Od 52 lat z taśm montażowych fabryk BMW zjeżdżają samochody zaliczane na całym świecie do najbardziej solidnych i renomowanych. Najmniejszym samochodem tej niemieckiej marki jest model 316 z silnikiem benzynowym o poj. 1,6, produkowany od 1975 r.
Kupując ponaddziesięcioletnie BMW 316, należy liczyć się z nadmiernym zużyciem mechanizmów, jeśli poprzednim właścicielem był amator bardzo ostrej jazdy. Fot. Wawrzyniec Rozenberg |
Cierpią na tym niektóre mechanizmy: sprzęgło, półosie napędowe, zawieszenie itp. Natomiast samochody te, prawidłowo eksploatowane, w dobrych rękach, mogą okazać się niezawodne przez wiele lat. Do głównych zalet tego auta zaliczono właśnie jego nadzwyczaj solidną konstrukcję, doskonałe jakościowo wykończenie, wygodne siedzenia i ponadprzeciętne własności jezdne. Naprawy starszych modeli, z lat 1990-91, które nie są drogie. Wykonują je chętnie wszyscy doświadczeni mechanicy. Jest też łatwy dostęp do zamienników części fabrycznych. Najczęstszą przyczyną uszkodzenia silnika jest zużycie paska rozrządu. Należy więc wymienić go od razu po nabyciu używanego samochodu.
W prowadzonych w Niemczech statystykach z obowiązkowych przeglądów technicznych, wynikają najczęstsze usterki: nieszczelności pompy wody, zużycie przegubów wału napędowego, przetarcia pasków klinowych, korozja nadwozia w okolicach przednich amortyzatorów, korozja luster reflektorów przednich.
Jeszcze w końcu lat osiemdziesiątych korozja części nośnych podwozia występowała w 24,3 proc. aut 10-letnich. Wycieki oleju rejestrowano w 16,6 proc. pojazdów. Natomiast w autach wyprodukowanych po 1994 roku liczba tych usterek była już znikoma. Mieściła się w granicach kilku procent. Częściej natomiast zdarzały się defekty układu wydechowego.
Przy oględzinach i próbach używanych pojazdów BMW 316, nie należy lekceważyć dokładnego sprawdzenia hamulców oraz synchronizatorów w skrzyni biegów (zwykle wymagają wymiany po przebiegu 100 tys. km).
- Jeżdżę tylko niemieckimi samochodami - powiedział Mariusz Zarębski z Gdańska, czekając na amatora swojego BMW 316 z 1989 r. - Najbardziej podoba mi się BMW. Auto jest rozpoznawane z daleka, wewnątrz słychać charakterystyczny szum silnika i czuć moc pod pedałem gazu. Jego wadą jest niskie zawieszenie, biorąc pod uwagę dziury na naszych jezdniach. Auto jest bogato wyposażone, ma 102 tys. km przebiegu.
Zdaniem mechanika
Damian Kreft, współwłaściciel stacji BM w Sopocie
- Nawet starsze samochody spod znaku BMW nie powinny sprawiać kierowcom większych kłopotów, jeśli nie brały udziału w wypadkach lub kolizjach i były prawidłowo eksploatowane. Dlatego polecam przeglądy przed kupnem. W ciągu ostatnich 10 lat sprowadzono do kraju wiele samochodów po wypadkach i można źle trafić decydując się na kupno samochodu na wtórnym rynku. Karoserie mogą korodować, ale tylko w miejscach napraw. 14-letnie BMW 316 z fabrycznym lakierem nie powinno mieć żadnych śladów rdzy. Żeby nie dopuścić do zniszczenia silnika, trzeba bezwzględnie przestrzegać wymiany paska rozrządu co 40 tys. km. W przypadku starszych samochodów mogą wystąpić usterki pompy wody, która kosztuje 760 zł. W przypadku 10-letnich i starszych BMW można stosować pozafirmowe części zamienne. Nie należy podejmować takich kroków w przypadku nowszych samochodów tej marki.
Zalety i wady
- Wysoki poziom bezpieczeństwa
- Bardzo dobre prowadzenie auta
- Staranne wykonanie
- Wysoka cena samochodu
- Wysokie ceny fabrycznych części
- Duża "popularność" wśród złodziei
Średnie ceny w zł
BMW 316, 102 KM 89 r. w zł:
10 900 - na giełdzie w Pruszczu
10 500 - ogólnopolskie
od 8400 do 10 900 - ogłoszenia w "Auto+Moto+Gratce"
9580 - średnia ogłoszeń w "Auto+Moto+Gratce"
Konkurencja na giełdzie
Citroen ZX 1.4 | 93 r. |
Daewoo Tico 800 | 97 r. |
Fiat Cinquecento 900 | 97 r. |
Ford Escort 1.4 | 91 r. |
Mazda 323 1.3 | 91 r. |
Nissan Sunny 1.4 | 90 r. |
Opel Omega 2.0 | 90 r. |
Renault 19 1.8 | 93 r. |
Seat Toledo 1.8 | 91 r. |
Volkswagen Golf 1.3 | 90 r. |
Ceny fabrycznych części zamiennych w zł
Zderzak przedni | 960 |
Reflektor | 248 |
Pasek rozrządu | 133 |
Piasta przedniego koła | 470 |
Klocki hamulcowe komplet przód | 196 |
Tarcza hamulca przedniego koła | 163 |
Filtr oleju | 34 |
Filtr powietrza | 77 |
Amortyzator przedni | 740 |
Dane techniczne BMW 316, 102 KM 89 r.
Wymiary (mm) | 4325 x 1645 x 1380 |
Rozstaw osi (mm) | 2570 |
Rozstaw kół (mm) | 1407 przód, 1415 tył |
Masa własna (kg) | 1000 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 1460 |
Objętość bagażnika (l) | 435 |
Silnik | rzędowy umieszczony poprzecznie - 4 cylindry, po 2 zawory na cylinder |
Pojemność (cm sześc.) | 1596 |
Moc (KM) | 102 |
Stopień sprężenia | 9,7 |
Zawieszenie przód | wahacz poprzeczny, amortyzator i stabilizator poprzeczny |
Zawieszenie tył | oś wielowahaczowa ze sprężyną śrubową |
Układ kierowniczy | wspomaganie w seryjnym wyposażeniu |
Hamulce | tarczowe przód i bębnowe tył |
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek.) | 12,7 |
Prędkość maksymalna (km/godz.) | 195 |
Średnie zużycie paliwa km/godz (l) | 7,4 |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?