W Polsce każdy poruszający się po drogach pojazd powinien posiadać ważne badanie techniczne. Jedna nadal w ruchu drogowym uczestniczy wiele pojazdów bez ważnych badań. Powody są różne, od zwykłego zapomnienia począwszy, na uchylaniu się od obowiązkowych badań technicznych aut kończąc. Kara za ewentualny brak aktualnego badania jest niska, co nie motywuje wystarczająco kierowców do terminowego odwiedzania diagnostów. Ewentualne większe problemy czekają takich kierowców w momencie kolizji lub wypadku, z czego nie każdy zdaje sobie sprawę.
Obecnie opłata za badanie techniczne jest pobierana przed jego wykonaniem, niezależnie od jego wyniku, a informacje o negatywnych wynikach badania wprowadzane są do systemu CEPiK. Częściowo zapobiega to tak zwanej „turystyce przeglądowej”, dlatego też odsetek badań zakończonych oceną negatywną wzrasta. Nie oznacza to jednak, że przepisy regulujące działalność SKP i badań technicznych nie wymagają zmian.
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych wskazuje, że według danych Transportowego Dozoru Technicznego ilość negatywnych wyników badań technicznych pojazdów w Polsce nie przekraczała nawet 2%. Tymczasem w krajach UE zwykle powyżej 20% zbadanych pojazdów uznaje się w trakcie kontroli za niesprawne. Np. w Belgii 24%, Niemczech 18%, Finlandii 25%.
Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody