Pierwsza generacja ujrzała światło dzienne w 1966 roku i od tamtej pory ani razu nie zrezygnowano z tej nazwy. Dzisiaj Corolla stała się jednym z najważniejszych modeli w historii firmy. W czasie 40 lat powstawały najróżniejsze wersje nadwoziowe i silnikowe: liftbacki, sedany, kombi, coupe. W
1966 r. oferowany był tylko jeden silnik o pojemności 1,1 l o mocy 52 KM. W roku 1969 oferta wzbogaciła się o dwa kolejne silniki. Były to benzynowe jednostki o pojemności 1,2 l (68 KM i 77 KM). Od razu wprowadzono do sprzedaży liftbacka i kombi, które oznaczano jako Station Wagon. Pierwszą Corollę o długości 386 cm zaklasyfikowano by dzisiaj do klasy mini. Pojazd miał napęd na tylną oś.
Druga generacja została zaprezentowana w 1970 roku i nosiła oznaczenie KE 20. Auto nieco urosło (długość 395 cm) i miało większe wnętrze. Wprowadzono również nowy silnik o pojemności 1,2 l i mocy 63 KM.
Trzecia generacja Corolli na drogi wyjechała w roku 1974 i była produkowana przez pięć kolejnych lat. Corolla KE 30 jak
większość aut rozrastała się wszerz i wzdłuż. Pierwszy raz jej długość przekroczyła 4 metry. Projektanci Toyoty zdołali osiągnąć współczynnik oporu powietrza na poziomie Cx - 0,43. Prawdziwa rewolucja miała miejsce pod maską. Gama silników wynosiła już pięć jednostek- od 1,2 l (58 KM) do 1,6
l (83 KM). Napęd w dalszym ciągu przekazywany był na koła tylne.
Rok 1979 to debiut Corolli IV. generacji. Auta końca lat siedemdziesiątych były o wiele bardziej przestronne. Corolla IV mierzyła już 411 cm. W ofercie silnikowej zaprezentowano dwie kolejne propozycje - były to diesle o pojemności
1,8 l i mocy 73 i 80 KM. Dostępne były również trzy silniki benzynowe - 1,6 l (od 71 do 108 KM) oraz 1,5 l (75KM) i 1,3 l (69 KM). Pod koniec produkcji czwartej generacji wyprodukowano 10-milionowy egzemplarz Toyoty Corolli!
Panowanie piątej generacji przypada na lata 1983 - 87 r. Sukces rynkowy był niezagrożony. Wprowadzono wiele technicznych udogodnień. Jedna z modyfikacji dotyczyła przeniesienia napędu. Po niemal dwudziestu latach tylno-napędowego
systemu, przyszedł czas na zmianę. Od piątej generacji każda Corolla posiada napęd na koła przednie. Rok po prezentacji auto poddano modyfikacji, a po kolejnym roku - jeszcze nie seryjnie - zaczęto stosować katalizatory. Najmocniejszy silnik dysponował mocą 121 KM.
Corolla VI jeszcze urosła i ma już długość 422 cm. Od prezentacji VI. generacji seryjnie stosowano katalizatory (oprócz wersji automatic). W 1988 roku na rynek wychodzi wariant Tercel z napędem 4x4. Rok później każde auto posiada katalizator współpracujący z sondą Lambda. Koniec VI generacji
przypada na rok 1991.
Corolla nr VII była produkowana w latach 1992 - 96. Są to właściwie lata, które zaważyły na opinii Toyoty jako samochodu o ponadprzeciętnej jakości i minimalnej usterkowości. Niemieckie badania TUV-u już od wielu lat
zaznaczają wysoką niezawodność i niskie koszty eksploatacji. Od tej pory kompaktowa Corolla w tej konkurencji walczy z Porsche 911! Wśród aut 8 - 9 lat najbardziej niezawodna trójka to: Porsche 911, Toyota Starlet i właśnie Corolla.
Kolejne generacje auta z lat 1997 - 2000 i po face liftingu z 2001 potwierdzają wypracowaną wcześniej opinię. Toyota
staje się mistrzem niezawodności, a obsługa w serwisach należy do jednych z najlepszych. Krążą dowcipy, że pracownicy serwisu Toyoty - z braku lepszego zajęcia - robią na drutach. A to dość niespotykane, zważając na fakt, że w ciągu 40 lat Toyota Corolla została wyprodukowana w większej ilości egzemplarzy niż legendarny Volkswagen "Garbus".
Ostatnia modernizacja miała miejsce w 2003 roku i jej efekt możemy właśnie obserwować w salonach. Corolla jest jednym z najchętniej kupowanych modeli na świecie.
1966 | Corolla I (początek produkcji). |
1970 | Corolla II |
1974 | Corolla III |
1979 | Corolla IV |
1983 | Corolla V (Wprowadzenie przedniego napędu). |
1984 | Modyfikacja modelu. |
1987 | Corolla VI (Seryjne stosowanie katalizatorów). |
1992 | Corolla VII |
1997 | Corolla VIII |
2001 | Face lifting |
2003 | Corolla IX |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?