Honda Civic Type R. Auto z napędem na przód ustanawia rekord legendarnego toru

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Type R napędza 2,0-litrowy silnik czterocylindrowy z turbodoładowaniem, który w najnowszej wersji generuje moc maksymalną 329 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego,
Type R napędza 2,0-litrowy silnik czterocylindrowy z turbodoładowaniem, który w najnowszej wersji generuje moc maksymalną 329 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego, Honda
Wprowadzona na rynek na początku 2023 roku Honda Civic Type R 2023 rok modelowy ustanowiła kolejny rekord. Chodzi pobicie rekordu modeli seryjnych napędzanych na przednią oś (FWD) i uzyskanie najszybszego czasu przejazdu Północnej Pętli toru Nürburgring, liczącej 20,8 km.

24 marca 2023 roku przygotowany przez zespół rozwojowy Hondy Civic Type R, ukończył w 7 minut 44:881 sekund pętlę niemieckiego toru nazywaną "Zielonym Piekłem", zdobywając tytuł najszybszego samochodu z przednim napędem. Czas ten został ustanowiony na zmienionym, dłuższym układzie toru, liczącym obecnie 20,8 km, wprowadzonym przez kierownictwo toru w 2019 roku.

Do pobicia rekordu doszło sześć lat po rekordzie ustanowionym przez poprzednią generację Civika Type R (czas 7 minut i 44,8 sekundy). Tamten rekord został jednak ustanowiony na torze przed przebudową.

Do bicia tegorocznego rekordu wykorzystano Type R w wersji S, która jest lżejszym i bardziej zorientowanym na osiągi wariantem najnowszego modelu. Type R S, dostępny w salonach wyłącznie w kolorze Championship White, został pod okiem inżynierów Hondy poddany programowi podnoszenia wydajności, w ramach którego usunięto system nawigacji i klimatyzację, zmniejszając masę pojazdu.

Type R napędza 2,0-litrowy silnik czterocylindrowy z turbodoładowaniem, który w najnowszej wersji generuje moc maksymalną 329 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka współpracuje z udoskonaloną sześciobiegową manualną skrzynią biegów, dzięki czemu przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 5,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 275 km/h.

Do osiągnięcia rekordowego czasu przyczyniła się również nowa, bardziej smukła sylwetka nadwozia Civica Type R i zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne, takie jak dopracowanie kąta nachylenia wysoko położonego tylnego spojlera oraz elementy aerodynamiki pod podłogą, generujące niezbędną siłę docisku.

Ponadto dłuższy o 35 mm rozstaw osi w porównaniu z poprzednią generacją Type R, wielowahaczowe zawieszenie tylne oraz znacznie szerszy rozstaw kół zapewniają lepszą stabilność na zakrętach, w porównaniu z poprzednikiem – którą udało się dopracować podczas wielu testów na odcinkach autostradowych oraz na torze Nürburgring.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty