Budowa przejazdu pod pl. Daszyńskiego opóźni się prawie o miesiąc. Powód?

gazeta.pomorska
Budowa przejazdu pod pl. Daszyńskiego opóźni się prawie o miesiąc. Powód?
Budowa przejazdu pod pl. Daszyńskiego opóźni się prawie o miesiąc. Powód?
Pojawiły się problemy z niezinwentaryzowanymi instalacjami. Oznacza to, że składy na Skarpę dojadą nieco później.
Budowa przejazdu pod pl. Daszyńskiego opóźni się prawie o miesiąc. Powód?
Budowa przejazdu pod pl. Daszyńskiego opóźni się prawie o miesiąc. Powód?

Przypomnijmy: w połowie kwietnia wstrzymano kursy tramwajowej „piątki", a „jedynka" kursuje tylko do ul. Uniwersyteckiej. Dalej, na Skarpę pasażerów wożą autobusy nr 51. Zmiany były związane z kolejnym etapem budowy mostu. Ruch przełożono na północną część Szosy Lubickiej i pl. Daszyńskiego, żeby kontynuować budowę tunelu, którym z ul. Wschodniej wjedziemy na przeprawę. Ta jednak się opóźnia. Dlaczego? Pojawiły się problemy z instalacjami pod powstającym węzłem. Chodzi o ułożony tam światłowód, dwie komory kanalizacyjne oraz kable energetyczne. Ich zlokalizowanie, a także przełożenie wymagało czasu. - Na przesunięcie terminu miała wpływ niezainwentaryzowana infrastruktura podziemna, która wymagała przebudowy - tłumaczy Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik MZD, który nadzoruje tę inwestycję. - Dodatkowym czynnikiem była awaria magistrali wodociągowej na pl. Daszyńskiego.

Składy wrócą w drugiej połowie października
Początkowo planowano, że tramwaje wrócą na swoje dawne trasy już 1 października. Już wiadomo, że tak się nie stanie. - Przywrócenie ruchu tramwajowego przez pl. Daszyńskiego jest planowane w drugiej połowie października - mówi Kobus-Pęńsko. Tymczasem w ostatnich dniach wykonawca przeprawy na pl. Daszyńskiego profilował podłoże pod warstwy konstrukcyjne torowiska tramwajowego. Powstaje ono w nowym śledzie. Rozebrano także tymczasowy przejazd przez tory na wysokości stacji benzynowej i wykonano tam wykopy pod warstwy konstrukcyjne torowiska. W tunelu zaś robotnicy szalowali słupy, montowali podparcia deskowań stropów, zbroili oraz betonowali płyty denne, gzymsy ścian i układali izolację. Powstały tam studnie i kolektory kanalizacji deszczowej. Na estakadzie, która połączy Żółkiewskiego z Szosą Lubicką, na siódmej podporze powstawało kolejne stanowisko do próbnego obciążania pali. Ułożono też beton wyrównawczy. Na Winnicy były zaś montowane oraz spawane konstrukcje stalowe estakad i łącznik. Prowadzone były też roboty drogowe. Na trasie wschodniej i Lipnowskiej ustawiono krawężniki, a na ul. Łódzkiej oraz Rypińskiej przygotowano podłoże pod warstwy konstrukcyjne jezdni. Praca wre też przy centralnej podporze mostu.

Tony stali i betonu
Pod koniec sierpnia na budowie nowego mostu zużyto łącznie 711 m sześc. betonu i 80 ton stali zbrojeniowej. Na budowie pracowało łącznie 306 osób, które miały do dyspozycji 122 sztuki ciężkiego sprzętu budowlanego.

Jak bardzo zaawansowane są roboty? Wykonawca wykonał już ok. 70 proc. robót drogowych, 85 proc. - branżowych (infrastruktura techniczna) i 65 proc. na obiektach inżynierskich (estakady). W przypadku mostu wykonano 57 proc. prac, estakady Żółkiewskiego - 62 proc., a w tunelu pod pl. Daszyńskiego - 75 proc. Do tej pory na budowę przeprawy wydano 262,91 mln zł. Cała inwestycja ma pochłonąć ok. 700 mln zł. Dane dotyczące zaawansowania projektu pochodzą z końca sierpnia. Do końca budowy pozostało 300 dni. Most ma być gotowy w lipcu 2013 r. 

Wojciech Giedrys
[email protected]
tel. 56 61 99 912 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty