Ford C-Max razy dwa

Janusz Steinbarth
Najnowszy Ford C-Max pojawi się na rynku jeszcze w tym roku. Na dodatek w dwóch różnych wersjach nadwoziowych: krótszej, kompaktowej i większej, rodzinnej.
Fot. Ford
Fot. Ford

Ford C-Max jest pierwszym przykładem zastosowania globalnej platformy, która będzie podstawą dla całej generacji pojazdów kompaktowych, w tym - europejskiego hitu - najnowszego Forda Focus, który wejdzie do sprzedaży na początku 2011 roku.

Pięcioosobowy Ford C-Max czyli jego odmiana krótsza ma wymiary zbliżone do poprzedniego modelu (4,38 m długości) a stylistyką nadwozia i wykończenia wnętrza nawiązuje do modeli Kuga czy Mondeo. Zdaniem marketingowców, to auto skierowane do szerokiej grupy odbiorców. Natomiast większy od niego Grand C-Max (4,52 m długości) ma dokładniej sprecyzowaną grupę docelową i są nią młode rodziny z dziećmi.

Aby zapewnić dodatkową przestrzeń, zwiększono w nim o 14 cm rozstaw osi, a linię dachu poprowadzono prosto. To spowodowało, iż sylwetka odmiany Grand nie jest już tak lekka. Ale prosty, podwyższony o 6 cm dach spowodował, iż z tyłu siedzi się wygodniej niż w wersji krótkiej. Ponadto, po obu stronach jest ona wyposażona w odsuwane drzwi. Ford po raz pierwszy zastosował takie rozwiązanie w swoim minivanie. Dzięki niemu zajmowanie miejsce jest zdecydowanie łatwiejsze, co szczególnie docenimy na zatłoczonym parkingu czy w ciasnym garażu.

Drugi z "patentów" to pomysłowy system składania foteli. Specjalny mechanizm umożliwia szybkie złożenie środkowego fotela w drugim rzędzie i schowanie go pod siedziskiem fotela z prawej strony, dzięki czemu powstaje wygodne przejście do tyłu kabiny.

Deska rozdzielcza jest wspólna dla obu wersji C-Max-a. Podwyższona pozycja kierowcy, z wysoko zamontowaną dźwignią zmiany biegów i konsolą to cechy minivanów. Trzeba pochwalić dobre wykonanie kabiny, użyte materiały i jakość montażu nie budzą żadnych zastrzeżeń. Elementy sterowania i wyświetlacze obejmują interfejs umożliwiający komunikowanie się z systemami pojazdu (HMI). Jego obsługa jest intuicyjna i podobna do tej w innych modelach firmy.

Fot. Ford
Fot. Ford

Pod maską Forda C-Max znajdziemy nowy silnik 1.6 Ford EcoBoost, dostępny w dwóch wersjach mocy (150 KM i 180 KM). Wykonany z aluminium łączy układ bezpośredniego wtrysku benzyny, turbosprężarkę o małym momencie bezwładności oraz sterowanie zmianą faz rozrządu. Mocniejsza, 180-konna wersja zapewnia doskonałe właściwości min. przyspieszenie do setki w 8,5 sekundy i elastyczność (50-100 km/h w 8,8 sekundy na IV biegu). Elastyczność silnika dzięki 240 niutonometrom dostępnym w szerokim zakresie obrotów jest doprawdy zaskakująca, co możemy potwierdzić po pierwszych jazdach testowych zorganizowanych na górzystych trasach południowej Francji. Niewielki w końcu silnik benzynowy zachowuje się jak duży turbodiesel, ale oczywiście jest od niego cichszy. W ofercie będzie także dotychczasowa jednostka benzynowa 1.6 Duratec . W grupie silników wysokoprężnych znajdują się tubodiesele 1.6 (95-115 KM) i 2.0 (115-163 KM) serii Duratorq, które zostały gruntownie zmodernizowane w celu poprawy osiągów oraz zmniejszenia zużycia paliwa i tym samym emisji spalin.

Jako pierwsze modele wprowadzane w ramach globalnej platformy samochodów kompaktowych , europejskie Fordy C-Max oraz Grand C-Max zostały wyposażone w kilka zaawansowanych rozwiązań technicznych, spotykanych zazwyczaj w bardziej luksusowych pojazdach. Wśród nich można wymienić automatyczny system ułatwiający parkowanie wzdłuż krawężnika w miejscach o ograniczonej przestrzeni, czy system sygnalizujący pojawienie się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy.

Wprowadzając na rynek Forda C-Max w dwóch odmianach nadwoziowych koncern liczy, iż model ten będzie się sprzedawał w proporcji 50/50. Z pewnością pomoże w tym rynek północnoamerykański, gdzie od końca 2011 roku trafiać ma większa odmiana minivana. W polskich salonach Forda nowy C-Max pojawi się pod koniec roku, a jego cena ma być zbliżona do obecnej.

Ford C-MAX
Trend


Opel Zafira Essentia

Volkswagen Touran Comfortline

Cena (zł)

Jeszcze nie znana

80 550

94 790

Silnik

R4, turbodiesel

R4, turbodiesel

R4, turbodiesel

Pojemność (cm3)

1997

1910

1968

Moc (KM)

163 / 3750

120 / 3500

140 / 4200

Moment obrotowy (Nm)

340 / 2000-3250

280 / 2000-2750

320 / 1750-2500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)

8,6

12,2

9,9

Prędkość maks. (km/h)

210

186

201

Średnie zużycie paliwa (l. / 100 km)

5,1

6

5,3

Skrzynia biegów

6-biegowa, manualna

6-biegowa, manualna

6-biegowa, manualna

Pojemność bagażnika (dm3)

432-1723

140-1820

121-1989

Fot. Ford
Fot. Ford
Fot. Ford
Fot. Ford
Fot. Ford
Fot. Ford
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty