Ford Mondeo ST220

Witold Blady
Najszybszy z Fordów.

Choć brzmi to zaskakująco, najnowsza i najmocniejsza odmiana Forda Mondeo może stać się groźnym rywalem dla BMW, Mercedesa i Audi. Szybką limuzynę Forda z pewnością wybiorą kierowcy, którzy mają odrobinę "benzyny" we krwi, a przy tym nie chcą się przesadnie rzucać w oczy.Dużą zaletą usportowionego Mondeo jest fakt, że jest on oferowany w trzech odmianach nadwoziowych - jako sedan, liftback i kombi. Gdyby nie agresywny przedni zderzak i duże, aluminiowe koła, można by pomyśleć, że mamy do czynienia z autem typowo rodzinnym. Nic bardziej mylnego, pod maską topowego Mondeo znajdziemy widlasty, sześciocylindrowy silnik, będący rozwinięciem jednostki znanej już z Mondeo ST200. Trzy litry pojemności, cztery zawory na cylinder i moc 226 KM - to robi wrażenie.
W porównaniu do silnika V6 z "cywilnego" Mondeo, przekonstruowano układ dolotowy i wydechowy, zwiększono wydajność układu chłodzenia i zamontowano chłodnicę oleju. Napęd jest przenoszony na koła przednie za pośrednictwem skrzyni biegów ze specjalnie dobranymi przełożeniami. Tylko dlaczego skrzynia Mondeo ST220 ma tylko pięć przełożeń, skoro mniejszy, tańszy i wolniejszy Focus ST170 ma biegów sześć? Obniżone o 15 mm zawieszenie szybkiego Mondeo ma nastawy dobrane podczas prób na torze wyścigowym. Oprócz systemu ABS i układu typu traction control, każde Mondeo ST220 wyposażone jest seryjnie w odłączalny układ ESP. Przednie fotele Recaro to tylko jeden z elementów na bogatej liście wyposażenia. Listę uzupełniają reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami, sześć poduszek gazowych, podgrzewane przednie fotele, skórzana kierownica, radioodtwarzacz ze zmieniaczem na 6 płyt CD, lakier metalizowany, aluminiowe nakładki pedałów, o takich drobiazgach jak elektrycznie sterowane szyby we wszystkich drzwiach, centralne ryglowanie zamków, czy wspomaganie układu kierowniczego wspominamy tylko dla porządku. Lista opcji obejmuje cztery pozycje - podgrzewaną przednią szybę, czujniki parkowania, elektrycznie sterowany szyberdach i tempomat.
Mondeo ST220 jest najszybszym produkowanym dziś samochodem Forda - przynajmniej do czasu wprowadzenia na rynek Focusa RS. Najlepsze osiągi ma sedan - sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu 7,4 sek, zaś prędkość maksymalna wynosi 243 km/h. Liftback i kombi są minimalnie wolniejsze. A wszystko przy akceptowalnym zużyciu paliwa - producent obiecuje, że auto zużywa niewiele ponad 10 l benzyny na 100 km.
Pora na cenę - Mondeo ST220 do tanich aut z pewnością nie należy, ale gdy porównamy go z rywalami, cena okaże się niezbyt wygórowana. Sedan kosztuje 116 200 zł, liftback jest o 2000 zł droższy, za kombi trzeba zapłacić 122 200 zł.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty