Zmagania o tytuł "Car of the Year 2006" mają się ku końcowi. Jakie auto ma największą szansę na zwycięstwo?
Przypomnijmy, że konkurs odbywa się od 1964 roku. Tytuł "Samochodu Roku" przyznawany przez międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy prasy motoryzacyjnej jest uznawany w Europie za najbardziej prestiżowy. Dla samochodu i jego twórców nie ma większego wyróżnienia.
Tym razem, na tzw. krótkiej liście ścisłych finalistów znalazło się siedem (a właściwie dziewięć) aut: Alfa Romeo 159, BMW serii 3, Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo, Mazda 5, Renault Clio, Toyota Yaris, Volkswagen Passat.
Mamy zatem modele małe, średnie jak i całkiem spore, ocierające się o luksus. W historii konkursu tytuł zdobywały samochody różnych kategorii. Najczęściej popularne. Słowa uznania należą się Fiatowi, który spośród wszystkich firm stających do rywalizacji wygrywał aż osiem razy. Drugie w kolejności Renault zwyciężało pięciokrotnie, a Ford -
czterokrotnie. Sukces Fiata 127 (1972 r), Uno (1984), Tipo (1989), Renault 9 (1982), Clio (1991) czy Fordów: Escorta (1980) i Focusa (1999) świadczy, że jury skłonne było premiować samochody dla zwykłych kierowców, podnoszące komfort codziennego życia, pokazujące, że tani nie znaczy gorszy.
Czasem werdykt jury był dyskusyjny, ale bywały lata, że dla wszystkich było oczywiste kto zwycięży, długo przed ostatecznym rozstrzygnięciem. Tak się działo kiedy startowały Citroëny. W 1971 GS, w 1975 - CX, a w 1990 - XM pokonały konkurentów z dużą przewagą. Futurystyczne rozwiązania, intrygujący kształt karoserii, feeria pomysłów jak zwyczajne uczynić niezwyczajnym (choćby charakterystyczna jednoramienna kierownica)
urzekały nie tylko sędziów, ale rzesze fanów motoryzacji. Dziennikarze potrafili również docenić perfekcję konstrukcji i wszechstronne nowatorstwo auta. Zwycięzca z 1978 roku, Porsche 928 całkowicie zrywał z urokliwą, ale archaiczną "dziewięćset jedenastką". Z kolei silnik Wankla (z wirującymi tłokami), przedni napęd, niezależne zawieszenie kół i wyprzedzająca czas stylizacja były atutami NSU Ro 80, triumfatora z roku 1968 (drugie miejsce zajął Fiat 125,sic!). Zarówno NSU jak i
Porsche 928 znalazły się po pewnym czasie w ślepej uliczce motoryzacji, o sukcesie handlowym nie było mowy, ale jako dzieła sztuki inżynierskiej są cenione do dziś.
Zdobywcy tytułu "Samochodu Roku" wytyczali nowe drogi innym. Renault 16 nagrodzony w 1966 roku dał impuls do rozwoju aut z nadwoziem typu hatchback, wygodnym jak sedan i uniwersalnym niczym kombi. Audi 100 w 1983 dowodził jak ważny jest współczynnik oporu powietrza Cx, a Renault Mégane Scenic pokazał w 1997, że minivan może być użyteczny, nawet po zmniejszeniu wymiarów.
Ułomnością jurorów jest skupienie na Europie. Bardzo długo auta spoza Starego Kontynentu nie miały żadnych szans. W 1965 roku wygrał Austin 1800, porządny, nowoczesny, z niezależnym zawieszeniem Hydrolastic, o którym... mało kto pamięta! Tymczasem zdobywca trzeciego miejsca, Ford
Mustang nadal jest obiektem pożądania coraz to nowych pokoleń kierowców. Pierwszym "obcym", jaki znalazł się na podium był Nissan Micra w 1993. Od tamtej pory bywała na nim również Toyota. Ostatnio, w 2005 r., z hybrydowym modelem Prius.
Szczęścia nie miały również samochody luksusowe. W pierwszej edycji konkursu w 1964 roku Rover 2000 pokonał Mercedesa 600, później Renault 16 zwyciężyło nad Rolls-Royce’m Silver Shadow. Udało się tylko
Mercedesowi 450 S w 1974 roku.
Komu tytuł przypadnie w tym roku? Następcom znanych modeli, czy nowo narodzonym maluchom? Gdyby na podium stanęły "trojaczki" byłby to ewenement w dziejach konkursu. Odpowiedź poznamy 14 listopada.
Wyniki Car of the Year od 1964 do 2005
1964 Rover 2000
1965 Austin 1800
1966 Renault 16
1967 Fiat 124
1968 NSU Ro 80
1969 Peugeot 504
1970 Fiat 128
1971 Citroen GS
1972 Fiat 127
1973 Audi 80
1974 Mercedes 450S
1975 Citroen CX
1976 Simca 1307-1308
1977 Rover 3500
1978 Porsche 928
1979 Simca-Chrysler Horizon
1980 Lancia Delta
1981 Ford Escort
1982 Renault 9
1983 Audi 100
1984 Fiat Uno
1985 Opel Kadett
1986 Ford Scorpio
1987 Opel Omega
1988 Peugeot 405
1989 Fiat Tipo
1990 Citroen XM
1991 Renault Clio
1992 Volkswagen Golf
1993 Nissan Micra
1994 Ford Mondeo
1995 Fiat Punto
1996 Fiat Bravo/Brava
1997 Renault Megane Scenic
1998 Alfa Romeo 156
1999 Ford Focus
2000 Toyota Yaris
2001 Alfa Romeo 147
2002 Peugeot 307
2003 Renault Megane II
2004 Fiat Panda
2005 Toyota Prius
.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?