Dział: Środki smarowe
Patronat: Plastmal
Na tak postawione pytanie żaden specjalista nie odważy się odpowiedzieć twierdząco, to olej bowiem jest podstawowym środkiem smarnym i to on chroni silnik przed tarciem i zużyciem. Od siebie dodam, że w połowie lat 90. XX w. miałem okazję uczestniczyć w spektakularnym teście poprzednika preparatu Motor Life. Fiat 126, wcześniej eksploatowany na oleju z dodatkiem tego preparatu, przejechał blisko 100 km po ulicach Warszawy bez miski olejowej, a więc bez oleju. Wszystko odbyło się w asyście kamer TV i notariusza, a test zrelacjonowałem na łamach "Motoru".
Po zakończeniu testu auto zostało sprawdzone w stacji diagnostycznej, gdzie nie stwierdzono żadnych zniszczeń w silniku, zamontowano miskę, wlano olej i ...Fiat bez komplikacji był dalej eksploatowany.
Specjalny modyfikator
Tyle doświadczeń własnych, ale zawsze pilnuję poziomu oleju, a przy każdej wymianie oleju nie zapominam też o dodaniu uszlachetniacza metalu. Wnioski niech każdy wyciągnie sam, ja zaś przywołam opinie eksperta.
Dodanie Motor Life do oleju silnikowego lub przekładniowego wydatnie wpływa na polepszenie własności smarnych kompozycji smarowych, polepszając tym samym własności eksploatacyjne węzłów tarcia, obniżenie zużycia oraz zmniejszenie oporów ruchu.
Zdaniem wybitnego tribologa prof. Stanisława Labera, Motor Life jest
preparatem będącym mieszaniną związków chemicznych przygotowanym specjalnie do modyfikowania właściwości eksploatacyjnych. Preparat zmniejsza opory ruchu i zużycie, wpływając tym samym na wzrost trwałości i niezawodności działania węzłów tarcia maszyn, urządzeń i pojazdów. Nie ma on nic wspólnego z typowymi dodatkami uszlachetniającymi, wchodzącymi w skład olejów.
Trzy grupy preparatów
W ostatnich kilkunastu latach wiele firm zagranicznych zaczęło produkować preparaty eksploatacyjne, które za pośrednictwem normalnego oleju są wprowadzane do węzłów tarcia na etapie eksploatacji. Celem jest poprawa warunków ich pracy. Biorąc pod uwagę mechanizm działania tych preparatów można podzielić je na trzy grupy:
- preparaty o działaniu chemicznym.
- preparaty zwierające cząstki środków smarnych stałych’
- preparaty umożliwiające powstania smarowania na zasadzie selektywnego przenoszenia.
Proszę się nie zniechęcać tą naukową terminologią, konieczną do wyjaśnienia wielu nieporozumień narosłych wokół dodatków uszlachetniających. Najbardziej tajemnicze, bo o nieujawnionym składzie chemicznym, są substancje z grupy pierwszej. Z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że są to subtelnie dobrane pakiety, zawierające związki fosforowe, siarkowe lub chlorowe, wzbogacone w tlen, cynę, cynk, bor, selen i inne składniki. Wchodzą one w reakcję z podłożem metalicznym, szczególnie aktywnie w podwyższonych temperaturach procesów tarcia. Dzięki dyfuzji składników tych związków do warstwy wierzchniej, tworzą w warstwie przypowierzchniowej ochronne warstewki siarczków, fosforanów itp.
Do silników i skrzyń biegów
Motor Life jest preparatem przeznaczonym do silników benzynowych, diesli oraz skrzyń biegów manualnych i automatycznych. Mieszalny ze wszystkimi olejami silnikowymi i przekładniowymi mineralnymi i syntetycznymi zmniejsza zużycie paliwa, zwiększa moc, zapobiega tak zwanym suchym startom. Preparat zmieszany z olejem wytwarza trwałą i odporną na działanie wysokich temperatur i obciążeń mechanicznych warstwę smarną.
Motor Life to płyn w 100 procentach syntetyczny, nie zawierający żadnych ciał stałych, takich jak PTFE /teflon/ i metali /miedzi i ołowiu/. Preparat łączy się z metalem na poziomie molekularnym, jest więc uszlachetniaczem metalu, nie oleju. Olej jest tylko nośnikiem Motor Life.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?