Czas zmian opon nadchodzi

Piotr Myszor
Na razie jeszcze mamy przymrozki i co jakiś czas straszą nas ostatnie opady śniegu, ale coraz mocniej operujące słońce każe myśleć o wiośnie. Wraz z nią nadejdzie też pora na zmianę opon.

Na razie jeszcze mamy przymrozki i co jakiś czas straszą nas ostatnie opady śniegu, ale coraz mocniej operujące słońce każe myśleć o wiośnie. Wraz z nią nadejdzie też pora na zmianę opon.

 

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

Zmieniamy opony zimowe ponieważ, prócz różnicy w bieżniku w stosunku do opon letnich, mają one inny skład gumy. Guma w oponach zimowych jest bardziej miękka, aby jazda po śniegu była łatwiejsza, a samochód był bardziej przyczepny do jezdni. Zaś w oponach letnich najistotniejszym czynnikiem jest zdolność do odprowadzenia wody spomiędzy jezdni a kół - wyjaśnia Marek Godzieszka, dyrektor ds. technicznych Auto-Boss.

 

Przy okazji warto zwrócić uwagę czy dotychczas wykorzystywane opony jeszcze nadają się do eksploatacji. przede wszystkim trzeba sprawdzić głębokość bieżnika, która musi wynosić co najmniej 1,6 mm. Nie trzeba bawić się linijką. Opony mają w bieżniku specjalne zgrubienia. Jeżeli pokryją się one z powierzchnią opony, to znaczy, że bieżnik jest już zbyt płytki.

 

Najważniejszym elementem dbania o opony jest utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w ogumieniu. Niedopompowane opony zmniejszają bezpieczeństwo, pogarszając przyczepność, ale przede wszystkim ograniczając możliwości odprowadzania wody spod kół.

 

Pozostająca pod oponą poduszka wodna sprzyja poślizgom, wydłuża drogę hamowania. Auto jest także mniej stabilne na zakrętach.

 

Z drugiej strony zbyt niskie ciśnienie powoduje bardzo szybkie zużywanie się opon. Według danych producentów opony eksploatowane przy zbyt niskim ciśnieniu zużywają się trzykrotnie szybciej niż opony prawidłowo napompowane.

 

Zbyt niskie ciśnienie powoduje także wzrost zużycia paliwa, bo większe stają się opory toczenia, a tym samym zapotrzebowanie na energię. Według badań zmniejszenie ciśnienia w oponach o 20 proc. powoduje zmniejszenie zasięgu samochodu o 30 proc.

Aquaplaning

Niedopompowane opony gorzej radzą sobie z usuwaniem wody spod kół
Na zdjęciach obok pokazany jest wpływ ciśnienia na możliwość wypierania wody spod kół.
Na najwyższym zdjęcie mamy prawidłowo napompowaną oponę. Można porównać jak w takich samych warunkach zachowuje się opona, w której ciśnienie wynosi 1 bar oraz opony z ciśnieniem 1,5 bara.

 

Poduszka wodna pod oponą jest bardzo niebezpieczna, bo znacznie zwiększa ryzyko poślizgu.

Fot. Michelin
Fot. Michelin
Fot. Michelin
Fot. Michelin
Fot. Michelin
Fot. Michelin
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty