Chodzi głównie o to, że silnik taki musi, w przeciwieństwie do elektrycznego
lub parowego, w stanie gotowości do pracy działać na obrotach biegu jałowego. Poniżej tych obrotów nie może oddać żadnego momentu napędowego, co utrudnia ruszanie pojazdu z miejsca i wymusza użycie odpowiedniego sprzęgła. Ponadto ma niekorzystną charakterystykę momentu obrotowego w funkcji obrotów wału korbowego, co z kolei zmusza do użycia w pojeździe skrzyni biegów.
**CZYTAJ TAKŻE
Przekładnia DSGPowershift - dwusprzęgłowa skrzynia biegów od Forda**
Najlepszym rozwiązaniem byłaby wobec tego automatyczna skrzynia bezstopniowa (CVT), która pozwalałaby na utrzymywanie stałych optymalnych obrotów wału silnika, niezależnie od prędkości pojazdu. Skrzynie takie wymyślono już dawno i istnieje kilka ich systemów. Spośród nich w samochodach pierwszy raz zastosowano je praktycznie w holenderskich DAF - ach, w latach 60. XX wieku. Ich działanie polegało na pracy gumowego pasa klinowego współpracującego z dwoma parami stożkowych kół, których stożki odpowiednio oddalały się i zbliżały do siebie. Dzięki temu średnica opasania pasa na obu parach kół odpowiednio rosła i przeciwnie - malała, co doprowadzało do zmiany przełożenia.
Skrzynie tego typu przeszły długą drogę rozwoju i nadal są w użyciu, z powodzeniem np. w skuterach i małych maszynach rolniczych. W samochodach stosują je prawie wyłącznie producenci japońscy. Dziś nie używa się już pasów gumowych, elementem przenoszącym moment jest klinowy ciągnięty łańcuch lub klinowy zestaw pchanych stalowych płytek. Istnieje też rozwiązanie z wycinkami kuli toczącymi się po zmiennym promieniu na odpowiednio wyprofilowanych kołach przenoszących moment obrotowy.
Teoretycznie - przy odpowiednim sterowaniu - skrzynia CVT powoduje że silnik samochodu pracuje zawsze w optymalnych warunkach, tj. przy najbardziej właściwych obrotach i obciążeniu. Ponieważ jednak moment przenoszony jest tu zawsze na zasadzie tarcia, straty są na tyle duże, że owo pozornie idealne rozwiązanie staje się nieefektywne energetycznie. Trudno jest też w takim mechanizmie uzyskać znaczną (czyli korzystną) rozpiętość przełożeń. Istnieje też inny, nieoczekiwany problem - wielu użytkowników nie chce słuchać stałego, niezależnego od prędkości jazdy odgłosu pracy silnika, a więc producenci... dzielą bezstopniowy zakres przełożeń na np. sześć sztucznych "biegów".
Podsumowując - skrzynia CVT w samochodzie, choć teoretycznie doskonała, ma ciągle zmniejszającą się liczbę zwolenników.
Weź udział w akcji serwisu
**
motofakty.pl: "Chcemy Taniego Paliwa" - podpisz
petycję do rządu**
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody