BMW 325i

Ryszard Polit
W zasadzie 3-bryłowe nadwozie typu sedan nie kojarzy się ze sportem. Ten typ nadwozia mają rodzinne pojazdy, kupowane przez wielodzietne rodziny.

Innego zdania jest firma BMW, która oferuje sedany o sportowym temperamencie.

 

Na naszym rynku BMW serii 3 nie jest popularny, a nabywcy wolą Mercedesa-Benza klasy C i Audi A4. Na rynkach Europu Zachodniej jest odwrotnie - najlepiej w tej klasie sprzedaje się BMW. Czy tylko wysoka cena jest powodem niechęci Polaków do BMW? Staramy się odpowiedzieć na to pytanie na przykładzie modelu 325i.

 

Cechy szczególne

 

fot. BMW
fot. BMW

Samochody marki BMW kojarzone są z najwyższym poziomem techniki, precyzją wykonania, napędem na tylne koła i wysoką ceną. Te cechy ma również model 325i. O sportowym charakterze tego pojazdu świadczy nie tylko mocny silnik, lecz również stosukowo niewielka ilość miejsca na tylnej kanapie. Rzadko się zdarza, by w aucie o długości 4,5 m było z tyłu tak ciasno. BMW przeznaczone jest więc dla dwóch osób, ewentualnie z dwojgiem małych dzieci. Za to na przednich fotelach podróżuje się komfortowo. Kształt tablicy przyrządów od lat jest stawiany za wzór ergonomii. Bagażnik o objętości 440 l jest wystarczający, jednak mały otwór utrudnia wkładanie większych przedmiotów. Z powodu szerokich tylnych słupków, widoczność do tyłu jest nieco ograniczona.

 


fot. BMW
fot. BMW


Silnik

 

Do napędu modelu 325i wykorzystano 6-cylindrową, 24-zaworową jednostkę napędową o pojemności 3,0 l i mocy 192 KM. O jej nowoczesności świadczy m.in. układ Vanos, regulujący czasy otwarcia i zamknięcia zaworów. W każdym razie jada BMW potwierdza pewne tradycyjne, techniczne prawidłowości.

Silnik 6-cylindrowy, z racji lepszego wyrównoważenia, cechuje się bardziej równomierną pracą od 4-cylindrowego, a spora 3-litrowa pojemność skokowa, też swoje robi. Silnik jest elastyczny i wydajny - w 7,3 s. rozpędza pojazd do prędkości 100 km/h. Jedynym jego mankamentem jest spore zużycie paliwa, które w mieści dochodzi do 13 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

fot. BMW
fot. BMW

Pod względem dynamiki i własności jezdnych BMW zbiera same pochwały. Skuteczny układ kontroli trakcji jest w stanie uchronić mniej wprawnych kierowców od problemów podczas szybko pokonywanych zakrętów. Nieznaczne przechylanie się nadwozia na zakrętach zachęca kierowców do jeszcze szybszej jazdy. Jednak nawet BMW nie pokona praw fizyki, dlatego jazda tak szybkim autem wymaga ostrożności. Powodem dobrego zachowania podczas jazdy jest dopracowany układ zawieszenia. Z przodu zastosowano znacznie zmodyfikowane kolumny McPhersona, z tyłu oś wielowahaczową z wahaczem wzdłużnym i dwoma poprzecznymi. Na pochwałę zasługuje skuteczny układ hamulcowy, który z prędkości 100 km/h zatrzymuje pojazd po przejechaniu niecałych 37 m. Również poziom hałasu nie jest wysoki i porównywalny z konkurentami.

 

Podsumowanie

 

BMW 325i to rzeczywiście dynamiczny sedan, zapewniający wysoki komfort jazdy. Benzynowy, 3-litrowy silnik jest znakomicie skonstruowany, jednak dość paliwożerny. W zasadzie poza mało obszernym wnętrzem trudno znaleźć w BMW 325i jakieś zasadnicze mankamenty. Także wyposażenie standardowe jest bogate. Jedynie wysoka cena może być skuteczna przeszkodą w zakupie tego udanego auta. Problem BMW polega również na tym, że niemal co trzeci producent twierdzi, że produkuje sportowe sedany, np. Alfa Romeo czy Honda.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty