Fiat liderem w rankingu niskiej emisji CO2

(ip)
Najnowsze analizy Jato Dynamics wynika, że średni poziom emisji CO2 dla samochodów fabrycznie nowych w Europie spadł z 140,9 g/km w roku 2010 do 136,1 g/km w roku ubiegłym. Z analiz tych również wynika, iż niemal 30% sprzedawanych w Europie samochodów nowych kwalifikuje się do kategorii „niskiej emisji CO2" (101-120 g/km).

Informacje te ukazują się wraz najnowszym raportem JATO zatytułowanego

Fot: Jato Dynamics
Fot: Jato Dynamics

„Sytuacja w zakresie emisji CO2  przez samochody nowe w Europie 2011", który obejmuje 21 rynków europejskich i pokazuje, że wartości docelowe 130 g/km wyznaczone na rok 2015 osiągnęło już osiem marek (producentów) samochodów osobowych.

Stała poprawa w sektorze marek wielkoseryjnych
Ze średnią emisją CO2 na poziomie 118,2 g/km liderem wśród marek wielkoseryjnych w Europie pozostaje Fiat, na drugie zaś miejsce wysunęła się w roku 2011 marka SEAT, osiągając średni poziom 125,2 g/km. Wykazując od roku 2010 tylko nieznaczną redukcję emisji CO2 z drugiego miejsca na czwarte spadła natomiast Toyota.

Pomimo pewnej poprawy, w przypadku marek niemieckich klasy Premium (Audi, BMW i Mercedes) utrzymuje się wciąż wysoka  średnia emisji dwutlenku węgla, wynosząca  odpowiednio 146,2 g/km, 149,3 g/km oraz 162,4 g/km.

Mówi Gareth Hession, wiceprezes ds. badań w JATO: „Producenci są świadomi konieczności osiągnięcia wartości docelowych emisji CO2 przy jednoczesnym utrzymaniu sprzedaży samochodów większych, a więc bardziej rentownych. Wyważenie tych czynników będzie więc dla nich poważnym wyzwaniem, albowiem na spełnienie limitów 2015 pozostaje okres zaledwie trzech lat."

Klasyfikacja najważniejszych 20 marek według średniej emisji CO2 (z uwzględnieniem wolumenu sprzedaży)
  
                                                                                                                                                                         

 20102011 
MarkaŚrednia CO2 g/km  Średnia CO2 g/kmRóżnica
FIAT    123,1 118,2 - 4,9
SEAT    131,3 125,2 - 6,1
CITROEN    131,8125,3- 6,5
TOYOTA  128,2 126,5- 1,7
ALFA ROMEO    137,0 127,8- 9,2
MINI    126,4 128,31,9
PEUGEOT  131,4 128,5 - 2,9
RENAULT     134,0 129,0 - 5,0
SUZUKI  137,3 132,6 - 4,7
FORD 136,9132,7 - 4,2
HYUNDAI 137,4133,5 - 3,9
OPEL/VAUXHALL   139,2 133,8- 5,4
KIA  139,9 134,9 - 5,0
SKODA 139,9 135,1 - 4,8
VOLKSWAGEN  140,9 135,5 - 5,4
CHEVROLET 140,2141,00,8
NISSAN  147,1141,9 - 5,2
DACIA 147,6143,8- 3,8
HONDA 147,1 144,1 - 3,0
AUDI  153,0 146,2 - 6,8

Największy postęp w zakresie ograniczenia emisji CO2 jest jednak udziałem marek spoza powyższej listy. I tak na przykład, największy, bo 28-procentowy spadek emisji CO2 - ze 166,7 g/km do 120 g/km - osiągnął   Lexus, choć w znacznej mierze jest to zasługa wprowadzenia do sprzedaży mniejszego modelu o napędzie hybrydowym.


Fot: Fiat
Fot: Fiat


Wyniki w segmentach rynkowych

Oba segmenty - B i C, które łącznie odpowiedzialne są za niemal 50% sprzedaży samochodów nowych w Europie wykazały obniżenie emisji CO2: w segmencie B (samochody małe) do średniego poziomu 120,9 g/km, a w segmencie C - do poziomu 130,2 g/km.

Dobre wyniki zanotowały też marki segmentu luksusowego i sportowego, m.in. Aston Martin, w którego przypadku emisja CO2 spadła w ciągu ubiegłego roku o 10,2 procent.

Mówi dalej Gareth Hession: „Producenci, których działalność koncentruje się w segmentach samochodów pełnowymiarowych i sportowych są wciąż pod stałym naciskiem, aby skuteczniej niż dotąd ograniczać emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Nie możemy jednak lekceważyć już  dokonanych postępów, choćby na przykładzie Ferrari, które od roku 2007 zdołało zredukować średnią emisję CO2  o ponad 25 procent."

Porównanie emisji CO2 w odniesieniu do segmentów rynkowych
                                                                                                                                                                                                       

2010     2011
SegmentUdział rynkowy proc.Średnia CO2 g/kmUdział rynkowy proc.Średnia CO2 g/km
A9,71113,48,27108,1
B26,46124,725,29120,9
C23,12135,722,23130,2
D10,53151,211,28141,7
E13,11169,33,49156,7
E20,27218,20,28204,0
Małe MPV11,81144,212,01139,8
Pozostałe MPV2,68173,22,77166,5
SUV8,46182,610,60169,6
Sportowe3,23170,23,10164,7
Inne0,63215,00,70207,9
RAZEM100,00%140,9100,00%136,1

Rynki europejskie - zwycięzcy i przegrani pod względem emisji CO2 .

Pozycję kraju o najmniejszym skażaniu powietrza w Europie utrzymuje Portugalia; jedynym krajem europejskim, w którym średnia emisja CO2 przekracza 150 g/km pozostaje wciąż Szwajcaria.

Spośród rynków „Wielkiej Piątki" redukcja średniej emisji poniżej 130 g/km powiodła się we Francji i Włoszech. Wciąż w tyle za większością krajów europejskich plasują się Niemcy, pomimo obniżenia emisji CO2  ze 151,5 g/km w roku 2010 do 145,6 g/km w 2011.

Wyraźnych postępów dokonało także kilka innych krajów Europy, szczególnie Holandia, która z siódmego miejsca w roku 2010 przeskoczyła na drugie już w rok później. Tak wyraźna zmiana jest  zasługą lokalnej polityki podatkowej, faworyzującej sprzedaż pojazdów o niskiej emisji CO2.

Ogromny sukces osiągnięto także w Szwecji i Norwegii, gdzie spadek  średniej emisji krajowej CO2 w roku 2011 wyniósł odpowiednio - 8,3 g/km oraz 7,2 g/km.

W Grecji, gdzie dominują samochody z silnikami benzynowymi, poziom emisji CO2 obniżył się w roku 2011 prawie o 10 g/km. Stanowi to dowód na fakt, iż nakłady na rozwój silników paliwo-oszczędnych przynoszą  konkretnie przeliczalne efekty.

Podsumowując, Gareth Hession powiedział: „Region Europy scharakteryzować można zróżnicowanym tempem spadku emisji CO2, w czym udział swój mają zarówno uwarunkowania ekonomiczne jak i motywacyjne kroki rządowe. Bardzo interesujące może okazać się porównanie, jak dalece wysiłki producentów motoryzacyjnych dla osiągnięcia wyznaczonych przez Unię Europejską celów w 2015 wpłyną na krajowe poziomy emisji CO2."  
                                                                                                                                                                                                                                                                                             

 20102011
KrajŚrednia CO2 g/kmŚrednia CO2 g/kmRóżnica
Portugalia127,3122,7- 4,6
Holandia135,6126,2- 9,4
Dania131,7126,7- 5,0
Belgia134,0127,5- 6,5
Francja130,8127,6- 3,2
Irlandia133,0128,2- 4,8
Włochy132,7129,7- 3,0
Grecja142,5132,6- 9,9
Hiszpania138,6134,3- 4,3
Norwegia141,6134,4- 7,2
W. Brytania143,8138,0- 5,9
Austria143,2138,2- 5,0
Słowenia143,7139,2- 4,6
Polska147,8141,6- 6,2
Węgry147,6142,0- 5,6
Szwecja151,8143,5- 8,3
Rep. Czeska149,6143,8- 5,8
Finlandia149,5144,1- 5,4
Słowacja149,5144,7- 4,8
Niemcy151,5145,6- 6,0
Szwajcaria161,8154,9- 6,9
Średnia europejska140,9136,1- 4,7
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty