Dział: Praktyka Warsztatowa - Stosowanie narzędzia specjalnego

Redakcja
Patronat działu SCHAEFFLER POLSKA SP. Z O.O.
Patronat działu SCHAEFFLER POLSKA SP. Z O.O.
Patronat: SCHAEFFLER POLSKA SP. Z O.O. Ze względu na zużycie jakiemu podlegają sprzęgła cierne, LuK, jako pierwszy producent, skoncentrował swoje działania na zastosowaniu samoregulacji w mechanizmie docisku sprzęgła. Był to pierwszy tak zaawansowany system kompensacji zużycia sprzęgła i został wprowadzony do produkcji w roku 1995. W mechanizmie samoregulacji SAC sprężyna czujnikowa jest zastosowana, jako czujnik obciążenia i służy do regulacji kompensacji poprzez obrót pierścienia regulacyjnego.
Patronat działu SCHAEFFLER POLSKA SP. Z O.O.
Patronat działu SCHAEFFLER POLSKA SP. Z O.O.

Dział: Praktyka Warsztatowa
Patronat: SCHAEFFLER POLSKA SP. Z O.O

Dłuższa eksploatacja
Takie konstrukcyjne rozwiązanie dla mechanizmu samoregulacji pozwoliło znacznie obniżyć siłę wysprzęglania, która dodatkowo pozostaje niezmienna przez cały okres eksploatacji sprzęgła. Samoregulacja w dociskach sprzęgła pozwoliła również na znaczne wydłużenie okresu eksploatacji sprzęgła o ponad 50%. System kompensacji zużycia SAC, poza sprężyną czujnikową i pierścieniem samoregulacji, charakteryzuje się głęboko tłoczonym profilem w korpusie docisku. Wszystkie te elementy zapewniają bardzo dużą precyzje działania mechanizmu samoregulacji.

Montaż SAC
Powodem przestawienia samoregulacji docisku niezwiązanego z normalnym zużyciem tarczy sprzęgła są problemy montażowe i transportu między stanowiskowego. Podczas transportu może dojść do uderzenia lub upadku, co skutkuje wibracjami listków sprężyny talerzowej, a to z kolei jest przyczyną przekroczenia siły sprężyny czujnikowej i doprowadzi do przestawienia pierścienia samoregulacji.

Dokładnie taki sam efekt powoduje dokręcanie lub odkręcanie docisku sprzęgła od koła zamachowego z nierównomierną siłą.

Docisk z samoregulacją SAC Fot: SCHAEFFLER POLSKA SP. Z O.O.
Docisk z samoregulacją SAC Fot: SCHAEFFLER POLSKA SP. Z O.O.

Ponadto montaż i demontaż docisku powoduje powstanie dużych obciążeń na gwincie śrub i koła zamachowego. Przestawienie docisku sprzęgła powoduje efekt zastosowania tarczy sprzęgła o zbyt grubych okładzinach, a to przekłada się na schowanie się listków sprężyny talerzowej w kierunku koła zamachowego (dla sprzęgła pchanego). Dla takiego stanu położenia sprężyny talerzowej, skok łożyska oporowego jest zbyt mały, co powoduje możliwości rozłączenia sprzęgła.

Aby temu zapobiec BMW i grupa VW zaczęły blokować nowe docisku pierścieniem, który po dokręceniu docisku doi koła zamachowego podlega demontażowi. Nie wolno demontować pierścienia przed zamontowaniem docisku, ponieważ przestawieniu ulegnie układ samoregulacji. Natomiast do montażu nowych docisków SAC innych producentów pojazdów, jak i dla demontażu i montażu sprzęgła używanego w celu np. wyjęcia wału korbowego silnika (sprzęgło o niewielkim przebiegu), stosuje się przyrząd specjalny.

Narzędzie specjalne LuK
Używanie specjalnych narzędzi daje pewność prawidłowego montażu sprzęgła SAC. Pozwala to uniknąć przedwczesnego rozprężania się pierścienia nastawczego w docisku sprzęgła.

Dlatego też Schaeffler Automotive Aftermarket oferuje specjalny zestaw narzędzi do montażu sprzęgieł samonastawnych SAC. Wraz z elementami pozwalającymi na bezpieczny montaż, bez ryzyka przestawienia się pierścienia samoregulacji. Ponieważ poprawne wycentrowanie tarczy jest również kluczowe podczas montażu sprzęgieł SAC, prawidłowego montażu skrzyni biegów i działania zespołu sprzęgła, elementy zestawu pozwalające na centrowanie tarczy sprzęgła w prawie każdym samochodzie również znajdują się w zestawie narzędzi specjalnych.     

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty