Finał blisko

Michał Kij
Fot. Fiat: Tak to wygląda – niewielka statuetka w rękach uszczęśliwionego przedstawiciela producenta. Na zdjęciu Fiat Panda – Car of the Year 2004.
Fot. Fiat: Tak to wygląda – niewielka statuetka w rękach uszczęśliwionego przedstawiciela producenta. Na zdjęciu Fiat Panda – Car of the Year 2004.
Zmagania o tytuł „Car of the Year 2006” mają się ku końcowi. Jakie auto ma największą szansę na zwycięstwo?

Zmagania o tytuł "Car of the Year 2006" mają się ku końcowi. Jakie auto ma największą szansę na zwycięstwo?

 

Przypomnijmy, że konkurs odbywa się od 1964 roku. Tytuł "Samochodu Roku" przyznawany przez międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy prasy motoryzacyjnej jest uznawany w Europie za najbardziej prestiżowy. Dla samochodu i jego twórców nie ma większego wyróżnienia.

Fot. Rover: Pierwszy zwycięzca konkursu Rover 2000 z 1964 r.
Fot. Rover: Pierwszy zwycięzca konkursu Rover 2000 z 1964 r.

 

Tym razem, na tzw. krótkiej liście ścisłych finalistów znalazło się siedem (a właściwie dziewięć) aut: Alfa Romeo 159, BMW serii 3, Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo, Mazda 5, Renault Clio, Toyota Yaris, Volkswagen Passat.

Fot. Renault: Renault 16 z 1966 r. propagował uniwersalne nadwozie typu hatchback.
Fot. Renault: Renault 16 z 1966 r. propagował uniwersalne nadwozie typu hatchback.

 

Mamy zatem modele małe, średnie jak i całkiem spore, ocierające się o luksus. W historii konkursu tytuł zdobywały samochody różnych kategorii. Najczęściej popularne. Słowa uznania należą się Fiatowi, który spośród wszystkich firm stających do rywalizacji wygrywał aż osiem razy. Drugie w kolejności Renault zwyciężało pięciokrotnie, a Ford -

Fot. Fiat: Fiat 124 (1967 r.) – jest produkowany do dziś pod markami Łada i Żiguli.
Fot. Fiat: Fiat 124 (1967 r.) – jest produkowany do dziś pod markami Łada i Żiguli.

czterokrotnie. Sukces Fiata 127 (1972 r), Uno (1984), Tipo (1989), Renault 9 (1982), Clio (1991) czy Fordów: Escorta (1980) i Focusa (1999) świadczy, że jury skłonne było premiować samochody dla zwykłych kierowców, podnoszące komfort codziennego życia, pokazujące, że tani nie znaczy gorszy.

Fot. Fiat: Fiat 128 (1970 r.) nie zapisał się na trwałe w historii motoryzacji.
Fot. Fiat: Fiat 128 (1970 r.) nie zapisał się na trwałe w historii motoryzacji.

 

Czasem werdykt jury był dyskusyjny, ale bywały lata, że dla wszystkich było oczywiste kto zwycięży, długo przed ostatecznym rozstrzygnięciem. Tak się działo kiedy startowały Citroëny. W 1971 GS, w 1975 - CX, a w 1990 - XM pokonały konkurentów z dużą przewagą. Futurystyczne rozwiązania, intrygujący kształt karoserii, feeria pomysłów jak zwyczajne uczynić niezwyczajnym (choćby charakterystyczna jednoramienna kierownica)

Fot. Fiat: Fiat ma szczęście do tego konkursu – w 1972 r. zwyciężył model 127.
Fot. Fiat: Fiat ma szczęście do tego konkursu – w 1972 r. zwyciężył model 127.

urzekały nie tylko sędziów, ale rzesze fanów motoryzacji. Dziennikarze potrafili również docenić perfekcję konstrukcji i wszechstronne nowatorstwo auta. Zwycięzca z 1978 roku, Porsche 928 całkowicie zrywał z urokliwą, ale archaiczną "dziewięćset jedenastką". Z kolei silnik Wankla (z wirującymi tłokami), przedni napęd, niezależne zawieszenie kół i wyprzedzająca czas stylizacja były atutami NSU Ro 80, triumfatora z roku 1968 (drugie miejsce zajął Fiat 125,sic!). Zarówno NSU jak i

Fot. Ford: Ford Escort z przednim napędem zwyciężył w 1981 r.
Fot. Ford: Ford Escort z przednim napędem zwyciężył w 1981 r.

Porsche 928 znalazły się po pewnym czasie w ślepej uliczce motoryzacji, o sukcesie handlowym nie było mowy, ale jako dzieła sztuki inżynierskiej są cenione do dziś.

 

Zdobywcy tytułu "Samochodu Roku" wytyczali nowe drogi innym. Renault 16 nagrodzony w 1966 roku dał impuls do rozwoju aut z nadwoziem typu hatchback, wygodnym jak sedan i uniwersalnym niczym kombi. Audi 100 w 1983 dowodził jak ważny jest współczynnik oporu powietrza Cx, a Renault Mégane Scenic pokazał w 1997, że minivan może być użyteczny, nawet po zmniejszeniu wymiarów.

Fot. Renault: W 1982 r. wygrał Renault 9 i dzisiaj nawet trudno powiedzieć, dlaczego.
Fot. Renault: W 1982 r. wygrał Renault 9 i dzisiaj nawet trudno powiedzieć, dlaczego.

 

Ułomnością jurorów jest skupienie na Europie. Bardzo długo auta spoza Starego Kontynentu nie miały żadnych szans. W 1965 roku wygrał Austin 1800, porządny, nowoczesny, z niezależnym zawieszeniem Hydrolastic, o którym... mało kto pamięta! Tymczasem zdobywca trzeciego miejsca, Ford

Fot. Fiat: Fiat Uno pobił konkurencje w 1984 r. i stał się prawdziwym hitem sprzedaży.
Fot. Fiat: Fiat Uno pobił konkurencje w 1984 r. i stał się prawdziwym hitem sprzedaży.

Mustang nadal jest obiektem pożądania coraz to nowych pokoleń kierowców. Pierwszym "obcym", jaki znalazł się na podium był Nissan Micra w 1993. Od tamtej pory bywała na nim również Toyota. Ostatnio, w 2005 r., z hybrydowym modelem Prius.

 

Szczęścia nie miały również samochody luksusowe. W pierwszej edycji konkursu w 1964 roku Rover 2000 pokonał Mercedesa 600, później Renault 16 zwyciężyło nad Rolls-Royce’m Silver Shadow. Udało się tylko

Fot. Opel: Kadett to sukces Opla – zwyciężył w 1985 r.
Fot. Opel: Kadett to sukces Opla – zwyciężył w 1985 r.

Mercedesowi 450 S w 1974 roku.

 

Komu tytuł przypadnie w tym roku? Następcom znanych modeli, czy nowo narodzonym maluchom? Gdyby na podium stanęły "trojaczki" byłby to ewenement w dziejach konkursu. Odpowiedź poznamy 14 listopada.

 

Wyniki Car of the Year od 1964 do 2005

 

 

1964 Rover 2000

1965 Austin 1800

1966 Renault 16

1967 Fiat 124

1968 NSU Ro 80

1969 Peugeot 504

1970 Fiat 128

1971 Citroen GS

1972 Fiat 127

1973 Audi 80

1974 Mercedes 450S

1975 Citroen CX

1976 Simca 1307-1308

1977 Rover 3500

1978 Porsche 928

1979 Simca-Chrysler Horizon

1980 Lancia Delta

1981 Ford Escort

1982 Renault 9

1983 Audi 100

1984 Fiat Uno

1985 Opel Kadett

1986 Ford Scorpio

1987 Opel Omega

1988 Peugeot 405

1989 Fiat Tipo

1990 Citroen XM

1991 Renault Clio

1992 Volkswagen Golf

1993 Nissan Micra

1994 Ford Mondeo

1995 Fiat Punto

1996 Fiat Bravo/Brava

1997 Renault Megane Scenic

1998 Alfa Romeo 156

1999 Ford Focus

2000 Toyota Yaris

2001 Alfa Romeo 147

2002 Peugeot 307

2003 Renault Megane II

2004 Fiat Panda

2005 Toyota Prius

Fot. Opel: W 1987 r. zwyciężył duży i solidny Opel Omega.
Fot. Opel: W 1987 r. zwyciężył duży i solidny Opel Omega.
Fot. Renault: Sukces w 1991 r. odniósł Renault Clio.
Fot. Renault: Sukces w 1991 r. odniósł Renault Clio.
Fot. Renault: Renault Megane Scenic – odkrywczy minivan wygrał w 1997 r.
Fot. Renault: Renault Megane Scenic – odkrywczy minivan wygrał w 1997 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Alfa Romeo: Alfa Romeo 156 zwyciężyła w 1998 r.
Fot. Alfa Romeo: Alfa Romeo 156 zwyciężyła w 1998 r.
Fot. Ford: Innowacyjny Ford Focus wygrał w 1999 r.
Fot. Ford: Innowacyjny Ford Focus wygrał w 1999 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty