Focus swój sukces handlowy w dużej mierze zawdzięcza modelowi pierwszej generacji, który pojawił się jesienią 1998 r. i od razu zajął czołową pozycję wśród tzw. kompaktów wspomnianego już segmentu C. Imponował oryginalną stylizacją nadwozia oraz układem jezdnym. Przyznano mu tytuł "Car of the Year 1999" i przez 6 lat cieszył się dużym powodzeniem. Te sukcesy przełożyły się na udany debiut zmodernizowanego modelu.
Cechy szczególne
Cech szczególnych wyliczylibyśmy wiele, ale skupimy się tylko na kilku. Z konstrukcyjnego punktu widzenia jest to samochód dopracowany. Focus II zbudowany jest z wykorzystaniem płyty podłogowej, takiej samej jak w Fordzie C-Max, Volvo S40/V50 oraz Maździe 3. Warto podkreślić, że decyzja stosowania tej samej płyty podłogowej w kilku modelach pojazdu wynika
z zaufania do przyjętego rozwiązania konstrukcyjnego, odznaczającego się szczególnie, dobrymi cechami. Focus II ma też świetnie opracowane zawieszenie kół, które użytkownik odbiera jako wygodę jazdy i bezpieczne, stabilne zachowanie się pojazdu w ruchu. Szczególnie dobrze rozwiązano też układ kierowniczy. Do tych wyróżniających się rozwiązań doliczymy też dużą objętość wnętrza użytkowego, włącznie z bagażnikiem o objętości większej niż u konkurentów.
Silnik
Wybierając Focusa II musimy się zastanowić, który z oferowanych silników dla nas będzie najodpowiedniejszy. Jest bowiem z czego wybierać. Od najmniejszej pojemności skokowej 1.4 benzynowej jednostki, do udanych diesli 1.6, 1.8 i 2.0. Do prezentacji wybraliśmy pojazd napędzany dieslem 1,8 l i to nie dlatego, że jest kompletowany ze wszystkimi wyposażeniami
samochodu (wyróżniającymi się nazwami: Amber, Silver, Gold i Platinium), ale również dlatego, że jest to "optymalna" jednostka napędowa Focusa II. Nadająca mu dobrą dynamikę i jednocześnie trwała oraz ekonomiczna w eksploatacji. Posiada wykonaną z żeliwa głowicę oraz blok cylindrów, oraz pojedynczy wałek rozrządu sterujący dwoma zaworami na cylinder. Układ zasilania to bezpośredni wtrysk paliwa z wykorzystaniem systemu common rail oraz turbodoładowanie z chłodzeniem powietrza doładowywanego, tzw. intercooler.
Wrażenia z jazdy
Dobrze zestrojone zawieszenie pochodzi z poprzedniej generacji tego modelu, ale zostało jeszcze ulepszone. Focus II po prostu bardzo dobrze "trzyma" się drogi i pewnie zachowuje się na zakrętach. W pewnym utrzymywaniu zamierzonego kierunku ruchu pomaga również dobrze pracujący układ kierowniczy z progresywnie (zależnie od prędkości jazdy) działającym wspomaganiem.
Kierowca ma ergonomiczne miejsce: wygodnie ukształtowany fotel z regulacją wysokości, a kolumna kierownicy regulowana jest w dwóch płaszczyznach. Widoczność z miejsca kierowcy dobra w lusterkach zewnętrznych i -ograniczona w lusterku wewnętrznym ze względu na silnie do przodu pochyloną szybą tylną i małe pole szyby tylnej oczyszczane przez wycieraczkę.
Mało czytelny jest wyświetlacz przebiegu sumarycznego i dziennego, tzw. licznik kilometrów. Natomiast dobrze widoczne są wskaźniki: prędkości, obrotów silnika i stanu paliwa. Zwłaszcza doceniamy wskaźnik, który pokazuje stan paliwa, to zasługa ekonomicznego źródła napędu - na 55-litrowym zbiorniku paliwa można łatwo przejechać ponad 800 km.
Długotrwała jazda nie jest męcząca, m.in. samochód łatwo rozpędzamy i nie odczuwamy wzmożonego hałasu.
Podsumowanie
Rynek najczęściej trafnie reaguje na oferowane wyroby. Nie myli się też w przypadku Focusa II. To udany samochód, dający dużo satysfakcji użytkownikowi. Ma bezpieczną konstrukcję, jest łatwy w prowadzeniu, wygodny, dobrze wykonany, ekonomiczny w eksploatacji i w segmencie C konkurencyjny cenowo w porównaniu do modeli innych marek.
Najtańszą odmianę 3-drzwiową Amber z benzynowym silnikiem 1.4 w promocji możemy kupić za 53 000 zł. W prezentowanej odmianie 5-drzwiowej Focus II z silnikiem 1.8 TDCi kosztuje w promocji 67 000 zł.
Wybrane dane techniczne:
Rodzaj silnika | wysokoprężny |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1753 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 115-3700 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 280-1900 |
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 10,8 |
Rozpędzanie (IV bieg) 50-100 km/h (s) | 9,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 |
Droga hamowania ze 100 km/h (m) | 40,5 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 385 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,3/6,7 |
Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) | 4342/1840/1497 |
Rozstaw osi (mm) | 2640 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2 (lub 100 tys. km)/12 |
Cena odmiany 5-drzw. z silnikiem 1.8 TDCi (zł) | 67 000*) |
*)
w wyposażeniu Ghia dodatkowe opłaty za akcesoria
Nasza ocena (maks. liczba gwiazdek 5):
Przestronność wnętrza | **** | np. tylko w niektórych pojazdach segmentu C innych marek (np. VW Golf) jest więcej miejsca na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu |
Silnik | **** | Tradycyjna konstrukcja, ale niezawodna |
Poziom hałasu | **** | Porównywalny z konkurentami segmentu C |
Hamulce | **** | Precyzja działania i skuteczność porównywalna z konkurencyjnymi pojazdami |
Dynamika | **** | dobra, np. lepsza niż VW Golfa 1.9 TDI |
Zużycie paliwa | ***** | Niewielkie, np. w cyklu mieszanym 5.2 l/100 km, mniejsze niż w przypadku licznej konkurencji |
Nowoczesność konstrukcji | *** | tzw. podwozie zasługuje na najwyższą notę, ale nadwozie nie wyróżnia się oryginalnością stylizacji |
Wyposażenie | **** | dobre wyposażenie standardowe (np. ABS, klimatyzacja) z możliwością dokupienia wyposażenia dodatkowego |
Przykłady wyposażenia seryjnego:
- poduszki powietrzne, dla kierowcy i obok siedzącego pasażera
- układ przeciwblokujący hamulce ABS
- klimatyzacja z ręczną regulacją temperatury
- elektryczne sterowanie szyb w drzwiach przednich
- regulacja wysokości foteli kierowcy
- dzielona 60:40 i składana tylna kanapa
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?