Ford C-Max jest pierwszym przykładem zastosowania globalnej platformy, która będzie podstawą dla całej generacji pojazdów kompaktowych, w tym - europejskiego hitu - najnowszego Forda Focus, który wejdzie do sprzedaży na początku 2011 roku.
Pięcioosobowy Ford C-Max czyli jego odmiana krótsza ma wymiary zbliżone do poprzedniego modelu (4,38 m długości) a stylistyką nadwozia i wykończenia wnętrza nawiązuje do modeli Kuga czy Mondeo. Zdaniem marketingowców, to auto skierowane do szerokiej grupy odbiorców. Natomiast większy od niego Grand C-Max (4,52 m długości) ma dokładniej sprecyzowaną grupę docelową i są nią młode rodziny z dziećmi.
Aby zapewnić dodatkową przestrzeń, zwiększono w nim o 14 cm rozstaw osi, a linię dachu poprowadzono prosto. To spowodowało, iż sylwetka odmiany Grand nie jest już tak lekka. Ale prosty, podwyższony o 6 cm dach spowodował, iż z tyłu siedzi się wygodniej niż w wersji krótkiej. Ponadto, po obu stronach jest ona wyposażona w odsuwane drzwi. Ford po raz pierwszy zastosował takie rozwiązanie w swoim minivanie. Dzięki niemu zajmowanie miejsce jest zdecydowanie łatwiejsze, co szczególnie docenimy na zatłoczonym parkingu czy w ciasnym garażu.
Drugi z "patentów" to pomysłowy system składania foteli. Specjalny mechanizm umożliwia szybkie złożenie środkowego fotela w drugim rzędzie i schowanie go pod siedziskiem fotela z prawej strony, dzięki czemu powstaje wygodne przejście do tyłu kabiny.
Deska rozdzielcza jest wspólna dla obu wersji C-Max-a. Podwyższona pozycja kierowcy, z wysoko zamontowaną dźwignią zmiany biegów i konsolą to cechy minivanów. Trzeba pochwalić dobre wykonanie kabiny, użyte materiały i jakość montażu nie budzą żadnych zastrzeżeń. Elementy sterowania i wyświetlacze obejmują interfejs umożliwiający komunikowanie się z systemami pojazdu (HMI). Jego obsługa jest intuicyjna i podobna do tej w innych modelach firmy.
Pod maską Forda C-Max znajdziemy nowy silnik 1.6 Ford EcoBoost, dostępny w dwóch wersjach mocy (150 KM i 180 KM). Wykonany z aluminium łączy układ bezpośredniego wtrysku benzyny, turbosprężarkę o małym momencie bezwładności oraz sterowanie zmianą faz rozrządu. Mocniejsza, 180-konna wersja zapewnia doskonałe właściwości min. przyspieszenie do setki w 8,5 sekundy i elastyczność (50-100 km/h w 8,8 sekundy na IV biegu). Elastyczność silnika dzięki 240 niutonometrom dostępnym w szerokim zakresie obrotów jest doprawdy zaskakująca, co możemy potwierdzić po pierwszych jazdach testowych zorganizowanych na górzystych trasach południowej Francji. Niewielki w końcu silnik benzynowy zachowuje się jak duży turbodiesel, ale oczywiście jest od niego cichszy. W ofercie będzie także dotychczasowa jednostka benzynowa 1.6 Duratec . W grupie silników wysokoprężnych znajdują się tubodiesele 1.6 (95-115 KM) i 2.0 (115-163 KM) serii Duratorq, które zostały gruntownie zmodernizowane w celu poprawy osiągów oraz zmniejszenia zużycia paliwa i tym samym emisji spalin.
Jako pierwsze modele wprowadzane w ramach globalnej platformy samochodów kompaktowych , europejskie Fordy C-Max oraz Grand C-Max zostały wyposażone w kilka zaawansowanych rozwiązań technicznych, spotykanych zazwyczaj w bardziej luksusowych pojazdach. Wśród nich można wymienić automatyczny system ułatwiający parkowanie wzdłuż krawężnika w miejscach o ograniczonej przestrzeni, czy system sygnalizujący pojawienie się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy.
Wprowadzając na rynek Forda C-Max w dwóch odmianach nadwoziowych koncern liczy, iż model ten będzie się sprzedawał w proporcji 50/50. Z pewnością pomoże w tym rynek północnoamerykański, gdzie od końca 2011 roku trafiać ma większa odmiana minivana. W polskich salonach Forda nowy C-Max pojawi się pod koniec roku, a jego cena ma być zbliżona do obecnej.
Ford C-MAX Trend | Opel Zafira Essentia | Volkswagen Touran Comfortline | |
Cena (zł) | Jeszcze nie znana | 80 550 | 94 790 |
Silnik | R4, turbodiesel | R4, turbodiesel | R4, turbodiesel |
Pojemność (cm3) | 1997 | 1910 | 1968 |
Moc (KM) | 163 / 3750 | 120 / 3500 | 140 / 4200 |
Moment obrotowy (Nm) | 340 / 2000-3250 | 280 / 2000-2750 | 320 / 1750-2500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 8,6 | 12,2 | 9,9 |
Prędkość maks. (km/h) | 210 | 186 | 201 |
Średnie zużycie paliwa (l. / 100 km) | 5,1 | 6 | 5,3 |
Skrzynia biegów | 6-biegowa, manualna | 6-biegowa, manualna | 6-biegowa, manualna |
Pojemność bagażnika (dm3) | 432-1723 | 140-1820 | 121-1989 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody
- Dwóch ukraińskich żołnierzy zadźganych nożem w Niemczech. Sprawcą... Rosjanin
- QUIZ Test MultiSelect 2024 - oto legendarny test do policji. Zmora rekrutacji!
- Sytuacja na froncie wschodnim coraz gorsza. Moskwa świętuje mały sukces