Zaprezentowane w 1985 roku auto było skonstruowane na wydłużonej płycie podłogowej cieszącej się dużą popularnością Sierry. Ford zdecydował się na niecodzienny ruch - na pograniczu segmentów D i E, gdzie Scorpio było pozycjonowane, królowały sedany, tymczasem następca Granady zadebiutował jako liftback. Sedan i kombi dołączyły do oferty w późniejszych latach. Wybór takiego nadwozia z jednej strony wymuszał na konstruktorach trudną sztukę stworzenia pożądanej przez klientelę dostojnej, eleganckiej sylwetki, z drugiej dawał możliwość uzyskania funkcjonalności niedostępnej dla sedanów. Ryzyko się opłaciło - już rok po debiucie samochód zdobył tytuł Car of The Year 1986.
Nadwozie Scorpio z wyglądu mogło przypominać mniejszą Sierrę - zarówno sama bryła, jak i detale (np. kształt przednich reflektorów, czy klamki drzwi). Było od niej jednak znacznie większe. W połowie lat 80. auto wyróżniało się wyposażeniem - każda wersja w standardzie miała ABS i regulowaną kolumnę kierownicy. Co ciekawe, na początku produkcji w tak dużym aucie w standardzie nie było wspomagania kierownicy. Zaczęto je montować dwa lata po premierze
Samochód dawał duże możliwości konfiguracji - klienci za dopłatą mogli doposażyć auto w wiele dodatków zarezerwowanych dla klasy wyższej - od skórzanej tapicerki i elektrycznie regulowanych foteli począwszy, przez podgrzewaną przednią szybę i klimatyzację, na napędzie 4x4 oraz zaawansowanych systemach audio skończywszy. Osoby decydujące się na zakup Scorpio miały do wyboru wiele silników - były jednostki 4-cylindrowe (o mocach od 90 do 120 KM), V6 (125 - 195 KM) oraz zapożyczone od Peugeota diesle (69 i 92 KM). Najciekawsza była najmocniejsza odmiana 2.9 V6 - jej silnik wyszedł z pracowni konstruktorów Coswortha. Pierwsza generacja Scorpio znajdowała się w sprzedaży do 1994 roku. Dwa lata przed końcem produkcji, auto przeszło facelifting - zmienił się głównie wygląd tablicy przyrządów, poprawiono też wyposażenie seryjne. Według różnych źródeł, pierwsza generacja Forda Scorpio sprzedała się w 850 lub 900 tys. egzemplarzach.
Zobacz także: Testujemy miejski model Volkswagena
O ile powyższe liczby mogą świadczyć o sukcesie auta w jego pierwszej odsłonie, to zdecydowaną porażką należy określić sprzedaż generacji drugiej - nie przekroczyła 100 tys. egzemplarzy. Dlaczego? Prawdopodobnie głównie z powodu kontrowersyjnego wyglądu nawiązującego do Fordów zza oceanu. Zaprezentowane w 1994 r. Scorpio II miało przód z dużą atrapą i owalnymi reflektorami, z tyłu zaś przez całą szerokość auta szedł wąski pas ze światłami. Kontrowersyjny wygląd był prawdopodobnie jedynym powodem, dla którego samochód ten nie odniósł sukcesu. Pod względem techniki i komfortu podróży wiele się nie zmieniło - w tych względach trudno było cokolwiek temu autu zarzucić. Druga generacja Scorpio występowała wyłącznie jako sedan i kombi. Ograniczono też paletę silników - były tylko trzy motory 4-cylindrowe (2.0 116 i 136 KM oraz 2.3 147 KM), dwie jednostki V6 (150 i 206 KM) i jeden turbodiesel o dwóch wariantach mocy (115 i 125 KM). Zrezygnowano też z napędu na 4 koła - pojazd był oferowany wyłącznie z napędem na tył. Wyposażenie Scorpio II było bardzo bogate - każdy egzemplarz miał w standardzie system ABS, 2 poduszki powietrzne oraz immobiliser. Dopłacało się m.in za system kontroli trakcji TCS, wielofunkcyjną kierownicę czy elektrycznie sterowany szyberdach.
Jak wygląda Scorpio z dzisiejszej perspektywy? Pierwsza generacja może być z powodzeniem uznana za youngtimera. Mało popularnego i dostępnego w przystępnych cenach. Z racji wieku i niewielkiej podaży modelu na rynku wtórnym, trudno mówić o typowych usterkach trapiących dużego Forda - zepsuć się może praktycznie wszystko. Wiele zależy od tego, jak samochód był eksploatowany i serwisowany przez poprzednich właścicieli. Najłatwiejszym w eksploatacji silnikiem będzie z pewnością znany ze Sierry 120-konny motor 2.0 DOHC. Jest zasilany w pełni elektronicznym wtryskiem paliwa i przy pilnowaniu interwałów wymiany oleju i świec zapłonowych, będzie długo służył. Stare V6 są godne polecenia warunkowo - według dzisiejszych kryteriów nie są zbyt dynamiczne, za to spalają dużo paliwa, a ich mechaniczny wtrysk paliwa Bosch LE-Jetronic po latach może sprawiać problemy. Ich plusem jest za to kultura pracy.
[page_break]
Druga generacja Scorpio będzie bardziej przyjazna w codziennym użytkowaniu, jeżeli tylko znajdziemy egzemplarz nieskorodowany - gniły przede wszystkim progi i tylne nadkola. Naprawy pomagają, ale nie na długo. W niektórych egzemplarzach zdarzają się problemy z wiązkami elektrycznymi - pękają w nich izolacje. W takim przypadku wyposażenie auta może nie działać poprawnie i może się okazać, że konieczna będzie droga (w stosunku do wartości auta) naprawa.
Problemem może być już dostępność niektórych części - oferta zamienników eksploatacyjnych jest bardzo dobra, ale ASO Forda nie wspiera starych modeli w tak dużym zakresie jak serwisy innych producentów (np. Mercedesa czy BMW).
Liczba egzemplarzy Scorpio dostępnych w polskich ogłoszeniach jest niewielka - oscyluje w granicach 20-30 sztuk. Rocznik i generacja auta nie ma wpływu na cenę - liczy się stan techniczny. Najdroższe samochody przekraczają 10 tys. zł i są to auta godne zainteresowania. Podobnie jest za granicą - ekstremalnie drogie Scorpio kosztuje w Niemczech 5000 Euro, ale jest to egzemplarz w idealnym stanie, z minimalnym przebiegiem wynoszącym nieco ponad 50 tys. km.
Jeżeli chcecie się wyróżnić spośród tłumu Mercedesów i BMW przyjeżdżających na spotkania miłośników klasycznej motoryzacji, a nie chcecie rezygnować z komfortu i przestronnego wnętrza - Scorpio pierwszej generacji może być ciekawą propozycją. Jeżeli chcecie nietuzinkowego i niedrogiego auta do jazdy na co dzień - warto zainteresować się drugą generacją.
Plusy
+ przestronne wnętrze, duży bagażnik
+ wysoki komfort jazdy
+ większość egzemplarzy była bogato wyposażona
Minusy
- podatność na korozję
- problemy z dostępnością części zamiennych
- mały wybór aut na rynku
Ford Scorpio pierwsza generacja
Wersja | Silnik: | Moc maksymalna: | Maks. moment obrotowy | 0-100 km/h: | V-max: | Średnie zużycie paliwa |
Silniki benzynowe: | ||||||
01.8 | R4 1,8 l (1796 cm³), OHC | 90 KM (66 kW) przy 5400 obr/min | 140 Nm przy 3500 obr/min | 13,1 s | 179 km/h | 7,9 l |
2.0i (cat) | R4 2,0 l (1993 cm³), SOHC | 101 KM (74 kW) przy 5100 obr/min | 148 Nm przy 4000 obr/min | 12,4 s 15,3 s (aut.) | 181 km/h 177 km/h (aut.) | 9,6 l 9,4 l (aut.) |
2.0i | R4 2,0 l (1993 cm³), SOHC | 115 KM (84,5 kW) przy 5500 obr/min | 160 Nm przy 4000 obr/min | 10,6 s 13,5 s (aut.) | 193 km/h 189 km/h (aut.) | 8,5 l 8,6 l (aut.) |
2.0i | R4 2,0 l (1998 cm³), DOHC | 120 KM (88 kW) przy 5500 obr/min | 171 Nm przy 2500 obr/min | 11,2 s 13 s (aut.) | 215 km/h 188 km/h (aut.) | 7,8 l 8,2 l (aut.) |
2.0 | R4 2,0 l (1993 cm³), SOHC | 105 KM (77 kW) przy 5200 obr/min | 157 Nm przy 4000 obr/min | 11,5 s 14,2 s (aut.) | 188 km/h 184 km/h (aut.) | 8,2 l 8 l (aut.) |
2.4i | V6 2,4 l (2394 cm³), SOHC | 130 KM (95,5 kW) przy 5800 obr/min | 193 Nm przy 3000 obr/min | 9,7 s 12,3 s (aut.) | 195 km/h 191 km/h (aut.) | 9,2 l |
2.4i (cat) | V6 2,4 l (2394 cm³), SOHC | 125 KM (92 kW) przy 5800 obr/min | 182 Nm przy 3500 obr/min | 11 s 12,9 s (aut.) | 190 km/h 186 km/h (aut.) | 10,3 l |
2.8i | V6 2,8 l (2792 cm³), SOHC | 150 KM (110,5 kW) przy 5800 obr/min | 219 Nm przy 3000 obr/min | 9,6 s 11,7 s (aut.) 9,9 s (4x4) | 208 km/h 205 km/h (aut.) 203 km/h (4x4) | 10,5 l 10,7 l (aut.) 11,2 l (4x4) |
2.9i (cat) | V6 2,9 l (2933 cm³) | 145 KM (106,5 kW) przy 5500 obr/min | 222 Nm przy 3000 obr/min | 9,4 s 11,4 s (aut.) | 204 km/h 202 km/h (aut.) | 10,5 l 10,7 l (aut.) |
2.9i | V6 2,9 l (2933 cm³) | 150 KM (110 kW) przy 5700 obr/min | 233 Nm przy 3000 obr/min | 9 s 11 s (aut.) | 208 km/h 204 km/h (aut.) | 10,1 l |
2.9i 24v | V6 2,9 l (2933 cm³), DOHC | 195 KM (143,5 kW) przy 5750 obr/min | 275 Nm przy 4500 obr/min | 8,8 s (aut.) | 225 km/h (aut.) | 11,2 l (aut.) |
Silniki wysokoprężne | ||||||
2.5 D | R4 2,5 l (2498 cm³), OHC | 69 KM (51 kW) przy 4500 obr/min | 148 Nm przy 2000 obr/min | 19,4 s | 158 km/h | 7,3 l |
2.5 TD | R4 2,5 l (2498 cm³), OHC, turbo | 92 KM (68 kW) przy 4150 obr/min | 201 Nm przy 2250 obr/min | 14 s | 173 km/h | 7,8 l |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?