Dacia Logan 1.6

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Dacia Logan to nieskomplikowane technicznie auto przeznaczone dla mniej zamożnych klientów. Dzięki sprawdzonym podzespołom jest szansa na długoletnie użytkowanie, pod warunkiem zachowania właściwych reżimów technologicznych i jakościow
Fot. Ryszard Polit: Dacia Logan to nieskomplikowane technicznie auto przeznaczone dla mniej zamożnych klientów. Dzięki sprawdzonym podzespołom jest szansa na długoletnie użytkowanie, pod warunkiem zachowania właściwych reżimów technologicznych i jakościow
Sztuka skonstruowania taniego auta polega na tym, by potencjalny nabywca nie poczuł się biedakiem.

Przed trudnym zadaniem stanął koncern Renault, który zainwestował w odnowę rumuńskiej marki Dacia.

 

Fot. Ryszard Polit: Dacia Logan to nieskomplikowane technicznie auto przeznaczone dla mniej zamożnych klientów. Dzięki sprawdzonym podzespołom jest szansa
Fot. Ryszard Polit: Dacia Logan to nieskomplikowane technicznie auto przeznaczone dla mniej zamożnych klientów. Dzięki sprawdzonym podzespołom jest szansa na długoletnie użytkowanie, pod warunkiem zachowania właściwych reżimów technologicznych i jakościow

Renault ma już doświadczenie w konstruowaniu tanich aut przeznaczonych na  ubogie rynki - do niedawna takim pojazdem był Renault Thalia. Teraz zaprezentowano zupełnie nową konstrukcję - Dacię Logan.

Fot. Ryszard Polit: Logan napędzany silnikiem 1,6 l o mocy 90 KM okazał się autem dość żwawym, chociaż głośnym i w mieście zużywającym ok. 10 l paliwa
Fot. Ryszard Polit: Logan napędzany silnikiem 1,6 l o mocy 90 KM okazał się autem dość żwawym, chociaż głośnym i w mieście zużywającym ok. 10 l paliwa na 100 km.

 

Cechy szczególne

 

Jak zapewnia producent, Logan został specjalnie zaprojektowany z myślą o trudnych warunkach panujących w krajach, do których jest kierowany. Cechy te są charakterystyczne dla tego modelu: zwiększony prześwit ze względu na złe drogi, niezbyt nowoczesny silnik z 2 zaworami w każdym cylindrze,

Fot. Ryszard Polit: Zaletą Logana jest przestronne wnętrze. Wysokie osoby na tylnej kanapie nie narzekają na ciasnotę.
Fot. Ryszard Polit: Zaletą Logana jest przestronne wnętrze. Wysokie osoby na tylnej kanapie nie narzekają na ciasnotę.

ale za to wytrzymujący fatalne paliwo, i duży bagażnik. Zadbano także o wygodę pasażerów tylnej kanapy - w opisie Logana czytamy: "klienci w krajach o zimnym klimacie będą mogli swobodnie postawić tu swoje nogi w dużych ocieplanych butach". I rzeczywiście, we wnętrzu pojazdu miejsca jest pod dostatkiem - to zaleta Logana. Na tylnej kanapie z powodzeniem mogą podróżować wysokie osoby. Szkoda, że zagłówków nie można podnieść tak wysoko, by chroniły ich głowy. Również bagażnik o

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma imponującą pojemność 510 l. Niestety nie można składać tylnej kanapy, co uniemożliwia przewożenie długich przedmiotó
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma imponującą pojemność 510 l. Niestety nie można składać tylnej kanapy, co uniemożliwia przewożenie długich przedmiotów.

pojemności 510 l zmieści wakacyjne bagaże, pod warunkiem, że nie jest to wędka albo narty. Długich przedmiotów nie da się przewozić, gdyż oparcia tylnej kanapy nie można położyć.

 

Silnik

 

Silnik o pojemności 1,6 l osiąga moc 90 KM i nie jest to zbyt nowoczesna konstrukcja, chociaż oczywiście spełnia obowiązujące normy czystości spalin. Ma ona 2 zawory w każdym cylindrze, co ma tę zaletę, że silnik jest dość elastyczny. Jednak kultura pracy jednostki napędowej jest kiepska. Mankamentem jest spore zużycie paliwa, w mieście - 10 l na 100 km, i

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma imponującą pojemność 510 l. Niestety nie można składać tylnej kanapy, co uniemożliwia przewożenie długich przedmiotó
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma imponującą pojemność 510 l. Niestety nie można składać tylnej kanapy, co uniemożliwia przewożenie długich przedmiotów.

dość wysoki hałas, szczególnie podczas przyspieszania.     

 

Wrażenia z jazdy

 

Mimo zwiększonego prześwitu, Logan poprawnie zachowuje się podczas pokonywania zakrętów, na miarę możliwości prostego układu zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. Jednak nierówne drogi Logan pokonuje całkiem sprawnie. Gorzej jest ze zmianą biegów z powodu nieprecyzyjnego mechanizmu.

Fot. Ryszard Polit:  Jakość plastików we wnętrzu jest adekwatna do ceny pojazdu, ale za to tablica wskaźników jest czytelna.
Fot. Ryszard Polit: Jakość plastików we wnętrzu jest adekwatna do ceny pojazdu, ale za to tablica wskaźników jest czytelna.

Wysokiemu kierowcy trudno dosięgnąć ręką do umieszczonych na konsoli centralnej pokręteł wentylacji i ogrzewania - są położone za nisko i słabo widoczne. Podczas długiej jazdy daje się we znaki znaczny hałas we wnętrzu pojazdu. Jest on spowodowany szumem silnika i powietrza opływającego nadwozie. Bodaj najsłabszym punktem Logana jest mało wydajny układ hamulcowy. Z prędkości 100 km/h pojazd zatrzymuje się po przejechaniu 46,5 m, gdy wartością

Fot. Renault: Logan ma poprawne własności jezdne, chociaż konstrukcja układu zawieszenia jest prosta – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna
Fot. Renault: Logan ma poprawne własności jezdne, chociaż konstrukcja układu zawieszenia jest prosta – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi.

uznawaną za przyzwoitą jest 40 m.

 

Podsumowanie

 

Dacia Logan to nieskomplikowane technicznie auto przeznaczone dla mniej zamożnych klientów. Najbardziej zachęcająca jest jej cena - 33 400 zł za auto z silnikiem 1,6 l w najtańszej wersji wyposażenia. Obejmuje ono poduszkę powietrzną kierowcy i ... centralny zamek. Za wspomaganie układu kierowniczego trzeba dopłacić 1 tys. zł, za poduszkę pasażera - 800 zł, a za układ ABS - 2 tys. zł. Tak wyposażony pojazd kosztowałby już 37 200 zł, ale i tak powstaje pytanie, czy warto? Mimo opisanych mankamentów Logan stanowi istotne zagrożenie dla obecnych na naszym rynku tanich aut. Jego konkurentami są m.in.: Renault Thalia (cena od 34 700 zł), FSO Lanos (cena od 35 400 zł), Fiata Panda (cena od 29 800 zł), Fiat Albea (cena od 38 100 zł).

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min):

90/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

128/3000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,5

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

10,3

Prędkość maksymalna (km/h):

175

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):

46,5

Pojemność bagażnika (dm3):

510

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,7/10,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

425 x 174 x 153

Rozstaw osi (cm):

263

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/6

Cena wersji Ambiance (zł):

33 400

 

* - pomiar wg ADAC

 

 

Nasza ocena

 

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach.  

Silnik

***

Spore zużycie paliwa, hałaśliwy, niska kultura pracy.

Poziom hałasu

***

Dość wysoki poziom hałasu.

Hamulce

**

Droga hamowania Logana jest dłuższa do drogi

hamowania Fiata Albea 1.2 16V.

Dynamika

***

Logan jest nieco szybszy od Fiata Albea 1,2 l/80 KM.

Zużycie paliwa

***

Zużycie paliwa w mieście na poziomie

10 l/100 km wydaje się dość spore.

Nowoczesność konstrukcji

****

Typowa konstrukcja dla aut tej klasy.

Wyposażenie podstawowe

**

Bardzo skromne - nie ma wspomagania

układu kierowniczego.

 

Wyposażenie seryjne:

 

Dacia Logan Ambiance

 

Poduszki powietrzne

1

Układ ABS

O

Wspomaganie układu kierowniczego

O

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

O

Klimatyzacja

O

Radioodtwarzacz

O

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty