik był większy zarówno w stosunku do sierpnia tego roku, jak i września roku ubiegłego. Na koniec III kwartału 2020 r. rynek nadal był jednak na sporym minusie.

Auta użytkowe. Sprzedaż nowych 

Jak informuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, we wrześniu 2020 roku wydziały komunikacji zarejestrowały w Polsce 7 838 nowych pojazdów użytkowych, czyli samochodów dostawczych (w tym minibusów) oraz ciężarówek. To wynik o 8,94 proc. większy niż w sierpniu tego roku oraz o 11,18 proc. wyższy w zestawieniu z wrześniem roku 2019 - wynika z analizy danych pozyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). W ciągu III kwartałów 2020 r. zarejestrowane zostały 59 664 nowe pojazdy użytkowe. Był to wynik o 27,58 proc. (22 720 szt.) mniejszy niż w takim samym okresie 2019 roku.

Auta użytkowe. Rynek

We wrześniu 2020 r. zarejestrowanych zostało 5 898 nowych samochodów dostawczych o DMC do sześciu ton. To wynik o 1,01 proc. lepszy niż w sierpniu tego roku oraz o 22,44 proc. wyższy, gdy zestawimy go z wrześniem 2019 roku. Od początku roku w Polsce zostało zarejestrowanych 46 756 nowych samochodów dostawczych, o 22,82 proc. (13 823 szt.) mniej (r/r).

Choć negatywny wpływ pandemii koronawirusa na rynek nowych samochodów dostawczych o DMC do 6t nadal jest odczuwalny, we wrześniu liczba zarejestrowanych pojazdów była wyższa zarówno wobec rezultatów osiągniętych w sierpniu, jak i w stosunku do analogicznego miesiąca w roku ubiegłym. Obserwowany wzrost liczby rejestracji we wrześniu, liczony rok do roku, to przede wszystkim efekt niskiej bazy (rezultatu osiągniętego we wrześniu ub.r.). Niewielka sprzedaż w dziewiątym miesiącu 2019 roku wiązała się ze zmianami w przepisach dotyczących pomiarów zużycia paliwa WLTP oraz wejściem w życie we wrześniu ub.r. nowej normy emisji spalin - EURO 6d-TEMP. Sytuacja ta spowodowała wpierw niezwykłą, jak na okres wakacyjny, intensywność sprzedaży w lipcu i sierpniu 2019 roku (szczególnie pojazdów, które nie spełniały nowych, obowiązujących od września, norm), a następnie zaowocowała znacznym spadkiem liczby rejestracji w następnym miesiącu (wrześniu 2019 roku).

Na koniec września br. pierwsze miejsce w zestawieniu zajęło Renault. Polacy kupili i zarejestrowali 6 812 samochodów dostawczych tej marki, o 21,76 proc. mniej w porównaniu z rezultatem odnotowanym na koniec września 2019 r. Udział lidera w rynku wyniósł 14,57 proc. Druga pozycja przypadła w udziale Fordowi. W ciągu III kwartałów br. zarejestrowane zostały 6 552 pojazdy, o 17,63 proc. mniej (r/r). Udział wicelidera w rynku nowych samochodów dostawczych wyniósł 14,01 proc. Na trzeciej pozycji wrzesień zakończył Mercedes. Od początku roku marka zarejestrowała 6 243 nowe samochody dostawcze. Był to wynik o 4,89 proc. mniejszy w porównaniu z sytuacją na koniec III kwartału 2019 roku. Udział producenta ze Stuttgartu w rynku nowych samochodów dostawczych wyniósł 13,35 proc.

Miejsce tuż za poza podium zajął Fiat, który zarejestrował w omawianym okresie 5 606 nowych samochodów dostawczych, o 31,68 proc. mniej (r/r). Na piątym miejscu był Volkswagen z 5 068 zarejestrowanymi pojazdami, co było wynikiem o 32,22 proc. mniejszym (r/r). Pierwszą szóstkę zamyka Peugeot. Francuska marka zarejestrowała do końca września br. 3 129 samochodów, o 35,48 proc. mniej niż w ciągu III kwartałów 2019 r.

W czołowej dziesiątce zestawienia na koniec września 2020 r. tylko Toyota nie zanotowała spadku liczby rejestracji (r/r). Od początku roku japoński producent zarejestrował 2 600 samochodów dostawczych, o 32,45 proc. więcej (r/r). W TOP10 zestawienia na koniec września największą stratę procentową r/r miał Opel (minus 35,56 proc.).

Auta użytkowe. Najpopularniejsze modele

Najpopularniejszym modelem auta dostawczego na koniec września 2020 r. było Renault Master. Polacy od początku roku zarejestrowali 4 664 egzemplarze, o 19,22 proc. mniej w porównaniu z takim samym okresem ub.r. Na drugiej pozycji był Fiat Ducato, którego wynik to 4 313 samochodów, o 3,38 proc. więcej (r/r). Trzecia pozycja przypadła Mercedesowi Sprinterowi (4 285 szt., spadek o 4,59 proc.). Tuż za podium znalazło się Iveco Daily (2 756 pojazdów, mniej o 25,37 proc. (r/r). Na piątym miejscu był Ford Transit. Polacy kupili i zarejestrowali 2 392 auta tej marki, o 16,42 proc. mniej (r/r). Na szóstej pozycji znalazł się Volkswagen Transporter. Od początku roku do rąk klientów trafiły 1 891 egzemplarzy, o 27,71 proc. mniej w zestawieniu z takim samym okresem ubiegłego roku.

W pierwszej dziesiątce na koniec września 2020 roku tylko jeden model zanotował wzrost liczby rejestracji w porównaniu z ub.r. Był to Fiat Ducato (plus 3,38 proc.). Natomiast największą stratę (r/r) poniósł Volkswagen Crafter (minus 40,86 proc.).

Auta użytkowe. Rynek samochodów ciężarowych

We wrześniu 2020 roku w krajowych wydziałach komunikacji zarejestrowano 1 940 nowych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 6 ton. To wynik o 43,07 proc. większy niż w sierpniu tego roku, ale o 13,12 proc. mniejszy w porównaniu z wrześniem 2019 roku. Do końca III kwartału 2020 r. wydziały komunikacji zarejestrowały 12 908 nowych pojazdów ciężarowych, o 40,80 proc. (8 897 sztuk) mniej niż w takim samym okresie 2019 r.

Gwałtowny spadek sprzedaży nowych ciężarówek w zestawieniu z ubiegłym rokiem to głównie efekt pandemii koronawirusa oraz związanych z nią obostrzeń w życiu społecznym i gospodarczym. Wstrzymanie na kilka miesięcy produkcji spowodowało brak dostępności niektórych modeli, a wiele firm w obawie o pogorszenie kondycji finansowej wstrzymało decyzje zakupowe. Jednak w czerwcu, wraz z odmrażaniem gospodarki, sprzedaż zaczęła wracać do poziomów z początku roku. Firmy transportowe zorientowały się, że pandemia nie przeminie z dnia na dzień i trzeba wrócić do działalności by nie generować dalszych strat. Producenci liczą więc, że klienci będą składać nadal nowe zamówienia, a sprzedaż w najbliższych miesiącach utrzyma się na poziomie zbliżonym mniej więcej do wyników notowanych w drugiej połowie 2019 roku.

Poza pandemią koronawirusa, producenci ciężarówek dużo uwagi w analizach dotyczących przyszłości rynku poświęcają tzw. pakietowi mobilności, który zrewolucjonizuje zasady funkcjonowania firm transportowych na terenie Unii Europejskiej. Uważnie przypatrują się także polityce państwa i samorządów w kwestii inwestycji publicznych, takich choćby jak budowa dróg. Duże nadzieje na zwiększenie sprzedaży wiążą z rozwojem napędów alternatywnych, takich jak gaz ziemny czy energia elektryczna.
Liderem rankingu po III kwartałach 2020 roku był DAF, który zarejestrował od początku roku 2 853 pojazdy, o 39,28 proc. mniej (r/r). Na drugiej pozycji był MAN, który do końca września znalazł chętnych na 2 260 ciężarówek, o 43,39 proc. mniej (r/r). Brąz trafił do firmy Volvo Trucks (2 115 szt.). To wynik o 33,20 proc. mniejszy w porównaniu z końcem września 2019 roku.

Tuż za podium była Scania. Polacy kupili i zarejestrowali od początku roku 1 986 pojazdów tej marki, o 54,91 proc. mniej (r/r). Piąta pozycja należała do Mercedesa, który zarejestrował 1 890 pojazdów, o 42,08 proc. mniej. Na szóstym miejscu było Iveco. Wynik marki to 992 zarejestrowane pojazdy, o 3,23 proc. więcej w zestawieniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Siódmą pozycję zajęła marka Renault Trucks z 575 samochodami (spadek o 50,47 proc.).

Auta użytkowe. Samochody używane

We wrześniu 2020 r. wydziały komunikacji w Polsce zarejestrowały 8 287 sprowadzonych z zagranicy, używanych samochodów dostawczych o masie całkowitej do 6 ton. To wynik o 14,95 proc. większy niż w sierpniu tego roku, oraz o 15,82. lepszy niż we wrześniu 2019 roku. Od początku roku do naszego kraju sprowadzono i zarejestrowano 64 375 używanych aut dostawczych, o 8,11 proc. (5 682 sztuki) mniej (r/r).

Najwięcej sprowadzono aut marki Renault. Krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały 10 840 takich pojazdów, o 9,77 proc. mniej niż w ciągu trzech kwartałów 2019 roku. Na drugiej pozycji znalazł się Volkswagen z 9 896 zarejestrowanymi pojazdami. Był to wynik o 14,31 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją na koniec września minionego roku. Na trzeciej pozycji zameldował się Fiat. Klienci kupili i zarejestrowali 7 345 samochodów, o 2,65 proc. mniej (r/r). Tuż za podium były sprowadzone z zagranicy Ople. Rezultat marki to 6 935 egzemplarzy, o 6,14 proc. mniej (r/r). Piąty był Mercedes (5 834 sztuki, minus 10,20 proc.). Szósta pozycja przypadła używanym Fordom. Krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały do końca września 4 798 pojazdów tej amerykańskiej marki, o 4,84 proc. mniej w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku. (r/r).

We wrześniu 2020 roku w Polsce zarejestrowane zostały 2 833 używane samochody ciężarowe o DMC powyżej sześciu ton. To wynik o 26,64 proc. większy niż w sierpniu br. oraz o 31,22 proc. większy, gdy zestawimy go z wrześniem 2019 roku. W ciągu III kwartałów 2020 roku w Polsce zostały zarejestrowane 18 454 używane samochody ciężarowe, o 12,86 proc. mniej (r/r).

Zobacz także: Nie pamiętasz o tej zasadzie? Możesz zapłacić 500 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty