Auta użytkowe. Sprzedaż nowych
Jak informuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, we wrześniu 2020 roku wydziały komunikacji zarejestrowały w Polsce 7 838 nowych pojazdów użytkowych, czyli samochodów dostawczych (w tym minibusów) oraz ciężarówek. To wynik o 8,94 proc. większy niż w sierpniu tego roku oraz o 11,18 proc. wyższy w zestawieniu z wrześniem roku 2019 - wynika z analizy danych pozyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). W ciągu III kwartałów 2020 r. zarejestrowane zostały 59 664 nowe pojazdy użytkowe. Był to wynik o 27,58 proc. (22 720 szt.) mniejszy niż w takim samym okresie 2019 roku.
Auta użytkowe. Rynek
We wrześniu 2020 r. zarejestrowanych zostało 5 898 nowych samochodów dostawczych o DMC do sześciu ton. To wynik o 1,01 proc. lepszy niż w sierpniu tego roku oraz o 22,44 proc. wyższy, gdy zestawimy go z wrześniem 2019 roku. Od początku roku w Polsce zostało zarejestrowanych 46 756 nowych samochodów dostawczych, o 22,82 proc. (13 823 szt.) mniej (r/r).
Choć negatywny wpływ pandemii koronawirusa na rynek nowych samochodów dostawczych o DMC do 6t nadal jest odczuwalny, we wrześniu liczba zarejestrowanych pojazdów była wyższa zarówno wobec rezultatów osiągniętych w sierpniu, jak i w stosunku do analogicznego miesiąca w roku ubiegłym. Obserwowany wzrost liczby rejestracji we wrześniu, liczony rok do roku, to przede wszystkim efekt niskiej bazy (rezultatu osiągniętego we wrześniu ub.r.). Niewielka sprzedaż w dziewiątym miesiącu 2019 roku wiązała się ze zmianami w przepisach dotyczących pomiarów zużycia paliwa WLTP oraz wejściem w życie we wrześniu ub.r. nowej normy emisji spalin - EURO 6d-TEMP. Sytuacja ta spowodowała wpierw niezwykłą, jak na okres wakacyjny, intensywność sprzedaży w lipcu i sierpniu 2019 roku (szczególnie pojazdów, które nie spełniały nowych, obowiązujących od września, norm), a następnie zaowocowała znacznym spadkiem liczby rejestracji w następnym miesiącu (wrześniu 2019 roku).
Na koniec września br. pierwsze miejsce w zestawieniu zajęło Renault. Polacy kupili i zarejestrowali 6 812 samochodów dostawczych tej marki, o 21,76 proc. mniej w porównaniu z rezultatem odnotowanym na koniec września 2019 r. Udział lidera w rynku wyniósł 14,57 proc. Druga pozycja przypadła w udziale Fordowi. W ciągu III kwartałów br. zarejestrowane zostały 6 552 pojazdy, o 17,63 proc. mniej (r/r). Udział wicelidera w rynku nowych samochodów dostawczych wyniósł 14,01 proc. Na trzeciej pozycji wrzesień zakończył Mercedes. Od początku roku marka zarejestrowała 6 243 nowe samochody dostawcze. Był to wynik o 4,89 proc. mniejszy w porównaniu z sytuacją na koniec III kwartału 2019 roku. Udział producenta ze Stuttgartu w rynku nowych samochodów dostawczych wyniósł 13,35 proc.
Miejsce tuż za poza podium zajął Fiat, który zarejestrował w omawianym okresie 5 606 nowych samochodów dostawczych, o 31,68 proc. mniej (r/r). Na piątym miejscu był Volkswagen z 5 068 zarejestrowanymi pojazdami, co było wynikiem o 32,22 proc. mniejszym (r/r). Pierwszą szóstkę zamyka Peugeot. Francuska marka zarejestrowała do końca września br. 3 129 samochodów, o 35,48 proc. mniej niż w ciągu III kwartałów 2019 r.
W czołowej dziesiątce zestawienia na koniec września 2020 r. tylko Toyota nie zanotowała spadku liczby rejestracji (r/r). Od początku roku japoński producent zarejestrował 2 600 samochodów dostawczych, o 32,45 proc. więcej (r/r). W TOP10 zestawienia na koniec września największą stratę procentową r/r miał Opel (minus 35,56 proc.).
Auta użytkowe. Najpopularniejsze modele
Najpopularniejszym modelem auta dostawczego na koniec września 2020 r. było Renault Master. Polacy od początku roku zarejestrowali 4 664 egzemplarze, o 19,22 proc. mniej w porównaniu z takim samym okresem ub.r. Na drugiej pozycji był Fiat Ducato, którego wynik to 4 313 samochodów, o 3,38 proc. więcej (r/r). Trzecia pozycja przypadła Mercedesowi Sprinterowi (4 285 szt., spadek o 4,59 proc.). Tuż za podium znalazło się Iveco Daily (2 756 pojazdów, mniej o 25,37 proc. (r/r). Na piątym miejscu był Ford Transit. Polacy kupili i zarejestrowali 2 392 auta tej marki, o 16,42 proc. mniej (r/r). Na szóstej pozycji znalazł się Volkswagen Transporter. Od początku roku do rąk klientów trafiły 1 891 egzemplarzy, o 27,71 proc. mniej w zestawieniu z takim samym okresem ubiegłego roku.
W pierwszej dziesiątce na koniec września 2020 roku tylko jeden model zanotował wzrost liczby rejestracji w porównaniu z ub.r. Był to Fiat Ducato (plus 3,38 proc.). Natomiast największą stratę (r/r) poniósł Volkswagen Crafter (minus 40,86 proc.).
Auta użytkowe. Rynek samochodów ciężarowych
We wrześniu 2020 roku w krajowych wydziałach komunikacji zarejestrowano 1 940 nowych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 6 ton. To wynik o 43,07 proc. większy niż w sierpniu tego roku, ale o 13,12 proc. mniejszy w porównaniu z wrześniem 2019 roku. Do końca III kwartału 2020 r. wydziały komunikacji zarejestrowały 12 908 nowych pojazdów ciężarowych, o 40,80 proc. (8 897 sztuk) mniej niż w takim samym okresie 2019 r.
Gwałtowny spadek sprzedaży nowych ciężarówek w zestawieniu z ubiegłym rokiem to głównie efekt pandemii koronawirusa oraz związanych z nią obostrzeń w życiu społecznym i gospodarczym. Wstrzymanie na kilka miesięcy produkcji spowodowało brak dostępności niektórych modeli, a wiele firm w obawie o pogorszenie kondycji finansowej wstrzymało decyzje zakupowe. Jednak w czerwcu, wraz z odmrażaniem gospodarki, sprzedaż zaczęła wracać do poziomów z początku roku. Firmy transportowe zorientowały się, że pandemia nie przeminie z dnia na dzień i trzeba wrócić do działalności by nie generować dalszych strat. Producenci liczą więc, że klienci będą składać nadal nowe zamówienia, a sprzedaż w najbliższych miesiącach utrzyma się na poziomie zbliżonym mniej więcej do wyników notowanych w drugiej połowie 2019 roku.
Poza pandemią koronawirusa, producenci ciężarówek dużo uwagi w analizach dotyczących przyszłości rynku poświęcają tzw. pakietowi mobilności, który zrewolucjonizuje zasady funkcjonowania firm transportowych na terenie Unii Europejskiej. Uważnie przypatrują się także polityce państwa i samorządów w kwestii inwestycji publicznych, takich choćby jak budowa dróg. Duże nadzieje na zwiększenie sprzedaży wiążą z rozwojem napędów alternatywnych, takich jak gaz ziemny czy energia elektryczna.
Liderem rankingu po III kwartałach 2020 roku był DAF, który zarejestrował od początku roku 2 853 pojazdy, o 39,28 proc. mniej (r/r). Na drugiej pozycji był MAN, który do końca września znalazł chętnych na 2 260 ciężarówek, o 43,39 proc. mniej (r/r). Brąz trafił do firmy Volvo Trucks (2 115 szt.). To wynik o 33,20 proc. mniejszy w porównaniu z końcem września 2019 roku.
Tuż za podium była Scania. Polacy kupili i zarejestrowali od początku roku 1 986 pojazdów tej marki, o 54,91 proc. mniej (r/r). Piąta pozycja należała do Mercedesa, który zarejestrował 1 890 pojazdów, o 42,08 proc. mniej. Na szóstym miejscu było Iveco. Wynik marki to 992 zarejestrowane pojazdy, o 3,23 proc. więcej w zestawieniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Siódmą pozycję zajęła marka Renault Trucks z 575 samochodami (spadek o 50,47 proc.).
Auta użytkowe. Samochody używane
We wrześniu 2020 r. wydziały komunikacji w Polsce zarejestrowały 8 287 sprowadzonych z zagranicy, używanych samochodów dostawczych o masie całkowitej do 6 ton. To wynik o 14,95 proc. większy niż w sierpniu tego roku, oraz o 15,82. lepszy niż we wrześniu 2019 roku. Od początku roku do naszego kraju sprowadzono i zarejestrowano 64 375 używanych aut dostawczych, o 8,11 proc. (5 682 sztuki) mniej (r/r).
Najwięcej sprowadzono aut marki Renault. Krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały 10 840 takich pojazdów, o 9,77 proc. mniej niż w ciągu trzech kwartałów 2019 roku. Na drugiej pozycji znalazł się Volkswagen z 9 896 zarejestrowanymi pojazdami. Był to wynik o 14,31 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją na koniec września minionego roku. Na trzeciej pozycji zameldował się Fiat. Klienci kupili i zarejestrowali 7 345 samochodów, o 2,65 proc. mniej (r/r). Tuż za podium były sprowadzone z zagranicy Ople. Rezultat marki to 6 935 egzemplarzy, o 6,14 proc. mniej (r/r). Piąty był Mercedes (5 834 sztuki, minus 10,20 proc.). Szósta pozycja przypadła używanym Fordom. Krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały do końca września 4 798 pojazdów tej amerykańskiej marki, o 4,84 proc. mniej w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku. (r/r).
We wrześniu 2020 roku w Polsce zarejestrowane zostały 2 833 używane samochody ciężarowe o DMC powyżej sześciu ton. To wynik o 26,64 proc. większy niż w sierpniu br. oraz o 31,22 proc. większy, gdy zestawimy go z wrześniem 2019 roku. W ciągu III kwartałów 2020 roku w Polsce zostały zarejestrowane 18 454 używane samochody ciężarowe, o 12,86 proc. mniej (r/r).
Zobacz także: Nie pamiętasz o tej zasadzie? Możesz zapłacić 500 zł
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?