C-Crosser to pierwszy w historii Citroena pojazd rekreacyjno-terenowy. O jego wprowadzeniu do sprzedaży zadecydowała ekonomia.
Z roku na rok w Europie sprzedaje się więcej SUV-ów. Dla porównania jeszcze pięć lat temu stanowiły one 1,6 proc. wszystkich aut kupowanych przez mieszkańców Starego Kontynentu. W tym roku popyt wzrośnie do ok. 5,9 proc., co da ponad 1 milion samochodów. Jest więc o co walczyć.
C-Crosser jest bliźniakiem Peugeota 4007 i Mitsubishi Outlandera. Samochody te wykorzystują tę samą płytę podłogową i mają taki sam układ napędowy (konstrukcji Mitsubishi), i produkowane są w Japonii.
Przy długości nieco ponad 464 cm, szerokości prawie 181 cm i wysokości 171 cm SUV Citroena jest porównywalny rozmiarami z Hyundaiem Santa Fe czy Oplem Antarą, z którymi zresztą będzie rywalizował.
C-Crosser przeznaczony jest dla siedmiu pasażerów siedzących w konfiguracji 2+3+2. Kanapa trzeciego rzędu wsuwa się
całkowicie pod podłogę, tworząc płaską powierzchnię. Dostęp do trzeciego rzędu jest ułatwiony dzięki systemowi przesuwania (o 8 cm) siedzeń w drugim. Ponadto drugi rząd składa się w kierunku pierwszego za pomocą manetek umieszczonych z obydwu stron siedzeń lub automatycznie za pomocą przełączników znajdujących się w bagażniku z prawej i z lewej strony, nad nadkolami.
Złożenie siedzeń pozwala znacznie zwiększyć powierzchnię ładunkową i uzyskać płaską podłogę. Oparcia i siedziska foteli drugiego rzędu składają się w proporcjach 2/3 - 1/3, a kąt nachylenia można regulować w trzech pozycjach.
Pojemność bagażnika w standardowej, 5-miejscowej konfiguracji, wynosi 510 l gdy siedzenia w drugim rzędzie są maksymalnie przesunięte do przodu i 441 l w pozycji przesuniętych do tyłu siedzeń. W konfiguracji ze złożonymi
siedzeniami drugiego i trzeciego rzędu pojemność bagażnika wynosi 1 686 l.
Zaletą C-Crossera jest dwuczęściowy system otwierania pokrywy bagażnika. Dolna jej część jest przystosowana do obciążenia wynoszącego 200 kg i może być wykorzystana np. do siedzenia lub do postawienia cięższych przedmiotów w trakcie ich pakowania.
Kierowca C-Crossera ma możliwość wyboru pomiędzy trzema trybami napędu zależnie od warunków jazdy: na przednie koła (2WD), na cztery koła (4WD) i na cztery koła z funkcją LOCK. Zmiany trybu dokonuje się przełącznikiem umieszczonym za dźwignią zmiany biegów, a wskaźnik na tablicy zegarów przypomina o wyborze. T
Tryb 2WD jest zalecany przy dobrej przyczepności. Pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i zwiększa zwrotność samochodu.
4WD warto stosować, gdy przyczepności ulega pogorszeniu np. podczas opadów deszcu, śniegu, na luźnej nawierzchni (szuter, piach). Rozkład momentu pomiędzy przednią i tylną oś jest wówczas sterowany automatycznie. W przypadku wyboru trybu LOCK komputer przenosi około 1,5 razy więcej momentu na tylne koła niż w trybie 4WD. Takie rozwiązanie przydaje się w warunkach ograniczonej przyczepności (błoto, kopny piach, przeszkody ternowe).
C-Crosser oferowany jest z jednym silnikiem. To nieco zmodyfikowany diesel o pojemności 2,2 l znany m.in. z
Citroenów C5 i C6. Turbodoładowana jednostka rozwija moc 156 KM, a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 380 Nm. Standardowo wyposażona jest w filtr cząstek stałych ograniczający emisję szkodliwych związków. Diesel współpracuje z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów.
Wrażenia z jazdy
C-Crosser jest samochodem przestronnym, przynajmniej jeśli chodzi o pierwszy i drugi rząd siedzeń. Na ławce trzeciego rzędu zmieszczą się w zasadzie tylko dzieci, bo dla dorosłych
zabraknie miejsca na nogi. Składanie foteli drugiego rzędu odbywa się jednym ruchem. Ich rozłożenie utrudnia dość opornie pracująca większa z dwóch części asymetrycznie dzielonego oparcia. Jeśli chodzi o rząd trzeci, to przy wydobywaniu go z podłogi nie obejdzie się bez przeczytania instrukcji obsługi.
2,2-litrowy diesel zapewnia autu dobre osiągi. Inżynierowie Citroena zadbali o izolację akustyczną komory silnika - dźwięk pracy jednostki napędowej zaczyna przeszkadzać dopiero przy 3200 obr./min.
Zawieszenie zestrojone jest dość twardo, co dowodzi, że C-Crossera przygotowano raczej z myślą o jeździe szosowej niż poruszaniu się po bezdrożach. Włączenie napędu na cztery koła pozwala jednak dość sprawnie przemieszczać się szutrowymi drogami.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | Diesel |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 2179 |
Moc maksymalna (KM/obr./min): | 156/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min): | 380/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 9,9 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 200 |
Pojemność bagażnika (l): | 441 - 510/1686 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km): | 5,9/9,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 464,6 x 180,6 x 171,3 |
Cena brutto (zł): | 139 900 |
Wybrane wyposażenie standardowe:
przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, ABS, układ kontroli trakcji (ESP), elektryczne sterowane szyby, elektryczne sterowane, podgrzewane i składane lusterka zewnętrzne, automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, centralny zamek, radioodtwarzacz CD/MP3.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?