Fiat Auto Poland S.A. już 20 lat na gospodarczej mapie Polski

(ip)
Z wielu przełomowych dat w ponad 90-letniej historii Fiata w Polsce, bez wahania można wskazać dwie, chyba najważniejsze. Pierwsza to rok 1921, kiedy w Warszawie położono kamień węgielny pod budowę pierwszej poza granicami Włoch fabryki Fiata, jak zapisano w dokumentach „na chwałę i pożytek przemysłu polskiego". Od tego momentu datuje się obecność włoskiej marki w Polsce. Druga z nich nastąpiła 71 lat później.

Był 28 maja 1992 roku, kiedy to w obecności prezesa Grupy Fiat, Giovanni Agnelli, oraz premiera RP, Jana Olszewskiego

Fot: Fiat
Fot: Fiat

zawarto umowę pomiędzy Skarbem Państwa RP, Fabryką Samochodów Małolitrażowych S.A. (FSM) i Fiatem Auto S.p.A. o zawiązaniu na bazie przejętego kompleksu przemysłowego FSM, trzech włosko-polskich spółek akcyjnych: Fiat Auto Poland, Magneti Marelli Poland i Teksid Poland, działających w sektorach; samochodowym, odlewniczym i komponentów samochodowych. Umowę Definitywną podpisali: wicepremier i minister finansów RP, Andrzej Olechowski i dyrektor generalny Fiata, Paolo Cantarella.

Tak rozpoczęła się jedna z największych w Polsce inwestycji z udziałem kapitału zagranicznego. Był to przełomowy moment, który otworzył przed polskim przemysłem

Fot: Fiat
Fot: Fiat

samochodowym nowe możliwości rozwoju. Polska natomiast zyskała dostęp do zagranicznych rynków, na których działał Fiat. Powstanie Fiat Auto Poland S.A. było przyczynkiem do boomu przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. Spowodowało napływ wykwalifikowanego „kapitału ludzkiego", najnowocześniejszych technologii, uznane firmy lokalne i światowe, „podążając za Fiatem" właśnie w Bielsku-Białej i Tychach zaczęły umieszczać i rozwijać swoją działalność. Warto zaznaczyć, że już w 1998 roku ok. 75% wszystkich kooperantów Fiat Auto Poland stanowiły firmy polskie.

Od chwili utworzenia, spółka Fiat Auto Poland kontynuowała rozpoczętą jeszcze w 1973 r. w bielskim FSM produkcję modelu Fiat 126p, dokonując w latach dziewięćdziesiątych restylingu auta. Równolegle w tyskim zakładzie produkowano także Cinquecento. Ostatni, żółty Fiat 126p „Maluch Happy End" o numerze seryjnym 3.318.674 opuścił linię produkcyjną bielskiej fabryki w dniu 22 września 2000 roku.

Dwudziestosiedmioletni staż produkcyjny uczynił z „malucha" rekordzistę wśród

Fot: Fiat
Fot: Fiat

samochodów.

Fiat w Bielsku-Białej i Tychach znacznie rozszerzył gamę pojazdów wytwarzanych w swoich polskich fabrykach, uruchamiając produkcję samochodów Uno oraz należących do rodziny world car modeli Siena i Palio Weekend. Na początku 1998 roku zadebiutował następca Cinquecento - Fiat Seicento, produkowany tylko w Polsce i eksportowany na rynki europejskie. We wrześniu 2003 roku spółka wprowadziła na rynek Fiata Pandę, który otrzymał prestiżowy tytuł Car of The Year 2004, jako pierwszy samochód z segmentu A w historii tego konkursu. W 2007 roku następuje kolejna nowa inwestycja Fiata w Polsce - uruchomienie produkcji nowego Fiata 500, który jako drugi samochód produkowany przez Fiata Auto Poland, zdobył tytuł Car of the Year 2008. W 2008 roku na tyskich liniach produkcyjnych pojawił się Abarth

Fot: Fiat
Fot: Fiat

500, także w wersji cabrio. Rok 2008 przynosi także ważne wydarzenie w europejskiej motoryzacji - w tyskim zakładzie Fiata Ford lokuje na wyłączność produkcję nowego Forda KA.

Lata 2003 -2008 to okres najważniejszych inwestycji Fiata w Tychach - zakład otrzymuje super nowoczesne, najwyższej światowej klasy wyposażenie linii produkcyjnych. Powstaje nowa lakiernia wodorozcieńczalna i nowa hala montażu samochodów oraz rozbudowuje się potencjał produkcyjny spawalni. W maju 2011 roku z linii produkcyjnych Fiat Auto Poland zaczynają zjeżdżać Nowe Lancie Ypsilon. To czwarty nowy model, którego seryjna produkcja została uruchomiona przez Fiata Auto Poland w ciągu ostatnich pięciu lat, ale zarazem pierwszy z segmentu B, a właściwie B Premium, który po długim okresie produkcji skierowanej wyłącznie na segment A, produkowany jest w zakładzie Fiata Auto

Fot: Fiat
Fot: Fiat

Poland w Tychach.

Obecnie Fiat Auto Poland to największa ze spółek Grupy Fiat w Polsce. Jest tu największym producentem samochodów i czołowym polskim eksporterem (około 98% produkcji trafia na rynki prawie 70 krajów świata). Fabryka Fiat Auto Poland w Tychach to trzecia najważniejsza po Włoszech i Brazylii fabryka Fiata na świecie i jeden z największych i zakładów produkcyjnych w Europie. W roku 2011 wyprodukowano łącznie 467 760 samochodów, co oznacza, że co 44 sekundy z taśmy produkcyjnej fabryki zjeżdża gotowe auto, a dziennie zjeżdża ich ok.1800 szt.

Fot: Fiat
Fot: Fiat

W swojej dwudziestoletniej działalności firma Fiat Auto Poland wyprodukowała 6,5 miliona samochodów, z czego wyeksportowała 4,8 miliona, co niewątpliwie stanowi bogaty dorobek przemysłowy.

Dwudziestoletnią współpracę stawia się też za przykład udanej prywatyzacji dużego, państwowego przedsiębiorstwa w Europie Środkowej. Sukces, jaki Fiat Auto Poland może zapisać na kartach swojej historii, dotyczy zarówno funkcjonowania nowoczesnego przedsiębiorstwa, jak również tworzenia nowej, przemysłowej wspólnoty. Dzięki przejęciu i dostosowaniu systemu pracy Fiata do polskich uwarunkowań gospodarczych, zagwarantowano także w kraju nad Wisłą najwyższe standardy produkcyjne, jakościowe i organizacyjne wspólne dla wszystkich zakładów Koncernu Fiat i cenione na arenie międzynarodowej, m.in.: Polska Nagroda Jakości (2004 r.), Certyfikat ISO 9001, zaszczytne tytuły EFQM-European Foundation Quality Management i WCM: Silver Level Word Class Manufacturing. Dzisiaj Fiat Auto Poland to przedsiębiorstwo zaliczające się do najlepszych zakładów światowego przemysłu samochodowego i jednego z największych w Europie pod względem wielkości

Fot: Fiat
Fot: Fiat

produkcji. O jakości produkcji najlepiej świadczą liczne nagrody i wyróżnienia zarówno dla samej fabryki, jak i produkowanych tutaj samochodów.

W ciągu 20 lat swojej działalności Fiat Auto Poland zainwestował w Polsce blisko 10 miliardów złotych. Poza inwestycjami związanymi z konkretnymi modelami samochodów (Cinquecento, Uno, Siena, Palio Weekend, Seicento, Panda, Fiat 500, Abarth 500, Lancia Ypsilon), dużą część funduszy przeznaczano na pokrycie prac badawczo-rozwojowych, poprawę warunków pracy, ochronę środowiska, realizację programów szkoleniowych oraz dostosowanie produkcji i działalności firmy do światowych standardów. Pracownicy Fiat Auto Poland są profesjonalistami i to dzięki także Ich umiejętnościom i zaangażowaniu w proces produkcyjny fabryka Fiata w Tychach osiągnęła tak wysoki poziom doskonałości.

W swej pozaprodukcyjnej działalności Fiat Auto Poland wspiera inicjatywy kulturalne,

Fot: Fiat
Fot: Fiat

sportowe i charytatywne. Istotnym kryterium jest znaczenie i prestiż inicjatyw, które Fiat decyduje się wspierać. Sponsorowanie ważnych i związanych z tradycją imprez służy kształtowaniu pozytywnego wizerunku firmy, budowaniu zaufania i kreowaniu wiarygodności. Fiat Auto Poland angażuje się w szczególne wydarzenia sportowe, jak wyścig kolarski Tour de Pologne, Międzynarodowe Biegi Uliczne, czy Rodzinne Rajdy Rowerowe. Pomaga także ważnym lokalnym klubom sportowym, jak siatkarkom z BKS Aluprof,  czy hokeistom z GKS Tychy. Teatr Polski w Bielsku-Białej, podobnie jak Bielskie Centrum Kultury i Miejskie Centrum Kultury w Tychach, znajdują się w stałej sponsoringowej ofercie. Prestiżowe wydarzenia kulturalne, w które angażuje się Fiat, mają znakomitą markę. Bez Fiata nie miałby szans zaistnienia Festiwal Kompozytorów Polskich, któremu patronował Henryk Mikołaj Górecki, Jazzowa Jesień - jeden z największych festiwali tego typu w Polsce, Śląska Jesień Gitarowa, czy organizowane w Bielsku-Białej koncerty Sacrum in Musica. Sport i kultura są od lat sferą szczególnie bliską firmie Fiat Auto Poland i to również spaja ogniwa Koncernu.

Z trzema największymi uczelniami technicznymi w kraju Fiat Auto Poland ma podpisane  umowy o współpracy /Politechnika Warszawska, Politechnika Śląska, Akademia Techniczno-Humanistyczna/. Co roku najlepsze prace magisterskie i doktoranckie nagradzane są wysokimi nagrodami ufundowanymi przez Grupę Fiata w Polsce. Łącznie na ten cel dotychczas w 15 edycjach Grupa Fiat w Polsce przeznaczyła bez mała

Fot: Fiat
Fot: Fiat

1.300.000 zł,  z czego ze strony Fiat Auto Poland  prawie 580.000 zł.

Ponadto, Spółka, jak i inne polskie spółki Grupy Fiat, doceniając wielki kapitał, jaki posiada w swoich pracownikach, nieprzerwanie od 1996 roku nagradza Ich dzieci za dobre wyniki osiągnięte w nauce. W dotychczasowych 16 edycjach konkursu przyznano w Fiat Auto Poland 1264 nagrody na łączną wartość bez mała 4.500.000 zł.

Fiat Auto Poland w liczbach:
- 6.504.914 wyprodukowanych samochodów (1992 - 2012),
w tym:
2.116.837 - Fiat Panda
1.328.973 - Fiat 600
1.102.684 - Cinquecento
846.239 - Fiat 500
375.436 - Fiat 126p.
317.329 - Ford Ka
188.185 - Fiat Uno
59.218 - Lancia Ypsilon
57.022 - Fiat Punto
50.152 - Fiat Siena
34.137 - Fiat Palio
19.124 - Fiat Brava
3.840 - Fiat Bravo
2.893 - Fiat Ducato
2.845 - Fiat Marea

Z tego:
1.704.823 na kraj
4.800.091 na eksport

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty