W gamie produkcyjnej Hondy model Civic zawsze zajmował szczególne miejsce. Najnowsza generacja auta wejdzie na nasz rynek na początku 2006 r. My już teraz prezentujemy pierwsze wrażenia z jazdy.
Civic ósmej generacji ma śmiałą bryłę nadwozia, które jest krótsze, szersze i niższe od poprzednika. Awangardowo wygląda zwłaszcza przednia i tylna część nadwozia z poziomymi pasami kryjącymi oświetlenie. Wchodząc po raz pierwszy do modelu Civic doznajemy uczucia zachwytu lub przerażenia. Dwustrefowa deska rozdzielcza ma niespotykany kształt i wystrój.
Wymaga to przyzwyczajenia się do obsługi wskaźników i przełączników. Z tyłu jest dostateczna ilość miejsca, ale stopy pasażerów napotykają opór pod fotelami przednimi, gdyż właśnie tam umieszczono zbiornik paliwa. Rośli osobnicy będą mieli też niewiele miejsca nad głowami, ale o niewygodzie raczej mówić nie będą.
Zaletą samochodu jest duża pojemność bagażnika - 482 l, która po złożeniu tylnej kanapy wzrasta aż do 1352 l. To bardzo dużo. W nowym Civicu można tak złożyć tylna kanapę, aby w pozycji stojącej przewozić pralkę, lodówkę lub nawet rower.
Do napędu samochodu przewidziano trzy silniki. Ten o najmniejszej pojemności skokowej przeniesiono z modelu Jazz. Jest to jednostka o pojemności 1,4 l i mocy 83 KM, z podwójnym
wtryskiem benzyny i dwiema świecami zapłonowymi na każdy cylinder.
Silnik odznacza się niewielkim zużyciem paliwa. Zupełnie nową jednostką jest benzynowa 1,8 l ze zmiennymi fazami rozrządu VTEC, niskim tarciem wewnętrznym w układzie cylinder-tłok i zmienną długością kolektora dolotowego. Trzeci z silników jest już znany z innych modeli Hondy: Accord, CR-V i FR-V. To rewelacyjnie skonstruowany diesel 2,2 l/140 KM, niezwykle dynamiczny i bardzo cichy.
Pomimo futurystycznego designu deski rozdzielczej kierowca przyzwyczaja się szybko i sprawnie odczytuje wyświetlane informacje. Miejsce kierowcy jest zaprojektowane ergonomicznie. Samochód napędzany silnikiem benzynowym 1,8 l oraz wysokoprężnym 2,2 l odznacza się
bardzo dobrą dynamiką.
Przy tej dynamice istotna jest stabilność pojazdu w ruchu. Uzyskano ją zmieniając (w porównaniu z poprzednikiem) zawieszenie tylnych kół. Zamiast poprzecznych i wzdłużnych wahaczy zastosowano poprzeczną belkę skrętną połączoną z wahaczami wzdłużnymi.
Elementy te tak dobrano, że samochód jest dobrze stabilizowany na łukach dróg przejeżdżanych nawet z dużą prędkością. Jak u Hondy, wszystkie urządzenia sterowania działają płynnie, a kierowca ma świetną widoczność do tyłu w dużych lusterkach zewnętrznych.
Nowy Civic pojawi się na polskim rynku już w styczniu 2006 r. w wersji 5-drzwiowej. Późną wiosną przewidywana jest wersja 4-drzwiowa, a jesienią - wersja 3-drzwiowa. Samochód już teraz można zamawiać u dilerów.
Najtańszy Civic VIII z silnikiem 1.4 kosztuje 61 900 zł, 1.8 - 70 900 zł, a z dieslem 2.2 82 900 zł. W wyposażeniu standardowym przewidziano m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, układy ABS i stabilizacji toru jazdy ESP, wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, centralny zamek.
Wybrane dane techniczne
Oznaczenie wg silnika | 1.4i-DSI | 1.8i-VTEC | 2.2i-CTDi |
Rodzaj silnika | benzynowy | diesel | |
Liczba cyl./zaworów | 4/8 | 4/16 | |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1339 | 1798 | 2204 |
Moc maks. (KM-obr/min) | 83-5700 | 140-6300 | 140-4000 |
Moment maks. (Nm-obr/min) | 119-2800 | 174-4300 | 340-2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,6-16,1* | 8,9-10,4* | 8,6 |
Prędkość maks. (km/h) | 170 | 205 | |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 50 | ||
Zużycie paliwa: miasto /poza miastem/ cykl mieszany (dm3 /100 km) | 7,6/4,9/5,9 | 8,2/5,2/6,4 | 6,6/4,3/5,1 |
Długość/szer./wys. pojazdu (mm) | 4248/1765/1460 | ||
Rozstaw osi (mm) | 2635 |
* zależnie od wyposażenia pojazdu
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?