W reklamowym prospekcie można przeczytać, iż nowy Citroen C4 Picasso zaskakuje designem. Otóż nie do końca. Moim
zdaniem poprzedni model był równie udany co jego następca, w segmencie kompaktowych Van-ów trudno było znaleźć tak ciekawy po względem stylizacji samochód. Citroen przyzwyczaił nas do niecodziennej, trochę futurystycznej kreski, czego najlepszym dowodem jest seria DS. Pamiętam lata, gdzie w tej firmie wiało nudą, na szczęście to już przeszłość.
Picasso zaprojektowany przez Frederica Soubirou, korzysta z nowej płyty podłogowej EMP2 koncernu PSA. Krótsze zwisy (- 70 mm z przodu), obniżona podłoga (- 40 mm) oraz poszerzony rozstaw kół (+ 82 mm z przodu; + 31 mm z tyłu) nadały sylwetce dynamiczny i zarazem zwarty wygląd. Chromowana listwa boczna w kształcie litery C determinuje profil samochodu i podkreśla olbrzymią przestrzeń dla pasażerów z przodu i z tyłu. Dzięki przetłoczeniom bocznym sylwetka samochodu emanuje płynnością linii.
Przód samochodu obrazuje nowy styl Citroena, z wyraźnie zaznaczonym blokiem silnika i przykuwającymi uwagę reflektorami w „technologicznym” stylu. Subtelne światła do jazdy dziennej LED, wyprowadzone płynnie z osłony chłodnicy, uzupełniają osadzone nieco niżej wysmukłe reflektory. Futurystyczny efekt 3D świateł tylnych LED nawiązuje do prototypów Tubik i Revolte.
Podobnie jak bryła samochodu również jego wnętrze wyróżnia się czystością formy. To wrażenie potęguje panoramiczna szyba przednia i duży przeszklony dach, które wypełniają kabinę Picasso naturalnym światłem. Podobnie jak jego poprzednik, model ten dysponuje ogromną powierzchnią przeszkloną (5,3 m2).
Asymetryczna deska rozdzielcza łączy różnorodne kolory i materiały. Na stanowisku kierowcy dominuje czerń, która po stronie pasażera przechodzi w jaśniejszy odcień. Fotele – jak to w Citroenie – są wyjątkowo wygodne, także te w najtańszej wersji auta. Jeśli dopłacimy do pakietu Lounge, na przednich siedzeniach delektować się będziemy funkcją masażu. Z tyłu, zwiększony o 55 mm rozstaw osi zapewnia pasażerom więcej miejsca na nogi.
Dodatkowe 40 litrów pojemności bagażnika zapewnia sporo miejsca na bagaże (obecnie ma 537 litrów), po przesunięciu maksymalnie do przodu foteli drugiego rzędu rośnie ona do 630 litrów.
Dostępny w standardzie 7-calowy tablet dotykowy z sensorycznymi przyciskami zapewnia obsługę wszystkich funkcji : dwustrefowej klimatyzacji, nawigacji, systemu audio, telefonu, usług z zakresu łączności, itd. Panoramiczny 12-calowy ekran HD wyświetla najważniejsze informacje dotyczące jazdy i może być konfigurowany przez kierowcę w dowolnym momencie.
Oprócz funkcji użytecznych na co dzień takich jak zdalny dostęp i uruchamianie bez kluczyka elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika czy też kamera cofania, nowy Citroen Picasso proponuje dwa inne innowacyjne rozwiązania. Pierwsze to „Kamera 360 Stopni „ po raz pierwszy zastosowane w tym segmencie aut. Dzięki czterem kamerom zewnętrznym system wyświetla widok auta „z lotu ptaka”, co pozwala kierowcy kontrolować całe otoczenie samochodu. Inny system tzw. Park Assist pomaga kierowcy znaleźć odpowiednie miejsce parkingowe, a po jego zaakceptowaniu samochód wykonuje manewr zarówno przy parkowaniu w kopertę jak i prostopadle do krawężnika.
W gamie jednostek napędowych dostępnych w CitroenieC4 Picasso oferowane są dwie benzynowe:1.6 VTI (120 KM) i 1.6THP (155 KM) oraz dwie wysokoprężne 1.6 HDi (90 KM) i 1.6 HDi(115 KM). Jeśli ktoś nie ma zastrzeżeń do diesla, powinien go wybrać. Nawet ten słabszy bez problemu radzi sobie z tym autem, jest cichy, elastyczny i oszczędny.
Najtańszy C4 Picasso 1.6 VTi Attraction w odmianie 5-osobowej kosztuje 73 900 zł. Dopłacając tylko 1500 zł możemy stać się właścicielem przedłużonej, 7-osobowej wersji Grand Picasso, która również dostępna jest już w Polsce.
Wybrane dane techniczne Citroena C4 Picasso i konkurentów:
Marka/model | Citroen C4 Picasso 1.6 VTI Attraction | Ford C-Max 1.6 Trend | Peugeot 5008 1.6 VTI Access |
Cena (zł) | 73900 | 64900 | 76800 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | van / 5 | van / 5 | van / 5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość x szerokość x wysokość | 4425 x 2117 x 1610 | 4380 x 2067 x 1626 | 4529 x 2118 x 1644 |
Rozstaw osi | 2785 | 2648 | 2727 |
Masa własna | 1252 | 1299 | 1502 |
Pojemność bagażnika (l) | 537 | 561 | 498 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 55 | 60 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1596 | 1598 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: | |||
typ/liczba przełożeń | manualna / 5 | manualna / 5 | manualna / 5 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 120 / 6000 | 125 / 6000 | 120 / 6000 |
Moment obrotowy (Nm) | 160 | 159 | 160 |
przy obr./min | 4250 | 4000 | 4250 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 13,7 | 11,5 | 12,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 182 | 188 | 187 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,3 | 6,6 | 7 |
Emisja CO2 (g/km) | 145 | 154 | 162 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?