Elementy wpływające na żywotność silnika

Robert Tomaszewski
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Szybsze zużywanie się poszczególnych elementów silnika oraz zwiększone spalanie to często wynik zaniedbań, które wydają nam się z pozoru błahe i bez znaczenia.
Szybsze zużywania się poszczególnych elementów silnika oraz zwiększone spalanie to często wynik zaniedbań, które wydają nam się z pozoru błahe i bez znaczenia.
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Bardzo często przyczyną większego zużycia paliwa jest hamowanie na luzie. Zgodnie z techniką kierowania, standardowe hamowanie powinno odbywać się przy wrzuconym biegu, kiedy silnik wspiera hamulce. Wbrew obiegowej opinii, takie połączenie powoduje zmniejszenie zużycia paliwa. Gdy hamujemy silnikiem odcinany jest dopływ paliwa, natomiast, gdy hamujemy przy wyłączonym sprzęgle, silnik potrzebuje paliwa, aby podtrzymać pracę na biegu jałowym.

Hamowanie silnikiem zmniejsza ponadto obciążenie elementów układu hamulcowego, co wpływa na wydłużenie jego żywotności. Sprzęgło powinno być dociśnięte dopiero poniżej prędkości ok. 20 km/h, kiedy to zatrzymujące się koła samochodu mogłyby zdławić silnik.

Kolejna sprawa to obroty silnika. Niewskazane jest tzw. "wkręcanie" silnika na bardzo wysokie obroty, gdy wskazówka wędruje aż na czerwone pole obrotomierza, gdyż powoduje to szybsze zużycia elementów silnika, prowadzi do mniej efektywnego rozprowadzania oleju, a tym samym utrudnia odpowiednie smarowanie.

Fot. Bosch
Fot. Bosch

Z drugiej jednak strony, zbyt niskie obroty powodują, że silnik jest przesilony, potrzebuje relatywnie więcej paliwa, aby utrzymać obroty przy większym obciążeniu i ma tendencje do przegrzewania się.

Najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie się do zaleceń producenta, który z reguły podaje w instrukcji obsługi pojazdu, jaki zakres obrotów dla danego silnika jest najbardziej ekonomiczny oraz jakie prędkości przypisane są do każdego biegu.

Stare powiedzenie, że "kto smaruje ten jedzie" w przypadku kierowcy jest wyjątkowo ważne. Silnik samochodu potrzebuje oleju silnikowego. Przy doborze oleju należy kierować się zaleceniami producenta pojazdu, zwracając uwagę na lepkość oleju, jego rodzaj (syntetyczny, półsyntetyczny, mineralny) oraz jego przeznaczenie np.: do silników benzynowych, diesla lub jednostek zasilanych z instalacji LPG.

Olej silnikowy zmienia swoje właściwości wraz z przebiegiem auta, dlatego nowy samochód będzie miał w misce olejowej przeważnie olej syntetyczny, ale wraz z upływem kilometrów (po ok. 100 tys. km) będzie konieczność wymiany oleju na półsyntetyczny. Spowodowane jest to naturalnym zużyciem się elementów silnika. Z czasem powiększają się luzy pomiędzy współpracującymi elementami, co wymaga stosowania coraz gęstszych olejów. Dlatego tak ważna jest regularna kontrola poziomu oleju oraz jego okresowa wymiana.

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

- Kierowcy z reguły pamiętają o wymianie oleju zgodnie ze wskazaniami producenta. Jednak pomiędzy wymianami nie kontrolują jego poziomu. Cykliczna kontrola poziomu oleju to gwarancja właściwej i bezawaryjnej eksploatacji silnika. Zbyt niski poziom oleju w silniku samochodu może doprowadzić do jego zatarcia i w konsekwencji do kosztownej naprawy. Trzeba podkreślić, że także zbyt wysoki poziom oleju w misce olejowej może doprowadzić do uszkodzenia uszczelnień silnika. - wyjaśnia Andrzej Tippe, specjalista Shell Helix.
Eksperci zalecają regularną kontrolę poziomu oleju w silniku raz w miesiącu, aby w razie potrzeby dokonać dolewki, która zagwarantuje właściwe smarowanie oraz chłodzenie części silnika samochodu.

Właściciele aut z turbosprężarką, która również jest smarowana oraz chłodzona olejem silnikowym powinni pamiętać o odpowiednim wyhamowaniu przed wyłączeniem silnika samochodu. Jeśli po jeździe na wysokich obrotach od razu po zatrzymaniu wyłączymy silnik, olej silnikowy spłynie do miski olejowej, a turbina będzie pracować na sucho, co radykalnie przyśpiesza jej zużycie, a w skrajnych przypadkach może doprowadzić do zniszczenia. Przydatna jest zasada, że po jeździe ze średnią prędkością 100 km/h wyhamowujemy turbinę na wolnych obrotach przez około minutę.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty