Tworząc swojego kompaktowego SUV-a Ford sięgnął po to, co najlepsze – płytę podłogową i podwozie Focusa drugiej generacji. Na potrzeby rekreacyjnego auta rozstaw osi wydłużono o 5 cm, o taką samą wartość powiększono rozstaw kół. Uzyskano w ten sposób sporo wolnego miejsca we wnętrzu, które spożytkowano przede wszystkim na potrzeby jadących na przednich fotelach oraz na spory bagażnik (410/1405 l). Pasażerów tylnej kanapy potraktowano trochę po macoszemu, miejsca na nogi za pierwszym rzędem siedzeń jest mało.
Ważnym atutem Kugi jest znakomite prowadzenie. Jeszcze jeden mocny punkt tego modelu to atrakcyjna estetyka nadwozia i wnętrza. Przedział pasażerski wykończono starannie i jest on miły dla oka, choć jakość materiałów nie jest najwyższych lotów. Duża liczba srebrnych detali z tworzywa sztucznego nie każdemu może się spodobać. Wrażenie, jakie wywołuje deska rozdzielcza, obicia tapicerskie i plastikowe panele drzwi w dużej mierze zależy od stopnia zużycia i dbałości poprzedniego właściciela.
Sporo pracy włożono w technikę, a przede wszystkim w podwozie i układ przeniesienia napędu. Zawieszenia spisują się znakomicie, prowadzą samochód niezwykle pewnie. Duży udział ma w tym wielowahaczowe zawieszenie tylne. Układ kierowniczy jest bardzo czuły, dla osób jeżdżących spokojnie może wydawać się nawet zbyt nerwowy. Napęd może być przekazywany tylko na przednie, albo na wszystkie koła. W wariancie 4x4 moment obrotowy rozdzielany jest na cztery koła jezdne przez elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe Haldex trzeciej generacji, pełniące jednocześnie rolę międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Zwolennicy „automatów” mogą szukać wersji ze zautomatyzowaną przekładnią dwusprzęgłową Powershift. Klasyczny, pięciostopniowy „automat” znajdziemy w wersji 2.5 l . Manualna skrzynia biegów ma 6 przełożeń. Jeśli do wariantów napędowych dodamy warianty wyposażeniowe to wybór rozmaitych opcji jest więcej niż zadowalający.
Podobać mogą się przydatne drobiazgi – dzielona pokrywa bagażnika (można otworzyć tylko szybę) i bezkorkowy wlew paliwa. Niestety, rozczarowuje niezwykle skromna gama silników. Decydując się na Kugę pierwszej generacji trzeba się przygotować na spory wydatek. To jeden z droższych samochodów w swoim segmencie. Codzienna eksploatacja nie wymaga szczególnie wysokich nakładów finansowych, ale ten model nie należy też do tanich w obsłudze czy naprawach.
Silniki
Ford Kuga zadebiutował na rynku w maju 2008 r. ze 136-konnym, dwulitrowym turbodieslem Duratorq pod maską. To czterocylindrowy silnik opracowany wspólnie z francuskim koncernem PSA. W listopadzie 2008 r. zaczęto wytwarzać wersje z pięciocylindrowym, turbodoładowanym benzynowcem 2.5 Duratec o mocy 200 KM. Od lutego 2010 r. Kuga otrzymała turbodiesla 2.0 Duratorq w dwóch wersjach mocy – 140 i 163 KM. Silniki 2.5 Duratec oraz 2.0 Duratorq o mocy 163 KM zestawiane były tylko z układem napędowym 4x4. Optymalne dla Kugi jednostki napędowe to turbodiesle, zapewniające dobre osiągi a przy tym ekonomiczne. Benzynowy 2.5 l ma sporo więcej werwy niż wersje wysokoprężne, ale jest paliwożerny i droższy w serwisowaniu.
Eksploatacja
Benzynowy silnik 2.5 l jest mało awaryjny i trwały. Zdarzają się w nim wycieki oleju i kaprysy elektroniki, a po dłuższych przebiegach trzeba zająć się turbosprężarką. Turbodiesle również psują się rzadko, ale po dłuższych przebiegach wymagają znaczących i kosztownych inwestycji. Zazwyczaj trzeba przywrócić sprawność zaworowi EGR w układzie recyrkulacji spali, turbosprężarce, układowi wtryskowemu i dwumasowemu kołu zamachowemu. Przypadłością wersji wysokoprężnych jest zapychanie się filtra cząstek stałych. Dotyczy to przede wszystkim samochodów jeżdżących głównie po mieście. Zapchany filtr wymaga albo wypalenia w warsztacie (kilkaset złotych) albo wymiany na nowy (kilka tysięcy złotych).
W układzie przeniesienia napędu warto zwrócić uwagę na wycieki oleju z tylnego mostu. W przypadku głośnej pracy tylnego mostu warto wybrać się do warsztatu, by zdiagnozować stan przekładni. Mało trwałe są łożyska w piastach kół. W podwoziu są dwa słabe punkty. Pierwszy to szybko zużywające się tuleje metalowo-gumowe przednich wahaczy. Drugi to wielowahaczowe zawieszenie tylne, wymagające częstej korekty geometrii. Przestawiona geometria (do jej zmiany wystarczy przejazd przez większą wyrwę w jezdni) pogarsza własności jezdne i prowadzi do szybkiego zużycia ogumienia. Słabe punkty ma też instalacja elektryczna. Najczęściej pojawiają się problemy z radioodtwarzaczem, systemem nawigacji, kamerą cofania i reflektorami ksenonowymi (mała żywotność żarników). Typowym mankamentem Kugi są drgania pokrywy silnika przy dużych prędkościach. Maska drży z powodu zaburzenia opływu powietrza listwą przy przedniej krawędzi.
Ważniejsze daty
2008 – premiera modelu, nadwozie kombi 5d
2010 – niewielka modernizacja (nowe reflektory, kosmetyczne zmiany nadwozia), zmiany w gamie silników
2011 – premiera Kugi II w USA
2012 – premiera Kugi II w Europie, zakończenie produkcji Kugi I
Zalety
świetne własności jezdne
bogate wyposażenie
wysoki komfort jazdy
dobre wykończenie
Wady
- skromna gama silników
- mało miejsca za przednimi fotelami
Wybrane dane techniczne:
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie Zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzy- Nowe | | | | | | |
2.5 | 2521 | 200/6000 | 320/1600-4000 | 210 | 8,2 | 9,9 |
Silniki Wysoko- Prężne | | | | | | |
2.0 | 1997 | 136/4000 | 320/2000 | 180 | 10,6 | 6,1 |
2.0 | 1997 | 140/3750 | 320/1750-2750 | 186 | 10,2 | 5,9 |
2.0 | 1997 | 163/3750 | 340/2000-3250 | 195 | 9,6 | 6,0 |
Ceny
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/ wersja | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
2.5 | | 39,5 | 44,0 | 50,0 | 56,5 |
2.0 TDCi (136 KM) | 33,5 | 37,5 | 41,5 | | |
2.0 TDCi (140 KM) | | | 42,0 | 48,5 | 55,0 |
2.0 TDCi (163 KM) | | | 45,0 | 51,5 | 58,5 |
Podsumowanie
Ford Kuga pierwszej generacji to samochód który wciąż świetnie wygląda i znakomicie jeździ. Ta nowoczesna konstrukcja wcale się jeszcze nie zestarzała, a pod względem jakościowym jest w pełni porównywalna ze współczesnymi autami. Za to wszystko trzeba co prawda sporo zapłacić, ale kupując Kugę możemy mieć pewność, że staniemy się właścicielami kompaktowego SUV-a z wysokiej półki.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?