Statystyki sprzedaży jednośladów w Polsce znowu rosną. W przypadku motocykli liczby nie zmieniły się znacząco od 2004 r. i nadal oscylują w okolicy 4000 egzemplarzy. Ale liczba rozprowadzonych w naszym kraju nowych motorowerów (w większości skuterów) wyniosła w 2006 r. ok. 10 000, dwukrotnie więcej niż przed rokiem. A sumie polski rynek wchłonął w ubiegłym roku ponad 26 000 jednośladów.
Co zmieniło się polskim rynku, że tak znacząco poprawiły się statystyki ? Wydaje się, że oprócz faktu dobrej koniunktury gospodarczej i związanym z nią powolnym wzrostem wynagrodzeń mamy również do czynienia z odkrywaniem na nowo dobrze znanych mechanizmów ekonomicznych.
W dobie drogich paliw samochody coraz częściej muszą ustąpić miejsca pojazdom, zapewniającym tani transport. Do pracy, szkoły czy po zakupy można pojechać skuterem, tanim w eksploatacji i spalającym niewiele paliwa. Polacy zaczynają się zarażać motocyklizmem. Patrząc na sąsiadów i znajomych, którzy już przekonali się do dwóch kółek i odrzucili uprzedzenia, sami pragną podróżować w taki właśnie sposób.
Będzie lepiej
Poprawę sytuacji na rynku zwiastuje także wzrost sprzedaży małych jednośladów, chociaż mało prawdopodobne jest, że tak jak 40 lat temu, masowo będziemy jeździć motocyklami do szkół, zakładów pracy czy na urlop.
Mógłby w tym pomóc z pewnością rodzima konstrukcja, ale musiałaby spełniać znacznie wyższe standardy niż te wytwarzane obecnie pod nazwą Pronar czy WFM. Być może zapewni nam to skuter Vectrix, po rozpoczęciu produkcji we Wrocławiu.
Oczywiście do motocyklowego boomu na razie nam daleko, ale wyższa sprzedaż małych jednośladów zawsze stanowi zapowiedź lepszej koniunktury także w wyższych segmentach. Kiedy i czy na pewno to nastąpi - trudno dzisiaj powiedzieć. Mamy jednak póki co pewien optymistyczny sygnał, z którego można się tylko cieszyć.
Nowe motocykle - oferta dla zamożnych
Najdroższe są sportowe motocykle o pojemnościach przekraczających często 1000 cm3. Te nafaszerowane nowoczesną technologią cuda techniki, których walory najlepiej można docenić albo na torach wyścigowych albo na niemieckich autostradach, najmocniej też rozpalają umysły jeźdźców żądnych mocnych wrażeń.
Najbardziej prestiżowe mogą kosztować nawet 240 000 - 400 000 zł. Kosztują więcej, niż najdroższe wersje legendarnego Harley’a - Davidsona. Mniej ekskluzywne bolidy to wydatek rzędu 50 000 - 60 000 zł. Jeszcze bardziej przystępne są sportowe "sześćsetki", niezwykle szybkie i zwinne, potrafiące zapewnić podobny poziom adrenaliny, ale za mniejsze pieniądze - od 40 000 do 46 000 zł.
Popularna klasa średnia
Na największą liczbę klientów mogą liczyć jednak znacznie tańsze motocykle klasy średniej, o pojemnościach silników 500 - 600 cm3, których konstrukcja decyduje o bardziej uniwersalnym charakterze. Mają mocne silniki, niezłe osiągi, a przy tym są wygodniejsze i mniej paliwożerne kosztują 20 000 - 30 000.
Małym wzięciem cieszą się motocykle niższych klas, co wiąże się zapewne ze zbyt niskim prestiżem. Tym bardziej, że za naprawdę niewielkie pieniądze można kupić maszyny klasy 750 - 1100 cm3 sprzed 10 czy 15 lat, o dynamice niewiele gorszej od najszybszych, współczesnych maszyn.
Ich nabywcy ignorują podły stan techniczny, skupiając się na niskiej cenie i dobrych osiągach. Z kolei nabywcy motocykli nowych najczęściej nie zdają sobie sprawy z wysokich kosztów utrzymania.
Nader często bywa tak, że dwukołowy bolid kupiony za przysłowiowy "ostatni grosz" lub wręcz na kredyt wymaga rocznych wydatków idących w tysiące złotych (ubezpieczenie, obsługa, części eksploatacyjne).
Problemy z quadami
Gdy brakuje funduszy, użytkownik zaczyna najczęściej oszczędzać na serwisie. A stąd krok do technicznej degradacji motocykla. To zjawisko typowe dla polskiego rynku. Podobnie, jak coraz większa popularność pojazdów klasy ATV (quadów), konstrukcyjnie zbliżonych do motocykli ale osadzonych na czterokołowych podwoziach.
Tylko niektóre mają homologację, zezwalającą na użytkowanie w normalnym ruchu drogowym. Są rejestrowane i wymagają prawa jazdy B lub B1, albo karty motorowerowej. Pozostałe mogą się poruszać tylko poza drogami publicznymi i nie są rejestrowane.
Rosnąca liczba sprzedanych egzemplarzy zaczyna rodzić jednak poważne problemy, bowiem niektórzy miłośnicy quadów, nie bacząc na zakazy, wjeżdżają na zamknięte dla ruchu tereny leśne albo dewastują cenne przyrodniczo obszary. Zakup ATV to wydatek rzędu 8000 - 60 000 zł.
Ceny motocykli nowych
Model | Cena w zł |
MV Agusta F4 1000 CC | 399 000 |
Ducati Desmosedici RR | 241 400 |
Harley-Davidson Ultra Classic Electra Glide | 150 400 |
Yamaha YZF - R1 | 58 900 |
Honda CBR 600 F | 39 900 |
BMW F 800 | 38 050 |
Harley-Davidson XL 883 Sportster | 32 800 |
Suzuki Bandit 650 S.A. | 27 900 |
MZ 126 RT | 14 700 |
WFM Standard 150 | 4 500 |
Sprzedaż jednośladów w Polsce w 2006 r.
Liczby sprzedanych w Polsce jednośladów są szacunkowe. Nie wszyscy dystrybutorzy podają pełne dane, nie jest też prowadzony żaden profesjonalny monitoring poziomu sprzedaży poszczególnych importerów i producentów. Stanowi to swoiste potwierdzenie niedojrzałości polskiego rynku motocyklowego.
Rodzaj pojazdów | Liczba sprzedanych egzemplarzy |
Motocykle | 2 772 |
Motorowery | 21 014 |
ATV (quady) | 1 133 |
Razem | 24 919 |
Dane: Katalog Motocykle Świata 2007
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?