Co smarować w hamulcach i czego użyć?

Materiał informacyjny Marcin Balana - Profesjonalne Usługi E-Marketingowe

Prawidłowo zastosowany smar zapewnia poprawną pracę elementów układu hamulcowego, a także zapobiega ich przyspieszonemu zużyciu. Ważne jednak, aby stosować wyłącznie zalecane do tego środki i używać ich we właściwy sposób. Jakie elementy w hamulcach wymagają smarowania i jakie środki najlepiej się do tego nadają?

Smarować tarcze czy nie smarować - jedno pytanie, różne odpowiedzi

Kwestia smarowania tarcz hamulcowych w samochodzie budzi żywe emocje w różnych środowiskach. Wspólnego zdania nie mają ani eksperci i mechanicy, ani fani motoryzacji czy kierowcy, którzy lubią od czasu do czasu zająć się swoim autem.

Według niektórych smarowanie zewnętrznej strony tarcz hamulcowych (od strony piasty) jest konieczne, ponieważ smar zapobiega korozji i ułatwia zdejmowanie tarcz. Inni przypominają jednak o zaleceniach producentów samochodów, którzy zdecydowanie odradzają takie postępowanie. Smar może bowiem przedostać się na powierzchnię cierną tarczy i doprowadzić do poślizgu pomiędzy tarczą a klockami hamulcowymi. W tej sytuacji próba hamowania będzie skazana na niepowodzenie, co może mieć fatalne konsekwencje dla osób podróżujących autem i pozostałych uczestników drogi.

W takim razie co smarować w hamulcach?

Ze względów bezpieczeństwa nie należy smarować tarcz hamulcowych ani powierzchni ciernych klocków hamulcowych. Można jednak stosować specjalistyczne środki czyszczące (np. K2 Brake Cleaner), które usuną z tarcz resztki oleju, płynu hamulcowego, smarów, asfaltu czy pyłu wytrącającego się podczas tarcia.

Są jednak takie elementy układu hamulcowego, które można, a nawet trzeba smarować przeznaczonymi do tego środkami. Chodzi tutaj szczególnie o prowadnice zacisków hamulcowych, tłoczki, cylinderki, szczęki w hamulcach bębnowych oraz zewnętrzną powierzchnię klocków hamulcowych. Smarów należy używać zarówno podczas montażu nowych klocków i szczęk (związanego z naprawą lub serwisem okresowym), jak i przy kompleksowej regeneracji zacisków hamulcowych.

Dlaczego należy smarować elementy układu hamulcowego?

Elementy układu hamulcowego narażone są na znaczne obciążenia mechaniczne, a dodatkowo mają kontakt z czynnikami (wodą, solą drogową, wysoką temperaturą, zanieczyszczeniami), które przyspieszają ich zużycie. W celu zachowania pełnej sprawności hamowania oraz żeby zapobiec szybkiemu zużyciu podzespołów stosuje się odpowiednie smary.

Smarowanie hamulców ma na celu:

  • usprawnienie montażu nowych elementów;
  • zmniejszenie tarcia (i tym samym temperatury) pomiędzy współpracującymi elementami;
  • zabezpieczenie części przed korozją (w wyniku działania wody zawartej w płynie hamulcowym);
  • zmniejszenie ryzyka zablokowania hamulców;
  • zabezpieczenie elementów przed zanieczyszczeniami;
  • wyeliminowanie (przynajmniej częściowo) wibracji i pisków.

Środki do smarowania hamulców - jakich preparatów należy używać?

Na rynku dostępne są różne preparaty przeznaczone do smarowania elementów układu hamulcowego, co nie oznacza, że wszystkie są równie dobre. Obecnie zaleca się stosowanie głównie produktów syntetycznych, ponieważ smary bazujące na substancjach ropopochodnych powodują pęcznienie elementów gumowych stosowanych do uszczelniania części układu hamulcowego.

Smar do hamulców nie powinien również zawierać metalu (miedzi), aby nie przyczyniać się do korozji i nie przewodzić prądu (by nie zakłócać działania czujników ABS i ESP). Ponadto bardzo ważne jest, aby środek był odporny na wodę, płyn hamulcowy oraz działanie ekstremalnych temperatur (zarówno bardzo niskich, jak i bardzo wysokich). Z uwagi na powyższe wytyczne mechanicy najczęściej polecają stosowanie smarów ceramicznych.

Odpowiednim środkiem do smarowania hamulców jest np. syntetyczny wysokotemperaturowy smar do hamulców K2 Cera High-Temp Brake Grease, który można stosować podczas montażu nowych części, napraw oraz zabiegów konserwacyjnych. Doskonale nadaje się do prowadnic, tłoczków i cylinderków (nie wolno smarować tarcz hamulcowych ani powierzchni ciernych klocków). Środek skutecznie chroni przed korozją, a także zmniejsza wibracje i piszczenie hamulców.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na motofakty.pl Motofakty