Honda CR-V (2001 – 2006)

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Wnętrze wykonane jest z wysokiej jakości materiałów. Pomiędzy fotelami jest  składany stolik.
Fot. Grzegorz Burda: Wnętrze wykonane jest z wysokiej jakości materiałów. Pomiędzy fotelami jest składany stolik.
Coraz większa popularność samochodów typu SUV skłoniła i Hondę do produkcji takiego właśnie auta.

Coraz większa popularność samochodów typu SUV skłoniła i Hondę do produkcji takiego auta. Pierwszy model pojawił się w 1995 roku, natomiast druga generacja w 2001 roku. Każdy kolejny model CR-V ma jednak coraz mniej wspólnego z terenówką.

 

Honda CR-V należy do średniej wielkości SUV-ów i nigdy nie aspirowała na auto terenowe. Stylistyka CR-V jest z jednej strony masywna, ale z drugiej zachowane są cechy samochodu miejskiego. Terowego wyglądu dodaje koło zapasowe umieszczone na tylnych drzwiach. Wnętrze przypomina raczej auta osobowe, zresztą CR-V znacznie lepiej czuje się na asfalcie niż w

Fot. Grzegorz Burda: CR-V to typowy przedstawiciel segmentu SUV. Znacznie lepiej czuje się na drodze niż w terenie.
Fot. Grzegorz Burda: CR-V to typowy przedstawiciel segmentu SUV. Znacznie lepiej czuje się na drodze niż w terenie.

terenie. Owszem można nim zjechać w drogę gruntową, ale pod warunkiem, że nie będzie zbyt grząska.

CR-V drugiej generacji to zupełnie nowa konstrukcja. Przedział silnikowy został znacznie skrócony w stosunku do poprzedniego modelu, co korzystnie wpłynęło na ilość miejsca we wnętrzu. Napęd na wszystkie koła został przejęty z poprzednika i w normalnych warunkach napędzane są tylko przednie koła, a tylny napęd dołączany jest tylko przy poślizgu przedniej osi. Jest to układ hydrauliczny z dwoma pompami działający bez elektroniki. Oczywiście w Hondzie nie ma również reduktora i blokad mechanizmów różnicowych, gdyż auto to było raczej projektowane jako rodzinne, a nie terenowe, mimo że ma 20 cm prześwitu.

CR-V jest dobry na piknik, ma dużo schowków w kabinie, a w bagażniku składany stolik.

Wnętrze nie porywa stylistyką, czarna deska rozdzielcza wykonana jest z twardego tworzywa, ale dobrej jakości. Ergonomia na wysokim poziomie. Nietypowo, bo na konsoli środkowej, umieszczony jest hamulec ręczny. Między przednimi fotelami znajduje się składny stolik. Wnętrze jest obszerne i na brak miejsca nie powinni narzekać nawet wysocy pasażerowie, zarówno z przodu jak i z tyłu. Tylna kanapa jest przesuwana i ma regulowany kąt pochylenia

Fot. Grzegorz Burda: Znakiem rozpoznawczym CR-V są wysoko umieszczone tylne światła. Dostęp do bagażnika uzyskamy podnosząc samą szybę lub otwierając
Fot. Grzegorz Burda: Znakiem rozpoznawczym CR-V są wysoko umieszczone tylne światła. Dostęp do bagażnika uzyskamy podnosząc samą szybę lub otwierając całą klapę.

oparcia. Bagażnik bez trudu powinien pomieścić cały ekwipunek, gdyż jego pojemność wynosi od 527 do 628 litrów.

Liczba wersji silnikowych i wyposażeniowych jest bardzo uboga. Przez pierwsze trzy lata w CR-V oferowano tylko jeden silnik. Od 2005 było trochę lepiej, ponieważ dołączył świetny diesel. Modernizacji poddano również nadwozie, zmieniły się światła, atrapa chłodnicy, zderzaki, błotniki i inne drobne detale, które znacznie poprawiły wygląd auta. Również wnętrze zyskało na wyglądzie. Pojawiły się nowe tapicerki i inne wskaźniki. Dzięki zastosowaniu innych zagłówków na tylnej kanapie znacznie poprawiła się widoczność do tyłu. Pojawiło się też bogatsze wyposażenie takie jak kurtyny i VSA, czyli stabilizacja toru jazdy,  ABS czy  klimatyzacja.

 

Silniki 

 

Przez pierwsze trzy lata Honda nie dawała możliwości wyboru silników, dostępny był tylko jeden. Był nim benzynowy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu o mocy 150 KM i zapewniał dość przyzwoite osiągi. Pod koniec 2004 roku pojawiła się wysokoprężna jednostka pochodząca z

Fot. Grzegorz Burda: Silnik diesla zapewnia dobrą dynamikę i niskie koszty eksploatacji.
Fot. Grzegorz Burda: Silnik diesla zapewnia dobrą dynamikę i niskie koszty eksploatacji.

Accorda. Jak na Hondę przystało jest to świetny silnik idealnie dopasowany do tego auta, na dodatek jest dobrze wyciszony i bardzo chętnie reaguje na pedał gazu, zadowalając się niewielką ilością paliwa. Silnik benzynowy łączony był z mechaniczną 5-biegową przekładnią lub 4-stopniową automatyczną. W dieslu stosowano 6-biegową skrzynię.

 

Zawieszenie

 

CR-V drugiej generacji ma zupełnie inne podwozie niż poprzednik. Z przodu zrezygnowano z podwójnych wahaczy na rzecz znacznie prostszego McPhersona, natomiast z tyłu pozostało wielowahaczowe, ale znacznie przekonstruowane. CR-V prowadzi się stabilnie nawet przy dużych prędkościach i nie przechyla się zbytnio na zakrętach.

 


Fot. Grzegorz Burda: Wnętrze wykonane jest z wysokiej jakości materiałów. Pomiędzy fotelami jest  składany stolik.
Fot. Grzegorz Burda: Wnętrze wykonane jest z wysokiej jakości materiałów. Pomiędzy fotelami jest składany stolik.

Eksploatacja

 

CR-V nie sprawia kłopotów właścicielowi i praktycznie nie nękają go usterki. Potwierdzeniem tej opinii są wysokie lokaty w rankingu Dekry. Usterkowość jest zdecydowanie poniżej średniej. Trzeba pamiętać o sprawdzaniu poziomu oleju, zwłaszcza w silniku benzynowym, gdyż przy dynamicznej jeździe potrafi dość dużo go ubyć.

Zawieszenie jest trwałe, jedynie łączniki i tulejki stabilizatora mogą wykazywać nadmierne zużycie po kilkudziesięciu tys. km.

Olej w tylnym moście trzeba wymieniać znacznie częściej niż przewiduje instrukcja, a pierwszym objawem jego zużycia jest głośna praca na zakręcie.

W układzie rozrządu pasek zastąpiono łańcuchem, który nie sprawia problemów.

 

Wady:

- Brak osiowej regulacji kierownicy

- Uboga oferta silnikowa

- Brak osiowej regulacji kierownicy

 

Zalety:

- Przestronne i wygodne wnętrze

- Duży bagażnik

- Oszczędny i dynamiczny silnik diesla

 

Ważniejsze daty:

2002 premiera CR-V drugiej generacji

2004 face lifting i wzbogacenie oferty o diesla

2006 premiera nowego modelu

 

Podstawowe dane techniczne

Silnik

2.0 DOHC i-VTEC

2.2 i-CTDi

Pojemność skokowa (cm3)

1998

2204

Moc (KM/obr.)

150/6500

140/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr.)

192/4000

340/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,8

10,6

Prędkość max (km/h)

177

180

Zużycie paliwa (średnie)

9

6,7

 

Wymiary

Długość (mm)

4635

Szerokość (mm)

1780

Wysokość (mm)

1835

Rozstaw osi (mm)

2630

Prześwit (mm)

200

Bagażnik (l)

527

Pojemność zbiornika paliwa (l)

58

Masa własna (kg)

1505-1631

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

Wersja

Rok produkcji

 

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2.0 LS

-

53,1

59,5

65,7

74,2

83,2

2.0 ES

-

56,9

64,3

71,6

83,6

93,6

2.2 i-CTDi LS

-

-

-

-

90

100,9

2.2 i-CTDi Executive

-

-

-

-

96,3

108,1

*ceny wg Eurotax

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty