Czy system SAM zrewolucjonizuje auta Nissana?

(ip)
Zaledwie kilka tygodni po zademonstrowaniu zaawansowanej technologii jazdy autonomicznej na drogach publicznych w Europie, Nissan debiutuje na CeBIT — największej wystawie technologii cyfrowych w Europie.Fot. Nissan
Zaledwie kilka tygodni po zademonstrowaniu zaawansowanej technologii jazdy autonomicznej na drogach publicznych w Europie, Nissan debiutuje na CeBIT — największej wystawie technologii cyfrowych w Europie.Fot. Nissan
Zaledwie kilka tygodni po zademonstrowaniu zaawansowanej technologii jazdy autonomicznej na drogach publicznych w Europie, Nissan debiutuje na CeBIT — największej wystawie technologii cyfrowych w Europie. Jakie innowacje w Hanowerze pokazuje japońska firma?

Centralną część ekspozycji Nissana na CeBIT zajmuje system „płynnej autonomicznej mobilności” (ang.: Seamless Autonomous Mobility — SAM), który na początku roku firma pokazała na targach CES. Technologia SAM, opracowana z wykorzystaniem doświadczeń NASA, pozwala łączyć pokładowe układy sztucznej inteligencji (AI) ze wsparciem człowieka. Dzięki temu samochód może podejmować trafniejsze decyzje w nieprzewidzianych sytuacjach, takich jak wypadek, roboty drogowe czy obecność innych przeszkód. Pojazd autonomiczny współpracujący z systemem SAM „rozumie”, kiedy może spróbować samodzielnie rozwiązać problem, a kiedy powinien zwrócić się o pomoc do człowieka, tzw. menadżera mobilności. Zdolność oceny sytuacji pod tym kątem będzie miała kluczowe znaczenie dla stworzenia systemu w pełni autonomicznej mobilności.

Nissan pojawia się na CeBIT po ważnym wydarzeniu wyznaczającym kolejny etap prac firmy nad technologiami jazdy autonomicznej, czyli po pierwszym europejskim pokazie możliwości tej technologii zorganizowanym w lutym tego roku. Ponad 100 osób, w tym dziennikarze, urzędnicy i przedstawiciele branży, mogło osobiście i w warunkach rzeczywistych przetestować zaawansowaną technologię jazdy autonomicznej Nissana na drogach publicznych w Londynie, w specjalnie przygotowanym w pełni elektrycznym Nissanie Leaf.

Nissan potwierdził również, że pierwsza faza opracowanej przez firmę technologii jazdy autonomicznej ProPILOT będzie dostępna w nowym Nissanie Qashqai, który wejdzie do sprzedaży jeszcze w roku 2017. Niedługo potem, w modelu Nissan Leaf, dostępna będzie druga faza tej technologii. Obecnie ProPILOT umożliwia autonomiczną jazdę autostradą bez zmiany pasa ruchu i jest już oferowany w Nissanie Serena dostępnym na japońskim rynku od ubiegłego roku.

W najbliższych latach, do 2020 roku, technologie jazdy autonomicznej Nissana będą stawały się coraz bardziej zaawansowane, aż wreszcie system będzie mógł sam pokonywać miejskie skrzyżowania.

Warto wiedzieć: Diesel na LPG. Propozycja dla oszczędnych

Źródło: TVN Turbo/x-news

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty