Francuski pionier segmentu kompaktowych vanów ma już na swoim koncie spory kawał historii. Wszystkie generacje osiągnęły łączną liczbę niemal 4 milionów sprzedanych egzemplarzy, z których wszystkie zeszły z linii produkcyjnej fabryki w Douai na północy Francji.
Zmiany w Renault Scenicu na rok modelowy 2012 to przede wszystkim przeprojektowane nadwozie. Udoskonalona linia nadwozia jest teraz bardziej wyrazista i płynna. - "Wprowadziliśmy daleko idące zmiany stylistyczne. Zmieniony został cały przód auta: reflektory, błotniki, maska, zderzak, a nawet przednie słupki wraz z obramowaniem przedniej szyby. Celem tych zmian było uzyskanie bardziej dynamicznego wyglądu krótkiej wersji pojazdu oraz dodanie prestiżu wersji długiej, z równoczesnym wyeksponowaniem bogatszego wyposażenia obydwu modeli. W tym celu wykorzystaliśmy odpowiednie rodzaje wykończenia, takie jak błyszczący chrom czy błyszczącą czerń we wszystkich wersjach pojazdu" - powiedział Jean-Philippe Texier, szef działu designu Renault Scenic Gama 2012.
Siedmioosobowa wersja Grand wyróżnia się zmodyfikowanym przodem z wyraźniej zaznaczonymi poziomymi liniami. Zmiana ta w połączeniu z relingami dachowymi pozwoliła nadać tej odmianie vana jeszcze bardziej prestiżowy wygląd. Długa wersja wyróżnia się szerszą, wbudowaną w przedni zderzak osłoną chłodnicy oraz relingami dachowymi. W ofercie zarówno zwykłego Scenica, jak i modelu Grand, przewidziano także dwa nowe kolory nadwozia: Niebieski Majorelle i Czerwień Grenat oraz nową gamę obręczy kół.
Wewnątrz pojawiły się nowe wystroje wnętrza, wzory tapicerek tkaninowych oraz skórzanych łączonych z elementami alcantary. Z uwagi na duży sukces serii limitowanej Bose Edition w roku 2011, obecnie będzie ona stanowić oddzielny poziom wyposażenia.
Lifting objął także gamę jednostek napędowych. Scenic i Grand Scenic będą teraz oferowane z najnowszym silnikiem wysokoprężnym Renault, Energy dCi 110, będącym całkowicie nową generacją jednostki oznaczonej symbolem K9K. Ten nowy silnik o pojemności 1.5-litra oferuje niską emisję CO2 na poziomie 105 g CO2/km, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa o 16% do 4,1 l/100 km. Natomiast moment obrotowy nowej konstrukcji uległ zwiększeniu do 260 Nm i jest dostępny już od 1 750 obr./min - czyli o 20 Nm więcej w porównaniu do wcześniejszej odmiany 1.5 dCi o mocy 110KM.
Zmniejszenie zapotrzebowania na paliwo udało się uzyskać dzięki takim rozwiązaniom, jak m.in. system start&stop, samoczynnie regulowana pompa oleju z termostatem, turbosprężarka o bardzo niskiej bezwładności, dysze wtryskiwaczy ANI z indywidualnie sterowanym kątem wtrysku czy zmniejszenie oporów tarcia ruchomych części silnika.
Ponadto, wiosną 2012 roku Scenic i Grand Scenic będą oferowane z całkowicie nowym silnikiem benzynowym Energy TCe 115, którego zużycie paliwa i emisja zanieczyszczeń będą o ponad 20% niższe od wolnossącej jednostki 1.6 16V 110 KM.
Renault Scenic i Grand Scenic będą pierwszymi modelami z gamy Renault wyposażonymi w rozwiązanie nazwane Visio System. Pomaga on kierowcy w zachowaniu czujności na drodze oraz poprawia widoczność w nocy dzięki systemowi kontroli pasa ruchu i automatycznej zmianie świateł drogowych na mijania.
Na polskim rynku, podstawowa wersja skróconej odmiany Scenica, wyposażona w jednostkę benzynową 1.6-litra o mocy 110 KM będzie wiązała się z wydatkiem 69 tys. zł. Z kolei ceny modelu Grand Scenic zaczynają się od 78 tys. zł, za podstawową wersję SL TomTom Edition.
Poniżej prezentujemy ceny wybranych wersji Scenica:
Wersja wyposażenia | Silnik | Pojemność (l.) | Skrzynia biegów | Moc (KM) i maksymalny moment obrotowy (Nm) | Emisja CO2 (g/km) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | Prędkość maksymalna (km/h) | Cena (zł) |
Authentique | benzynowy | 1.6 | manualna, 6-bieg. | 110/151 | 174 | 7,4 | 11,7 | 185 | 69 350 |
Privilege TCe | benzynowy | 1.4 | manualna, 6-bieg. | 130/190 | 168 | 7,3 | 10,5 | 190 | 83 050 |
Privilege X-Tronic | benzynowy | 2.0 | bezstopniowa CVT | 140/195 | 186 | 8,1 | 10,6 | 190 | 88 050 |
TomTom Edition EDC | wysokoprężny | 1.5 | manualna, 6-bieg. | 110/240 | 124 | 4,7 | 13,4 | 180 | 92 200 |
Bose Edition 130 | wysokoprężny | 1.6 | manualna, 6-bieg. | 130/320 | 114 | 4,4 | 10,3 | 190 | 95 850 |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?