Cóż to za pojedynek, powie ktoś, gdy po jednej stronie barykady stoi benzynowiec, a po drugiej turbodiesel? Jazz nie jest oferowany z silnikiem wysokoprężnym. Honda uważa oszczędną jednostkę benzynową za lepsze rozwiązanie. Biorąc pod uwagę wyższe koszty obsługowe wersji wysokoprężnych może się okazać, że albo będziemy amortyzować sporo droższego turbodiesla na bardzo długim dystansie, albo wręcz na nim stracimy.
Nowa Honda Jazz ma zmodyfikowany silnik benzynowy 1.4 o mocy 100 KM. W realnych warunkach na trasie spalanie sięga 7 l/100 km. Nissan Note, z dobrze
znanym silnikiem 1.5 dCi o mocy 103 KM i podobnych osiągach, zużywa średnio poza miastem ok. 6 l/100 km.
Na 100 km Nissan pozwoli zatem zaoszczędzić ok. 4 zł, co daje 40 zł na każdy 1000 km. Biorąc pod uwagę różnicę cen aut (15 800 zł), Note wymaga przebiegu 395 tys. km, by zwrócił się wyższy koszt zakupu. Dla przeciętnego kierowcy, przejeżdżającego 15 - 20 tys. km rocznie, jest to kompletnie nieopłacalne, bo rzadko kto użytkuje auto powyżej 10 lat.
Może jednak mimo wszystko warto za Nissana zapłacić więcej? Nadwozie Note jest dłuższe, większy jest też rozstaw osi. Nic dziwnego, że we wnętrzu otrzymujemy dużo wolnej przestrzeni. To musi się podobać, ale wąskie fotele i skromny zestaw wskaźników już nie.
Bagażnik ma dzieloną podłogę. To ciekawy patent, bo część drobnych rzeczy można umieścić w dolnym schowku. Gdy
potrzebny jest głęboki kufer wystarczy zdemontować elementy dzielące przestrzeń i położyć je na dole. Gdy tylne fotele są przesunięte maksymalnie do tyłu, przestrzeń na pakunki nie jest imponująca.
Jazz ma nieco mniejsze nadwozie i rozstaw osi, ale z pewnością nie ma w nim ciasnoty. Siedzenia są szerokie i bardzo wygodne. Znacznie ciekawiej zaprojektowano deskę rozdzielczą. Nie wszystkie tworzywa sztuczne są najwyższych lotów.
Jazz nie dorównuje Nissanowi maksymalną pojemnością bagażnika. W wersji bez koła zapasowego (jedynie zestaw naprawczy) kufer ma dużą wnękę na dole i sprytnie podnoszony, kryjący ją fragment podłogi. Pomysłowy jest układ składania tylnych foteli. Jednym ruchem można je położyć, uzyskując płaską podłogę bagażnika albo złożyć i postawić w
pionie za przednimi fotelami, otrzymując w ten sposób miejsce na przedmioty o wysokości ponad 120 cm.
Wrażenia z jazdy
Note, z bardziej miękko zestrojonym zawieszeniem, zapewnia nieco wyższy komfort jazdy. Honda ma więcej sportowego sznytu, jest trochę twardsza, przez co nieco gorzej tłumi nierówności dróg. W obu przypadkach dobrze wytłumiono odgłosy pracy zawieszeń i silnika, a układy kierownicze pracują precyzyjnie. Nissan ma minimalnie lepsze przyśpieszenie do "setki". Dźwignie 5-stopniowych skrzyń biegów w obu samochodach umieszczono "pod ręką". Ta w Hondzie pracuje precyzyjniej. Jazz, lżejszy od konkurenta o 300 kg, jest pojazdem nowocześniejszym technologicznie, bardziej innowacyjnym pod względem funkcjonalności.
Wybrane dane techniczne
| Honda Jazz 1.4 | Nissan Note 1.5 dCi |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzyna | 4/8/turbodiesel |
Pojemność skokowa (cm3) | 1339 | 1461 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 100/6000 | 103/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min): | 127/4800 | 240/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,4 | 11,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 182 | 180 |
Pojemność bagażnika (l) | 346-375 | 280-437 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 42 | 46 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 4,8/6,6 | 4,7/5,8 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 390/169,5/152,5 | 408,3/169/155 |
Rozstaw osi (cm) | 250 | 260 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 3 lata/12 lat | 3 lata/12 lat |
Cena (zł) | 52 900 | 68 700 |
Utrata wartości po 3 latach (%) | 44 | 51,1 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Honda Jazz 1.4 Elegance | Nissan Note 1.5 dCi Acenta |
Poduszki powietrzne | 6 | 4 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr. | S + podgrzewanie | S + podgrzewanie |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | S/- |
Radioodtwarzacz z CD/z MP3 | S/S | S/- |
S-wyposażenie standardowe
Nasza ocena** **
| Honda Jazz 1.4 | Nissan Note 1.5 dCi |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | Remis | |
Zużycie paliwa | | + |
Wyposażenie | + | |
Cena | + | |
Wynik końcowy | + | |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?