System DNA wpływa na sposób funkcjonowania silnika, na układ hamulcowy i kierowniczy, na zawieszenie i skrzynię biegów,
pozwalając kierowcy wybrać jeden z trzech różnych trybów zachowania pojazdu, w zależności od stylu najbardziej odpowiedniego do warunków i aktualnych potrzeb:
- d (dynamic) - dynamiczny, sportowy
- n (natural) - miejski, ekonomiczny
- a (all weather) - tryb pełnego bezpieczeństwa nawet przy niskiej przyczepności.
Obsługa systemu Alfa DNA jest prosta. Przełącznik systemu znajduje się przed dźwignią zmiany biegów na tunelu środkowym - i**pozwala kierowcy wybrać jeden z trzech trybów prostym ruchem dźwigni (wybór wyświetla się jako zapalona lampka LED i wiadomość na panelu sterującym).
Alfa DNA - Tryb „All Weather"
To jest tryb pracy systemu Alfa DNA przygotowany specjalnie na najtrudniejsze, zimowe warunki atmosferyczne. Poprawia on przyczepność i reakcję samochodu w warunkach niskiej przyczepności (poprzez funkcję DST - aktywne sterowanie elektroniczne), które interweniuje przy jeździe na podłożach o różnej przyczepności -na przykład gdy w zimie dwa koła jadą po lodzie, a dwa np. po asfalcie. Gdy przełącznik jest w trybie All Weather, system Alfa DNA sprawia, że samochód jest łatwiejszy w kierowaniu nawet na powierzchniach o niskiej przyczepności (na przykład mokrych czy pokrytych śniegiem), obniżając próg aktywacji systemu dynamicznej kontroli pojazdu VDC.
Tryb „All Weather" w następujący sposób zmienia ustawiania systemów samochodu:
Układy dynamicznej kontroli trakcji VDC (Vehicle Dynamic Control) i ASR (Acceleration Slip Regulation):
- Systemy ustawione w celu zapewnienia maksymalnej trakcji samochodu.
- System CBC (Cornering Brake Control) - kontrola hamowania w zakręcie, jest włączany, gdy samochód wykonuje skręt podczas hamowania. W takim wypadku, natężenie hamowania jest rozdzielane na każde koło z osobna, by utrzymać stabilność pojazdu, minimalizując podsterowność, czy nadsterowność.
Elektroniczny układ kierowniczy:
- Ustawiony pod kątem zapewnienia maksymalnego komfortu i łatwości prowadzenia.
System DST (Dynamic Steering Torque - aktywne sterowanie elektroniczne):
- Lepsza kontrola hamowania połączona z system dynamicznej kontroli trakcji VDC.
- Standardowa kontrola przyspieszenia bocznego.
- Korekcja układu kierowniczego - lekki impuls na kierownicy podpowiada kierowcy wykonanie prawidłowego manewru.
Silnik:
- Standardowa reakcja umożliwiająca płynne przyspieszanie w warunkach o obniżonej przyczepności.
Jeśli kierowca woli jednak bardziej sportową jazdę, wówczas przestawia przełącznik na tryb dynamiczny: w tym ustawieniu, DNA „spina mięśnie całego auta", dzięki obniżeniu roli systemów VDC i ASR (pozostają aktywne) oraz jednoczesnemu włączeniu elektronicznego systemu Q2 (elektroniczna blokada dyferencjału). Co więcej, w trybie dynamicznym Alfa DNA działa też na układ kierowniczy i silnik, by zagwarantować pełne i przyjemne sportowe doświadczenia. Wspomaganie układu kierowniczego jest osłabione i daje kierowcy bardziej sportowe uczucie, oddając mu pełną kontrolę.
W modelu Giulietta pojawiła się nowa funkcja Pre-Fill (aktywna w trybie Dynamic), która korzysta z systemu VDC, by dać kierowcy najszybszą możliwą reakcję układu hamulcowego. Jednostka kontrolna rozpoznaje intencje kierowcy dotyczące hamowania, po prędkości, z jaką puszcza pedał przyspieszenia. W tym momencie system VDC automatycznie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym o kilka barów, by zapewnić szybszą reakcję hamulców i krótszy czas hamowania.
Tryb „Dynamic" w następujący sposób zmienia ustawiania systemów samochodu:
VDS i ASR:
- Ustawienia sportowe.
- Interwencja wyłącznie w przypadku utraty kontroli.
Elektroniczny układ kierowniczy:
- Sportowa konfiguracja układu kierowniczego.
DST:
- Standardowa kontrola hamowania połączona z ABS.
- Większa kontrola przyspieszenia bocznego.
- Korekcja układu kierowniczego - lekki impuls na kierownicy „podpowiada" kierowcy prawidłowy ruch kierownicą.
Silnik:
- Szybsza reakcja.
- Overboost w systemie turbodoładowania w celu zwiększenia maksymalnego momentu obrotowego i poprawy przyspieszenia.
Alfa DNA - Tryb „Natural"
Dla tych, którzy oczekując spokojnej, bezpiecznej i ekonomicznej jazdy. W trybie naturalnym wszystkie elementy są w swoim standardowym ustawieniu: żywiołowo reagujący na polecenia kierowcy silnik oraz systemy VDC i DST zapobiegające nadsterowności
Tryb „Natural" w następujący sposób zmienia ustawiania systemów samochodu:
VDS i ASR:
- Interwencja normalna.
Elektroniczny układ kierowniczy:
- Normalne ustawienia.
DST:
- Standardowa kontrola hamowania połączona z ABS.
- Standardowa kontrola przyspieszenia bocznego.
- Korekcja układu kierowniczego - lekki impuls na kierownicy „podpowiada" kierowcy prawidłowy ruch kierownicą.
Silnik:
- Standardowa reakcja.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody