Fiat dość późno zaczął się interesować segmentem SUV, ale szybko nadrabia zaległości i już niedługo będą się pojawiać kolejne tego typu konstrukcje. Nazwa nowego Fiata nie jest przypadkowa - Sedici to po włosku szesnaście, czyli 4x4. Samochód powstał we współpracy z Suzuki i podobnie jak SX4 produkowany jest na Węgrzech.
Nadwozie
Nowy Fiat wygląda bojowo. Ma duży prześwit, wokół całego samochodu zamontowano szerokie listwy z plastiku sprawiające wrażenie masywności i solidności. Ten obraz dopełniają metalowe osłony na przednim i tylnym zderzaku, które oczywiście wykonane są z plastiku. W zasadzie nadwozia Fiata i Suzuki różnią się tylko detalami, charakterystycznymi dla każdej z marek. Natomiast wnętrza są praktycznie identyczna, jeśli nie brać pod uwagę innego logo na kierownicy.
Deska rozdzielcza, jak i całe wnętrze bardziej przypomina modele japońskiej firmy. Wykonana jest z twardych, ale jakościowo dobrych materiałów.
Kierowca i pasażer z przodu mają miejsca pod dostatkiem. Podobnie jest z tyłu, ale pod warunkiem, że przednie fotele nie są maksymalnie odsunięte do tyłu. W innym przypadku ilość miejsca na nogi na tylnej kanapie drastycznie spada. Na szczęście nad głową jest go zawsze pod dostatkiem.
Bagażnik nie zachwyca pojemnością, bo oferuje zaledwie 270 litrów.
Silnik
Fiat Sedici dostępny jest na naszym rynku z dwoma silnikami. Benzynowy 1.6 l/ 107 KM jest konstrukcją Suzuki i współpracuje z 5-biegową skrzynią
mechaniczną. Natomiast wysokoprężny to konstrukcja Fiata. Silnik 1.9 Multijet osiąga moc 120 KM i powinien spalać średnio 6,6 l/100 km.
Wrażenia z jazdy
Do pierwszych jazd testowych Fiat przygotował samochody z silnikiem wysokoprężnym. Duży zapas mocy i spory moment obrotowy sprawiają, że Sedici bardzo żwawo reaguje na pedał gazu, a 6-biegowa skrzynia zapewnia niski hałas nawet przy wyższych prędkościach. Zawieszenie jest sztywno zestrojone, co odbija się na komforcie jazdy po drogach o niezbyt dobrej jakości. Natomiast zawieszenie to pokazuje swoje plusy podczas jazdy w terenie. Sedici zachowuje się poprawnie, nie
ma tendencji do "bujania nadwozia" i można całkiem sprawnie pokonywać bezdroża, bo posiada prześwit 19 cm. Należy jednak pamiętać, że nie jest to "terenówka", więc nie posiada reduktorów i blokad, więc wjazd w trudny teren może szybko zakończyć nasza podróż.
Układ napędowy ma trzy tryby pracy, które zmieniamy przyciskiem na tunelu obok hamulca ręcznego. 2WD - oznacza napęd na przednie koła, 4WD AUTO - napęd na tylną oś jest dołączany automatycznie przez sprzęgło elektromagnetyczne, jeśli nastąpi poślizg przedniej osi i 4WD LOCK - napęd stale
przekazywany na obie osie w proporcji 50/50. Funkcja ta jest aktywna tylko do prędkości 60 km/h.
Warto dodać, że szystkie wersje Sedici są oferowane z napędem 4x4.
Na naszym rynku dostępne są natomiast dwie wersje wyposażenia: Dynamic i Emotion. Podstawowy model 1.6 Dynamic kosztuje 57 900 zł, a 1.9 Multijet Dynamic - 72 900 zł.
Wybrane dane techniczne
Rodzaj silnika | Wysokoprężny |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3 | 1910 |
Moc maksymalna (KM przy obr/min) | 120/4000 |
Maks. moment (Nm przy obr/min) | 280/2050 |
Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) | 11,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 |
Zużycie paliwa: miasto/trasa/średnie (dm3 | 8,1/5,7/6,6 |
Pojemność bagażnika (l) | 270 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 411/175/162 |
Rozstaw osi (cm) | 250 |
Cena (zł) | 77 900 |
Wyposażenie Fiat Sedici 1.9 Multijet Emotion
Relingi | S |
Skórzana kierownica | S |
Felgi z lekkich stopów | S |
Światła przeciwmgielne | S |
Szyby i lusterka sterowane elektrycznie | S |
Radio CD sterowany z kierownicy | S |
ABS | S |
ESP | - |
Poduszki powietrzne | 6 |
Centralny zamek sterowany pilotem | S |
Wspomaganie kierownicy | S |
S - wyposażenie standardowe
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?