Ford Fiesta

Zdzisław Podbielski
Fiesta obecnie oferowana, tylko z nazwy przypomina poprzedników. To prawie nowy samochód, tylko jeden z proponowanych silników - benzynowy 1.3 - liczy sobie więcej lat niż samochód.

Ford z wprowadzeniem do sprzedaży swojego "malucha" wiąże duże nadzieje, które już spełniają się w Polsce. Wzrasta sprzedaż fiesty; w październiku 2002 r. sprzedano 189 samochodów, w listopadzie - 404, a w grudniu już 518 sztuk.
Wyróżniające cechy
W założeniach projektowych wymieniono cechy, jakim powinien odpowiadać nowy samochód. A więc; bezpieczeństwo, przestronność wnętrza, jakość prowadzenia, styl i oszczędność. Wytyczne projektowe zrealizowano. Postaramy się je krótko omówić, na podstawie jazd zapoznawczych modelem napędzanym silnikiem diesla.
Bezpieczeństwo
Fiesta ma strefy kontrolowanego zgniotu i sztywną, środkową część nadwozia. Tak opracowaną, aby chronić jadących w razie wypadku i to skutecznie, gdyż szkielet nadwozia wykonano z profili ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Poza tym bardzo sztywna i rozpraszająca energię zderzenia jest nowa płyta podłogowa. W wyposażeniu pojazdu są poduszki gazowe o dwóch stopniach napełnienia.
Styl i wykonanie nadwozia
Nadwozie zaprojektowano w stylu nawiązującym do tego z focusa i nowego mondeo. Dotyczy to przedniej części nadwozia, jak i charakterystycznie wystających nadkoli. Wydaje się jednak, że od stylu, który bardzo subiektywnie możemy oceniać, ważniejsza jest dokładność wykonania nadwozia. Świadczą o tym niewielkie szczeliny pomiędzy elementami składowymi poszycia zewnętrznego nadwozia.
Warto podkreślić staranne zabezpieczenie przed korozją. Wszystkie blachy są wstępnie cynkowane, a miejsca trudno dostępne wypełniono metodą wtryskiwania gorącego wosku.
Przestronność wnętrza
Fiesta pod tym względem należy do czołówki segmentu B. Na przykład z tyłu dużo jest miejsca na nogi dla pasażerów. Nie dotykają też głowami do dachu. Wysokość od poduszki siedzenia do dachu wynosi z tyłu 959 mm, a z przodu aż 999 mm. Wnętrze jest również szerokie; z przodu - 1355 mm, z tyłu - 1300 mm.
W fieście możemy przewieźć więcej bagażu niż w bagażniku konkurentów. Pojemność bagażnika liczona od podłogi do półki pod tylną szybą wynosi 284 dm3, po złożeniu dwóch części kanapy - 613 dm3, a do sufitu aż 947 dm3. Dostęp do bagażnika ułatwiają duże drzwi w ścianie tylnej nadwozia.
Prowadzenie
Nowa płyta podłogowa przyczynia się do uzyskania sztywności nadwozia i całego pojazdu. W połączeniu ze świetnym zawieszeniem, wzorowanym na tym z focusa i precyzyjnym układem kierowniczym, otrzymujemy pojazd o wyjątkowej stateczności, pewny w prowadzeniu. Urządzenia sterowania działają płynnie, w standardowym wyposażeniu jest wspomaganie kierownicy. Kierowca ma dobrą widoczność, tylko kształt fotela nie dla wszystkich jest wygodny.
Oszczędność
Jeśli już wydajemy dość znaczną sumę na zakup fiesty napędzanej silnikiem diesla, to podczas jej eksploatacji zaczynamy oszczędzać. Silnik jest bardzo nowoczesną konstrukcją, opracowaną wspólnie z francuskim PSA (Peugeot - Citron). Zużywa niewiele i tańszego od benzyny paliwa. Jest dynamiczny i cichy w pracy. Dynamiką przewyższa nawet alternatywnie proponowanego 'benzynowca". Od niego lepiej rozpędza samochód i nadaje mu większą prędkość maksymalną.
Oszczędność nie tylko wynika z niewielkiego zużycia paliwa. Ważne są też koszty przeglądów i napraw. Na podstawie konstrukcji fiesty można sądzić, że dość rzadko będzie odwiedzała stacje serwisowe, a technologia napraw została na tyle uproszczona, że koszty powinny być niskie.

Ford Fiesta

Fiesta z dieslem jest dość drogim pojazdem, ale dającym satysfakcję. Napędzana silnikiem benzynowym kosztuje mniej - 35 900 zł.
fot. ford

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty